torsdag 13 mars 2014

I Roslagens famn


    Efter vårt dygn i Uppsala,
    tillbringade vi nästa dygn hemma hos sonen
    Mårdi, den norska skogskatten i släkten vet sin plats i livet:)


   Han har fullständig koll på omgivningarna utomhus och inomhus


   och är förstås en självständig och härlig kille som vi alla tycker väldigt mycket om


     Goda stunder och långa samtal om allt mellan himmel och hav
     fördes medan kvällen sakta gick över mot natt
     Mjuk musik och lågmält prat fyllde rummet

  
    Levande ljus och stämningsfullt sprakande från den levande elden i spisen förhöjde allt det gemytliga
    ytterligare


          Så mycket bättre än så kan man inte ha det eller hur?
    


    Följande morgon möttes vi av solsken och nyutslagna krokusar


     Räven, kom på besök och inspekterade noggrant hur häckplanteringen gick till
     Sonen har anlagt en syrenhäck och höll på att lägga brunnen hästgödsel på marken runt plantorna
     Någonting nytt hade hänt, den häcken hade aldrig varit där förut och det måste förstås
     undersökas noga.
    
       Även fasanen tycktes konfunderad över nymodigheten och visade oss bara bakändan i rena
       förtreten (kanske?)



    Hemtam kan man kalla den vackra ungräven, för den traskade fram och tillbaka
    i trädgården som om den inte gjorde någonting annat dagarna i ände


    När sonen gick ut i trädgården lade den sig bara ner bakom fjolårsförnan och krokusarna
    och tittade på honom


    En liten bit ifrån satt ekorren och åt solrosfrön under fågelmataren.
    Jag har aldrig sett en så svart svans tidigare på en ekorre.
    Kanske att rospiggskorrarna har sådana för att visa att de inte är ålänningar?

 Man kan förgylla tillvaron med enkla medel eller hur?



 Jag kom på mig själv att jag blev snopen när jag såg att det växte lav på en plåtlampa....
 Det trodde jag att inte var möjligt, möjligen bara mögligt, men nu vet jag att det är möjligt.
 Alltid lär man sig någonting nytt :)

 Efter dygnet med sonen, som också hade födelsedag i dagarna, så tog vi farväl och sade vi ses snart igen
 Kramades och kramades.
 En stund senare befann vi oss ombord på färjan hemåt mot öarna i havet
 Två härliga dygn tillsammans med härliga familjemedlemmar var till ända

 Det är de stilla stunderna man ska leva på....
 (undrar var man får allt ifrån, för riktigt stilla var det ju inte, men nästan i alla fall)
Nå, lite ljuga pryder tal som det heter;)



Snart kan man även leva på rabarberpaj med vaniljsås
Idag har jag varit i trädgårdslandet och plockat ogräs!
Jag måste nästan nypa mig själv i armen...
det är ju bara den 13-de mars, men så är verkligheten i alla fall.
Vitgröet har gått i blom och det gäller att vara steget före den lilla "raringen"
Så här har jag varit mullvad dagen lång och känner att jag har tagit över kontrollen i landet.
Makt kan vara en väldigt härlig känsla!
Så länge den varar:)


18 kommentarer:

  1. Men har du varit i Uppsala å hälsat på, man kunde ju nästan tro att du var kvar på ditt älskade Åland när man ser dina foton.
    Sonen måste ha fått sitt intresse med mordersmålet...eller ska jag säga modersmjölken kanske, men det är ju samma sak liksom.
    Vi har också haft fina dagar, dock inga vårtecken ännu förutom hundskiten dådå,
    men ikväll blåser det storm det riktigt rister i vårt lilla radhus.

    Tjingelingen från Rantamor, ha nu en finfin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där har jag varit och också litet närmare häråt:)
      Du tänkte som jag också tänkte, att det lika väl kunde ha varit här som alla djuren fanns, men så är det hos sonen också. Båda barnen har fått det med modersmålet och mjölken, men inne i Uppsala är det svårare att få kontakt med rävar och dylikt:)
      Hundskiten är ett vårtecken om något, det där man helst inte vill se, men dock!
      Jag har förstått att sämre väder är på gång och att ni däruppe tar emot det allra första. Imorgon får vi eländet, men likväl tänker jag ha en finfin helg!
      Önskar dig detsamma!

      Radera
  2. Den där låååånga röda rulletrappan i ditt förra inlägg...
    hade varit något för Rantafar att träna i !!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaa, jag tänkte faktiskt på er när jag satte in bilden men då jag åkte i den åkte ni i er däruppe i landet. Nästa gång får vi ta Upptåget och komma till er så kan vi åka rulltrappa tillsammans :D

      Radera
  3. Sicken stilig räv. Vad trevligt att ha en nästan tam sådan. Om man inte har höns förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mycket vacker räv, frisk och härligt sund. Orädd, men inte alltför tam trots allt.
      Konstigt nog så var fasanen på farten också men de tycktes inte bry sig...

      Radera
  4. Fantastiskt att ha en räv spatserande omkring i trädgården. Var inte fasanen rädd? Visst är det härligt att hälsa på sina barn ibland! Skulle du inte sparat katten tills på lördag :-)?
    Kram från Ingrid som alltid njuter av dina fina bilder.


    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räven kommer och går litet hur som helst hos sonen. Fasanen var där just innan, men på något sätt så bryr de sig inte, ekorren satt en liten bit ifrån den med. Kanske det är som i Fablernas värld, de är vänner med varandra. Jag vill gärna inbilla mig det:)
      Det finns katter kvar till lördagen också. Mårdi hörde till stycket. Han som är själva kronan på verket måste vara med i dagens inlägg.

      Kramar

      Radera
  5. Katter brukar ha total kontroll på och över sin omgivning. :)
    Helt otroligt vilken tam räv. Jag minns en räv som sprang omkring vår tomt i Enebyberg när jag var riktigt liten men den var absolut inte tam.
    Tänk så annorlunda de nordiska ekorrarna ser ut jämfört med de amerikanska. Våra är grå och rätt mycket större. Den där svarta svansen var intressant. Och jag måste erkänna att jag tycker bättre om de nordiska ekorrarna.
    Lav på plåtlampa. Hmmm. Det var nog något helt nytt för mig också.
    Det verkar vara rekordtidigt med jobb i trädgårdslandet. Härligt att påta i jorden.Här har vi runt +16 idag.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katter är utmärkta övervakare! Inspekterar allt...Mårdi som är väldigt stor har lämnat många klösmärken vid sin lucka när han har haft bråttom ut för att mota Ollar i grinden (andra katter osv.) Han får klämma sig ut...det har hänt att ramen till luckan har fastnat på honom och han har gått med den runt sig.Men nu har problemet löst sig när han har gått ner i vikt...lågkaloriintag hjälper
      Era ekorrar ser annorlunda ut och jag tycker liksom du att de är nättare hos oss.
      Nu är sämre väder på gång, lite snöslask och hårda vindar har utlovats. Vi får se hur det avlöper men just nu skiner i alla fall solen.
      Kramar!

      Radera
  6. Det är så mycket som spännande runt dig Karin! Jag fick en Fablernas Värld känsla - och vilken rikedom att få vara med om det. Och så ser det så skönt ut att vara en norsk skogskatt.


    "Goda stunder och långa samtal om allt mellan himmel och hav
    fördes medan kvällen sakta gick över mot natt
    Mjuk musik och lågmält prat fyllde rummet"

    Så vackert! Härliga dagar ni haft med barnen.

    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, jag nämnde själv Fablernas Värld i min kommentar till Rantamor. Jag får den känslan själv ibland. Vi lever ett rikt naturligt liv och är väldigt glada för det.

      Nödvändiga stunder och dagar för att man ska må bra, dagar som man lever länge på
      Stunder att växa på!

      Tack Lotta!
      Varm kram!

      Radera
  7. Tänk att till och med första ogräsrensningen är något att se fram mot för oss nordbor! Men det tar nog inte många dagar förrän vi svär ve och förbannelse. Jag började igår med städning av växthuset så nu är jag igång kan man säga. Vilka fina Uppsalabilder du visade i tidigare inlägg!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådana är vi! Ogrästokiga på sätt och vis men som du säger, snart svär vi!
      Växthusen får vänta någon vecka men sedan är jag igång jag också¨. Livet på en pinne.
      Tack Kerstin!
      Kram

      Radera
  8. Ja, fablernas värld och Disney i en salig blandning på Pettas. DET håller jag helt med om. Det har jag sagt förr, som du vet. Mest om Disney :-) Vilken bild på räven!! SÅ vacker den är, och TAM!!
    Otroligt!
    Våra ekorrar här är mkt större, och FULARE, och tamare än de som finns i norden. ja, du vet jag har ju haft en huset, hehe…
    nej, men jag gillar dem inte. De finns överallt, hela tiden.
    Några trevliga dagar hade du i Sverige!! Härligt.
    Önskar dig en fin och trevlig helg!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilderna är inte från Pettas den här gången, fastän jag förstår att du kan tro det.
      De är från sonens trädgård i Roslagen, men det kunde vara här lika bra:)
      Räven är väldigt vacker, inte tam, men orädd. Så är ofta ungrävar, aningslöst orädda
      Den här räven är van att gå över sonens trädgårdstomt ett par tre gånger om dagen och ingen motar bort den så den trivs förstås.
      Ja du Annika du har haft ett ekorrderligt liv, som jag inte alls avundas dig. Var och en på sin plats eller hur?
      Det var som vanligt skönt att träffas under de här två dygnen, Kvalitetstid.
      Önskar dig detsamma!

      Radera
  9. Min favoritbild är .. ja visst... lava på plåtlampan! Det är naturens eget konstgalleri! Fångad av fotografen. Sista bilden, gammalt visset kommer åter i grönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturens eget konstgalleri är oftast det allra vackraste:)

      Radera