onsdag 5 mars 2014

Häxornas tid


Påsken närmar sig så sakteliga och häxorna börjar göra sig påminda
Här har den allra senaste lilla häxan runnit till
Häxor rinner till, åtminstone här hos oss

Varje liten häxa som vill bli till, sätter mig på prov och förväntar sig
att jag ska ha det där tålamodet som jag egentligen inte alls har
men som jag måste ha i liknande skapelsesammanhang i alla fall
När vi slutligen har kommit överens på något sätt och fått till det,
så blir den alltid unik, den enda häxan i världen av sitt slag.
Resultatet brukar vi ha olika åsikter om....

De små liven med kvastar föds på många olika sätt.
Ibland går jag omkring med ett huvud och väntar på att kroppen ska växa ut,
tar det med mig när jag äter, läser eller gör någonting annat.
Jag väntar, betraktar huvudet och väntar, funderar och väntar igen.
Händer ingenting så kastar jag bara en duk över hela härligheten
och går därifrån tills vi åter ses, huvudet och jag.
Då kan det plötsligt ha hänt någonting och kroppen och kläderna blir fixade och klara
på några timmar


Den allra senaste skapelsen har levt ett totalt eget liv i jämförelse
med de andra föregångarna som redan har flugit ut i världen.
Hon började som en knapp som låg på bordet i tv-rummet, länge,länge
En knapp som väntade på att bli en påskhäxa.
Knappen pratade till mig och berättade vad den ville bli och så började det där väntandet...
Vadå knäpp? Nej, nej, jag skrev knapp!

Mitt i allt så hade en jumper stickats klar, men knappen skakade nekande
på sig så knapphålen inte syntes alls av bara farten.
Inte på jumpern nej!Där vill jag inte vara!
Under tiden som knappen fortsatte att fundera på sin slutliga placering
så växte kroppen och huvudet fram med en ganska knoppig näsa, som i sin tur absolut
ville att  håret på huvudet skulle vara svart men med vita slingor i
och gärna en pytteliten fläta litet småslarvigt placerad i nacken.

Jag lyder...
Vid det här laget har jag  lärt mig att jag inte ska säga emot, det lönar sig helt enkelt inte, men
det ska erkännas att  jag nog hade helt andra planer för den här lilla häxan än vad hon själv hade
Det är ungefär som att försöka skriva en berättelse eller någonting liknande
Plötsligt så gör personerna i berättelsen inte alls som jag vill, de börjar leva sitt eget liv,
ta ut oväntade svängar och fullkomligt ger tusan i vad jag tänker och tycker
Jag har bara att anpassa mig efter bästa förmåga, så även med häxor och annat knytt som
vill bli till i mina händer



Inte tänkte jag mig alls ett sådant kjoltyg som den här lilla ville ha,
 men när vi var i ateljén för att titta på tyger, så gav hon inte med sig
 "Absolut det där annars åker jag utan kjol, fattar du väl?
 Och det skulle väl likna det eller hur?"
Mitt i allt så bestämde hon sig för att hon skulle ha rouge på kinderna
"Neej", sade jag, "nu får du ge dig,  det har inte en endaste av de andra haft."
"Aha, men så ska jag ha det" och så började hon prata ryska med mig...
Kanske hon har sett för mycket på tv-nyheterna under sin tillblivelse?
Det handlar mycket om Ukraina och ryska språket just nu, ja, för att inte tala om Sotji.

Mitt i allt så hade hon plockat
fram svarta lammskinnsbitar till hatt och till "pampuscher"
Hon flög från hylla till hylla som en liten snabb fågel,
fastän hon egentligen inte alls borde ha kunnat flyga.
Hon hade ju inte kvast!
"Men snälla du, inte har påskhäxor sådana hattar!"
"Jo, nu har de! Bara så du vet!"
Tack och lov så pratade hon svenska igen, för annars skulle jag inte ha förstått henne alls.

"En halsduk får du också sticka åt mig, för att jag inte ska bli förkyld innan jag är framme"
"Bäst att du väljer garn själv", snäste jag lite trött åt henne...
men det bekom henne inte alls och så låg nystanet plötsligt framför mig.
"Sticka på nu bara! Det är snart påsk!"
"Men var ska du ha knappen då?"
"Vi funderar ännu", fick jag till svar
Vilka vi? Knappen, näsan eller hon själv? Eller alla tre?
 Jag fick inget svar


"Jag behöver glasögon!"
Jag stönade uppgivet.
"Äh, gör dig inte till !"fick jag till svar.
"Där ligger det material, fixa till dem nu!"
" I guld?! Det kan du väl inte mena?"
"Da da" .....hon viftade med ena handen, otåligt

"En katt ska du i alla fall ha på kvasten", tyckte jag.
"Nej, det behövs inte, det finns redan två stycken dit jag ska"
(hur nu hon kunde veta det?)

"Men kaffepanna ska du ha!"
"Nej, jag vill ha en grön hink med ägg i !"
"Mon dieu, du lilla egensinniga........."

"Och i kvasten ska det vara ankfjädrar och en spruta"
"En spruta? Är du från vettet?"
"Nej, dit jag ska, förstår man sig på sådana, bara så du vet.
 Har du hört talas om anestesi?"

"Men nu börjar du bli jobbig," tyckte jag." Du förstår dig i alla fall inte på sådant.
Dessutom har jag inget arbetsnamn på dig, vad ska jag kalla dig?"

"Arbetsnamn? Jag heter redan."
"Har du redan ett namn?"
"Da da, Ålga Monichova Svenjakoff!"
Nu hörde hon inte längre på mig utan svischade nerför trappan utan vare sig kvast eller hatt
och jag stod kvar och bara skakade förundrat på mitt huvud..
Jag som hade tänkt mig henne som en liten Sånja


Och här har jag knåpat enligt alla föreskrifter som har haglat runt mig de senaste dagarna
Jag har inte velat lyssna på henne, inte låtsats om henne, men så fort hon har sett mig så har
hon genast givit mig order om att göra si och göra så...
och på något sätt så blev hon klar till slut
och tycktes nöjd innan hon glatt vinkade adjö

"Hälsa med dig!" ropade vi båda
Då flög hon ett extra varv runt oss, rakt upp och ner precis så där som riktiga häxor
och Pippi Långstrump gör
Så kantrade hon om så äggen rullade i hinken, skrattade glatt och  gav kvasten en order
Vi kanske hörde fel men lät det inte som- "mot Skåne"!"? 

Hon märkte aldrig att jag sydde fast knappen i hatten...så lite tji fick hon i alla fall

Jag tillstår gärna att det blev väldigt tyst och tomt här.
Inte utan att jag faktiskt saknar denna lilla svenk-rysktalande Ålga
som nu ska få sig ett rejält språkbad.
Skånska är inte det allra enklaste språket i världen precis
Undrar om inte ryskan ligger i lä där?;)


Jadå, jag har alla tomtar på loftet, jag lovar.
Det är så här det går till när häxor föds.....annars skulle de inte vara häxor. 
Och alla har de sin egen saga
Det har till och med Uffe lärt sig vid det här laget, han suckar inte ens resignerat längre
men idag frågade han mig lite utmattat om jag kunde tänka mig att sy en ängel
som omväxling och jag nickade jakande.

Samtidigt såg jag att det låg en kvast kvar på bordet, men utan häxa.
Kan änglar ha kvast?

pst. 
Alla bilder av Ålga är från hennes övningsflygningar i vår trädgård.
Hon flög både högt och lågt och bra gick det fastän vinden var ganska hård. 
Nu hoppas vi bara på att hennes flygtur över hav och land går bra.
Säkert tar det några dagar innan hon är framme, men hon klarar sig säkert. 
Med hinken fylld av vaktelägg och en spruta 
i kvasten (utifall att det behövs ) så kan det ju inte gå annat än vägen. 
Nu väntar vi bara på att få höra när hon har anlänt.... 
säkert först nästa vecka

32 kommentarer:

  1. Vilken härlig historia och en sån söt egensinnig häxa! Jag ska titta upp i luften nu om dagarna. Är det till Skåne hon ska bege sig, så kanske hon svischar över mitt tak nån dag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra Gunnel! Om du hör och ser henne svischa förbi dig någon dag kan du väl ge mig en liten vink om det! För till Skåne skulle hon, det hörde vi!
      Kram

      Radera
  2. Heja Ålga! Snygg outfit. Bra att du stod på dig. Vet du vad vi kallar en sådan där trevlig mössa här hos oss? Krimmeltova!

    Hälsa katterna och katternas matte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas Ålga hör dig Karin:!) Förmodligen svävar hon över Söderkåkarna just nu
      Krimmeltova! Man lär sig hela tiden någonting nytt på bloggen, det är då säkert. Det var kanske det hon sade fastän på ryska :D

      Radera
    2. En sån härlig häxa...snyggt att brillorna matchar fjädrarna, ett lite egensinnigt drag tycker jag! Hon är välkommen att flyga över Skåne! Här gillar vi häxor :-))
      Ha det bra, kramar från mej

      Radera
    3. En liten egensinnig häxa blev det. Onekligen!:) Hon flyger mot Skåne och säkert tar hon några varv över hela härligheten när hon väl är framme. Jag har bett henne hälsa på hos alla skånska bloggvänner och alla på vägen neråt också, så hon kanske blir litet sen av sig.
      Ha det bra du med och kramar till dej också!

      Radera
  3. Härligt...det gäller att lägga ner hela sin själ I skapandet.
    Må gott på den vackra ön!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, Eive, jag vet inte vad jag har lagt ner i skapandet, men så här blev det i alla fall:)
      Önskar dig detsamma, fastän i Skövde!

      Radera
  4. Jag kopierar inlägget och läser det som en saga för barnbarnen om jag får?
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis Ingrid! Sagan är för alla barn, både vuxna och icke vuxna:). Klickar du på " de andra föregångarna" och "flugit ut i världen" i början av inlägget får du två små sagor till att läsa.
      Kram

      Radera
  5. Vilket härligt inlägg!
    Och en kanonfin häxa! Hon flyger säkert fort och farligt och fantastiskt!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena!
      Kanske hon svischade förbi dig också rentav. Tog en extrasväng:)
      Hon flyger säkert FFF:)
      Kram

      Radera
  6. Madam Svenjakoff ska få ett hjärtligt mottagande! Först får hon vila ut efter flygturen - bra att hon har jetkraft i kvasten! Sen får hon flyga så mycket hon vill här hemma! Olga och Sonja kan knappt vänta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att hon får ett hjärtligt mottagande. Troligen får du rätta till några fjädrar i kvasten osv...flygturen blir säkert spännande med jetkraft. Undrar om hon kan hantera sådan, men hon lär sig säkert på vägen. Härligt att hon får rörlighet,hon gillar sådan, men ni får nog inte många lugna stunder under påsken:)

      Radera
  7. Underbart! Vilken ljuvlig häxa - med en kofta, sjal och kjol som jag gärna skulle vilja ha. Och ja, glasögonen med ;)

    Kanske flyger hon en sväng över Atlanten och säger hej!

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan inte veta så noga vad gäller Ålga, för hon är en ljuvlig liten egensinnig dam. Mitt i allt tar hon sig över med jetkraften i kvasten. Tjipp så där bara!:)

      Du kan väl berätta om hon tar sig över Atlanten i en hast?

      Kram!

      Radera
  8. Karin, du är alldeles underbar. :) Jag skrattade högt under hela läsningen av din fantastiska häxhistoria.
    Men visst kan änglar ha kvast. Absolut!
    Det du beskriver måste vara kreativitet på allra högsta nivå. Och jag gillar verkligen att du pratar med dina häxor.
    Jag gillar att Ålga hade egna åsikter och var helt klar över hur hon ville se ut. :)
    Och jag tror också att jag har tomtar på loftet. Jag är i alla fall i gott sällskap. ;)
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Marie!
      Tokig är man i alla fall, men livet blir så mycket trevligare på det sättet.
      Jag tänkte väl det, att änglar kan ha kvast:D. En ängel kan ju finnas i vem som helst
      Jag måste ju svara dem när de pratar med mig. Vanligt hyfs bara!
      Ålga visste nog vad hon ville, förtjusande egensinnig och med skinn på sin lilla runda näsa.
      Du är i gott sällskap, jag lovar!:)
      Kramar!

      Radera
  9. Men den där häxan!! Oooo så ljuvlig hon är!! Kan hon inte flyga till Reston, och bo i mitt kök. Hon får bo här hela året med min ugglor. Hon får TVÅ höjdpunkter på året, PÅSK och Halloween. Kort sagt, hon kommer att älska mitt hem.
    :-)
    Underbar berättelse. Skicka ålga på en liten tripp till DC. Hon kan få ta ett snack med kongressen och Obama också.
    Kramar i massor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror verkligen att hon skulle gilla att bo hos dig också, men ....nu håller hon på att bli en skånehäxa, eller hon är det redan.
      Men man vet ju aldrig vad hennes "matte" hittar på. Mitt i allt så snurrar hon runt huvudet på dig och kongressen och Obama. De skulle säkert behöva en liten kvasthäxa där som sopade till dem ibland. Putin behöver en bamsestor...haha...
      Kramar i kubik!

      Radera
  10. Den är så fin, din häxa! fint arbete också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eivor! Nu är hon inte min längre, har egentligen inte varit det heller. Hon har alltid varit sin, väldigt mycket.:)

      Radera
  11. Vilken underbar påskkärring och vilken underbar berättelse! Om det skulle vara så att denna lilla häxa skulle förirra sig bort ifrån södra delen av Sverige, får hon gärna flytta in till oss ett tag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina!
      Hon har möjlighet att göra en viss social karriär denna lilla, verkar det som.
      Nu har hon blivit erbjuden att få komma till Connecticut, till Washington/Reston och så till dig.
      Undrar vad hon själv tänker göra, nu när hon har blivit en liten gräbba i Skåne. Nu kanske det blev helt fel, gräbba kanske är någonting helt annat än en flicka;)

      Radera
  12. Du kan du!!!!!!skulle min mamma sagt.
    en fantastisk liten människa och en fin historia..
    Tack!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!:)
      De blir vad de vill bli!

      Radera
  13. Vad härligt det skulle vara att få öppna dörren (eller kanske fönstret) och släppa in den där flygande häxan med så mycket egen vilja. Hon blir (ursäkta jag menar ÄR) en stor personlighet i vilket hem hon än väljer (för det blir hon som väljer till slut vad du än tror) att landa. ;-)
    Klokt av henne att beställa (begära) så varma kläder när hon skulle flyga så långt.

    Kram från Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att hon har förstånd att stanna upp litet här och där på vägen söderut. Mitt i allt så sitter hon där också hos dig Lisbeth!:) Kanske vill hon ha lite vatten och brödkant? Det tar på att vara så liten när man ska flyga långt, trots vaktelägg och reakraft i kvasten.
      Hon bestämmer, helt klart, men jag hörde tydligt att hon bestämde sig för Skåne och två katter där så....
      Hon har yllebyxor på sig också:)

      Kram
      Karin

      Radera
  14. Ålga... och du, ja vilken fin värld du skapar åt henne! Höll på att säga sagotant, jag sa det. Ni är båda lysande. Jag besökte även den andra sidan, så hatten av, applåder och tack för detta vackra smäckra sköna inlägg. En fin förmedlare är du Karin av både det ena och det andra! Mycket glad att jag började blogga och hittade hit! Trevlig helg. Väntar på änglarna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove!:)
      Jag är förstås väldigt glad över att du har hittat hit, jag också och att jag har hittat dit, till dig.
      Trevlig helg önskar jag dig också! Imorgon skriver vi om kvinnan, hoppas du hänger med.
      Änglarna finns någonstans i min blogg, ska söka upp några. Den ena inte lik den andra, alla unika, de också, men det kommer nya, Också!

      Radera
  15. En helt underbar berättelse! Vilken fin häxa du skapat, med hjälp. Finurligt med knappen. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!:)
      En knapp-hjälp kanske man kan kalla det och förstås liten Ålgas.
      Ha en fin kvinnodag!

      Radera