fredag 28 mars 2014

Klocka

En drös med tankar for igenom min hjärna när jag insåg att det var dags att ta tag
i lördagens tema som är klocka. (åter en liten tjuvstart)

Ernest Hemingways roman" Klockan klämtar för dig!" från 1940,
var den första tanken som ramlade ner....
Han fick stoff till boken när han som krigskorrespondent for till Madrid
1937, då spanska inbördeskriget bröt ut. 
Boken, som handlar om amerikanen och gerillasoldaten Robert Jordan, filmades tre år senare.
I huvudrollerna återfanns Hemingways båda vänner Gary Cooper och Ingrid Bergman.

Bilden har jag hämtat från nätet , men jag minns att bioaffischen såg nästan likadan ut
Själv har jag aldrig läst boken, men väl sett filmen som mycket ung, egentligen alltför ung,
men så blev det ibland för en liten jänta som inte hade barnvakt utan måste
vara med föräldrarna på deras kvällsjobb på Bio Savoy i Mariehamn.
Hon fick se filmer som var för vuxna människor....

Filmen gjorde så starkt intryck på mig då att jag aldrig har glömt bort titeln på filmen
Nu kanske det är dags att läsa boken?
Och jag ser gärna filmen igen, med vuxna ögon
 
Också en lånad bild
Nästa tanke som dök upp i detta klocksammanhang var "Så länge skutan kan gå....
Den sjöng jag som barn, förundrad över "mollet" och allvaret i sången
Jag ville inte alls ta till mig alla ord som på något sätt naggade gnistan av min livstro och kraft, i kanterna
I all synnerhet när man kom till de här raderna:

...." Så minns att snart klämtar klockan för dig: ding, ding, dong!
Så länge skutan kan gå, så länge hjärtat kan slå,
så länge solen den glittrar på böljorna blå
Så tag med glädje ditt jobb fast du lider ( måste man lida för att man har jobb? var tmin dåtida tanke )
Snart får du vila för eviga tider!  (det lät ju för hemskt..)
Men inte hindrar det alls, att du är glad och ger hals,
så kläm nu i med en verkligt sju-sjungande vals! (här tog jag sats och höjde rösten )
Det är en rasande tur att du lever, min vän
och kan valsa omkring uti Havanna!"(här skrek jag så att grannarna bankade i väggen i lägenheten bredvid
och föräldrarna hyssjade från köket)
Ja, jag sjöngskrek som om jag ville ta knäcken på den där klämtande ödesdigra klockan


På något sätt lyckades jag också sjunga ihjäl den 
och allt vad den då symboliserade för mig 


Den tredje klockan som "dyker upp" ( nu tänkte jag spontant på en dykklocka  men den glömmer vi bort )
är ko-ko-klockan!
Nej, ingen kockoklocka utan min Ko Ko-klocka!
För att det är  kor på den!

Jag fick den av Uffe när första barnbarnet Timothy föddes och det roliga med den är att när jag hänger den
runt halsen och far ut i vida världen, (till Mariehamn och så)
tycks den fungera som en magnet av något slag
Plötsligt så "hänger" det människor runt mig som vill titta och känna på den

Jag tar den inte på mig längre när jag far till tandläkaren,
 för han blev så begeistrad av den,
så han glömde att se mig i munnen medan han jobbade därinne
Tur att jag inte hade något hål som måste borras
Den har dragningskraft den klockan.
Dessutom är den av märket Milljonär...

Klockan har snart tickat sig fram genom mars och mina lördagstemarubriker är förbrukade
I april är det Musikanta som slår an tonen med sin dirigentpinne.

En hel drös med klockor i en "grotta" i Monte Palace-parken

De övriga som deltar i lördagstemat är följande:

16 kommentarer:

  1. Det är en läcker rova - jag förstår att den förorsakar trafikstockning. Men du ska naturligtvis ha en särskild liten ficka till den - och bara visa den, för dem som gör sig förtjänta av det.
    Margaretha
    som har ett
    paraply som
    matchar den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då borde vi träffas och gå ut tillsammans när det regnar. Du med paraplyet och jag med klockan. Jag måste förstås få till en väst med klockficka och kedja
      Tack Margaretha, jag hittade en förtjusande liten fjällräv i vår postlåda idag:)

      Radera
  2. Jag håller med dig att man måste överrösta vissa budskap i den där sången! Och jag förstår alla som flockas för att titta på din fina milljonärs-ko-ko-klocka!

    Jag gör lite som du, när det gäller lördagsteman, låter bli att tänka och ser vad som poppar upp. Vad det blev denna lördag kommer du att få se inom kort på en blogg nära dig.

    Tack för trevliga K-teman denna månad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste! Absolut! Någon måtta på eländes elände får det vara
      Ko-Ko-klockan är favoritklockan förstås:)

      Jag ser framemot vad som poppar upp i en blogg nära mig. Så spännande det låter!
      Tack själv Karin för trevliga inlägg!

      Radera
  3. Du är fenomenal på att få ihop bra inlägg om de enklaste saker. Jag skulle gärna vilja ha sett och hört dig när du klämde i för full hals. Den där ko-klockan är helt underbar. Förstår fullständigt att tandläkaren blev bortkollrad. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!

      Hm, det lät inte såååå bra. Jag gissar att du gärna skulle hålla för öronen, för jag skrek nog mera än sjöng.
      Ja, nog blev tandläkaren bortkollrad alltid.
      Kram

      Radera
  4. Ja du är fenomenal! Inte bara skriver du mest fyndiga och härliga inlägg här, du skriver alltid så mitt hjärta slår några extra slag och jag blir så glad. Det betyder massor för mig!

    Tack finaste Karin! Ha en fin helg

    Lottkram

    Ps. tycker jättemycket om Ko Ko-klockan från Uffe!

    SvaraRadera
  5. Tack finaste Lotta du själv!:)
    Jag blir rörd, mycket, mycket!
    Ha en fin helg du med!

    Karinkram

    SvaraRadera
  6. Det där är en "så´n där bok" som jag kommer ihåg att vi skulle läsa i skolan, men något säger mig att det kanske är en bok som skulle behöva läsas om i vuxn ålder...en dag kanske när jag inte har något annat för mig...
    För övrigt var det väl ett bra ämne med tanke på att ni just den här helgen har manipulerat med alla klockor och skickat iväg tiden en timme, så nu är vi ju bara sex timmar före här borta helt plötsligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att den boken är bättre att läsa när man är en vuxen människa, men man skulle ju läsa en Hemingway i skolan förstås!
      Ibland råkar det sig! Jag hade ingen som helst tanke på det när jag lät fingret välja K-ämnen till temat. Kvinna råkade också komma på Kvinnodagen:)

      Radera
  7. Och så skulle man flytta fram tiden en timme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, så var det gjort igen....nu gäller det att ta vara på tiden som kommer innan vi ska ta ett steg bakåt igen:)

      Radera
  8. Ja, tänk vad mycket man kan förbinda med klockor av alla de slag. Tack för många trevliga teman och bidrag denna månad då klockan till slut skulle ställas fram. Nästa månad var det mest dags för R kan jag förstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en viss expertis på det allihopa:) Att förbinda det ena och det andra menar jag
      Ja, jag grunnar på ordet rosa redan....

      Radera
  9. Ett klockrent innehåll, du har gjort det igen - skrivit bra! Klockrena bilder! Miljonärsklockan, tänk så rolig och fin present från mannen i ditt liv! KO-KO :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove! Rara ord att slicka i sig, ord som känns lite oförskyllda men tack av hjärtat!
      KO-KO:)

      Radera