onsdag 12 mars 2014

Ett Uppsaladygn


Av förekommen födelsedagsanledning (dotterns) gav vi oss iväg till Uppsala på söndagen
Så mycket man hinner med på ett dygn!
Förutom att umgås med nära och kära, som var den högst prioriterade anledningen till besöket
hann vi också gå längs Linnéstigen på Uppsalaåsen i ganska amper vårvind men med solsken i blick


Utsikten över Uppsala från utsiktplatsen på åsen


    Fyrisån slingrar sig nedanför
    Där kunde jag ägna dagar åt att fotografera fåglar...


   På väg till Lilla W:s dagis på måndagen gick vi förbi en förskola på hjul 
   Fiffigt!
  

    På stan fick jag ögonkontakt
    Någon var ensam hemma och hade det till synes rätt så tråkigt på sin balkong
    Jag hade gärna blivit en lekkamrat för någon timme, några timmar


    Från konsert och kongresshuset såg domkyrkan ut så här
    Det byggs överallt i Uppsala


    Från höjden syntes spelemännen som bjuder in till musik vid den ena av ingångarna


   Det är inte bara byggfirmorna med lyftkranar överallt i staden som bygger
   Rejäla byggen uppfördes även i den här formen
  

    Råkorna var i full fart att befågla träden utanför konsert & kongresshuset


    Det finns mycket vackert att vila ögonen på i Uppsala

 
   Över takåsarna i Uppsala


    Rulltrappan i konsert & kongresshuset, sedd uppifrån



    På Waksala torg.
    Jag har inget belägg för att detta är ett minne uppfört efter det gamla tegelbruket,
    men jag tror att det är så



    En av figurerna har fått en fin klänning


    Vi gick förbi och visst är det märkligt att man ser det som skiljer sig från mängden


     Tänk att det finns hästhandlare i Uppsala också!
     Annonsen till trots så fanns ingen adress och inget telefonnummer, så som jag ser det
     kan det inte bli många affärer att skryta med för den mannen
     (Ja, det är lätt att göra sig rolig på politikers bekostnad..... sorgligt nog)
   

   Naturligtvis så måste det finnas ett upptåg i Uppsala
   Förövrigt tänker jag mig upptåg som någonting väldigt roligt man gör på pin kiv och av ren livslust
   Kanske jag sätter mig på tåget en annan gång och far uppåt...


   Vi hade ett speciellt mål för dagen och här är vi  nästan framme vid Röda Rummet



   Den bok vi sökte fanns inte, men det fanns mycket annat trevligt att titta på
   En salig blandning av det mesta inom litteraturens värld
   Karl Marx, Nils Ferlin och en sovande Buddha?
   Undrar om de hade fungerat  tillsammans ?
   Troligtvis och varför inte?
   På en hylla i Röda rummet går det i alla fall bra

    Efter varma kramar och glada minnen att bära med sig i hjärtat av, drog vi vidare
    mot vårt nästa mål, mot sonen,  men mera om det en annan dag

    Det är märkligt det här med att vara förälder, barn blir nästan lika gamla som sina föräldrar
    men ändå är de alltid barnet man bär under sitt hjärta.....
    de går till all lycka aldrig ur!:)

    
   

22 kommentarer:

  1. Så fint att få följa med på besöket till vackra Uppsala! Du fångar upp det vackra, det annorlunda, det det roliga, det pikanta, det sköna. Jag har en god vän som just flyttat dit och trivs så bra. För mig är Uppsala staden som vi passerade som barn när vi skulle till mina kusiner i Gävle. Som vuxen staden med vacker arkitektur, natur, universitet, charm, historia, kultur och närmare än vad man tror ;)

    Varm kram!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppsala är på något sätt en småstad i hela sin framtoning, trots att den inte är det.
      Jag trivs där. Den är mycket närmare än man tror. Från Kapellskär eller Grisslehamn, beroende på vilken rutt man väljer tar det bara dryga timmen så är man framme. För min del är det skönt att barnen inte bor längre bort än så, men trots det så blir besöken alltför få.
      Men de kommer oftare åt det här hållet:)

      Varm kram till dig med Lotta!

      Radera
  2. Vad roligt att få se Staden genom din kameralins! Ni hade en effektiv dag må jag säga! Blev det någon tårta då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Ingen tårta den här gången, kalaset för många är framskjutet, men vi åt geléhjärtan som stora T hade köpt och förstås medhavt kaffebröd och litet till. Så visst blev det kalas!

      Radera
  3. Har alltid velat se Uppsala....nu har jag det! Blev sugen på att åka dit.
    Ett väldigt trevlig "reportage".
    Må gott I vårsolen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten del av Uppsala!:) Uppsala är en trevlig stad och absolut ett bra resmål. Liten fastän stor, på ett märkunderligt sätt.
      Må gott du med i vårsolen!

      Radera
  4. Härliga, vackra och annorlunda Uppsala-intryck. Snart ska Maken och jag tillbringa några dagar där. Det blir nog också en fin "upp"levelse! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckostar! Uppsala är fint att uppleva!
      Kram!

      Radera
  5. Tack för rundturen i Uppsala med fina foton som vanligt! Jag har aldrig besökt den staden, men förstår att jag har missat en hel del. Det du skriver om föräldrar och barn skriver jag under på helhjärtat. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör ett besök, ett par dagar eller så i Uppsala om du har möjlighet.
      En jättefin liten storstad, en ekvation som går ihop just där.
      Så är det att vara förälder, de finns alltid där de alltid har funnits. I hjärtat!
      Kram

      Radera
  6. Såg du en skymt av Pelle Svanslös, månne? Eller Maja Gräddnos, på Öfre Slottsgatan. Och oj, vad stökigt det ska vara för Gammel-Maja i domkyrkotornet med lyftkranarna utanför! Fast hon hör ju rätt dåligt, förstås, efter alla år av lockringning i tornet.

    Visst är det märkligt med barnen, dessa små gryn som går och blir vuxna, som den naturligaste sak i världen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag gjorde inte det, fastän jag tänkte på dem. Bara tankarna skulle ha kunnat dra fram dem ur skuggorna.
      Gammel-Maja måste ha det stökigt, för det finns lyftkranar överallt i Uppsala just nu. Där tycks det inte vara brist på förnyande och uppbyggnad. Men hon har säkert lock på örona;)

      Ja, svårt är att förstå att det kan gå så naturligt...man hinner ju inte ens med i farten längre. Tänk snart är vi jämngamla. (hoppas att grynen inte läser det här:)

      Radera
    2. PS. Nu har jag fixat till din länk hos mig, alltså länken som är ditt namn vid kommentarerna hos mig. Den brukar gå hit: http://pettasblog.blogspot.se/ Men observanta Pysseliten föreslog att det måste vara ett "g" till, för att man ska hamna här. Så nu gör man det!

      Radera
    3. Uppriktigt sagt har jag inte riktigt förstått och inte förstod jag nu heller, men aha-et kom!
      Jag hamnade i Tokyo av någon märkunderlig anledning. Det ska vara två st g, helt rätt. www.pettasblogg.blogspot.com är den rätta adressen.
      Com och inte se, men går det med se så är det ok för min del också.
      Tack för din och Pysselitens observanta blickar. Nu ska jag kontrollera g-na i fortsättningen. Jag vill ju att folk ska hitta hit och inte dit

      Radera
  7. Ni hann ju med mkt under era 24 h i Uppsala. Gillar också den staden, men är där för sällan. Cool rullande förskola. DET har jag aldrig sett förr.
    Antar att den rullar ut på landet. SMART!!
    Fönstret med alla Kalinkor, katinkor, kanter etc var kul!!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klicka på förskolan så kan du läsa mera om rullande förskolor på många andra ställen i Sverige. Istället för att bygga nya dagisar tar man ut barnen i skog och park, lär dem om naturen samtidigt.
      Fiffigt!
      Kramar!

      Radera
  8. Uppsala är alltid trevligt att besöka. Vacker arkitektur och massor av historiskt vingesus, vara en del dock kan kännas litet obehagligt. Jag minns skriften i stora aulan: "Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större". Nog är det störst att tänka FRITT!! Likaså chockades jag av den sk "trappsången", framförd av Orfei Drängar. Ngt otäckt, krigiskt supernationalistiskt dravel signerat Tegnér, om jag inte tar fel. Brrrr...
    Nog finns det akademiska ankdammar! Bättre då att ta en promenad i friska luften, njuta av utsikten och koppla av med en kopp kaffe på Ofvandahls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att tänka fritt är absolut störst :)
      Tur att vi missade det krigiska supernationalistiska dravlet...troligen hade vi slagit lock för våra öron om så hade skett eller också börjat sjunga Ålänningens sång;)
      Ofvandahls besökte jag med Timothy för några år sedan och vi hade hur trevligt som helst innan vi gick på bio.

      Radera
  9. Trevlig titt! Det är en fin stad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Uppsala får tummen upp för min del.

      Radera
  10. Jag "reser" så mycket nu för tiden. Innomlands och utomlands! Det är så fint ordnat, "all inclusive" vad gäller berättandet och foton! Tumme upp Karin! Snart är det kattdags :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är genialiskt eller hur? Man är både här och där nästan samtidigt tack vare bloggvännerna.
      Tack Tove! Snart är det kattdags!:)

      Radera