lördag 15 februari 2014

Tvätt

Karin står för temat denna lördag som kort och koncist har namnet Tvätt.

Jag är förtjust i tvätt som hänger ute och fladdrar för vinden
och den här lördagen gör jag det väldigt enkelt för mig
Jag radar upp bilderna av tvätt på tork som jag tog under vår Madeiravistelse i år


   Konstigt nog så har jag många bilder av tvätt på tork i mina arkiv,
  jag dras till tvättlinor och klädnypor,
   tycks det som




Doften av frisk luft i nytvättade kläder är den allra ljuvaste "parfym" i min näsa
Många minnen har jag från min barndoms tvättstuga, sköljhus och allt som därtill hör,
men det får jag skriva om en annan gång.
Kanske någon av de andra som deltar i lördagstemat har spelat på de strängarna?
Titta gärna in hos dem också!

 De övriga som deltar i lördagstemat är:
Ha en fin lördag alla!

14 kommentarer:

  1. Det är vackert med tvätt på en lina så jag förstår att du dras till det. Och är linorna så innovativt placerade som på duna bilder är det ännu lättare att begripa. Människan är uppfinningsrik och anpassningsbar även i detaljer får man lov att erkänna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vackert! :)
      När man vandrar levada/längs vattenkanalerna, så går man ofta ovanför hus och samhällen och får en annan syn på tillvaron, lite i fågelperspektiv. Och precis som du säger så dras blickarna till de där speciellt innovativa hängningarna av tvätt.
      Där man har hängt tvätt längs husväggen på den nästsista bilden doftar det alltid också stekt fläsk. Också i år. När tvätten är hängd åker stekpannan fram. Vattenkanalen, levadan finns under stenplattorna och används som trottoar på vissa ställen som just där på den bilden, för att folk ska ha det bekvämt i sin vardag.

      Radera
  2. Visst är det dekorativt med tvätt som fladdrar i vinden. Och ofta blir jag stående och undrar hur man fått upp och sedan ska kunna få ner tvätten som hänger över gatan, mellan hustorn, eller på andra svåråtkomliga ställen.

    Fint att du tar över temana för mars!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vissa ställen är tvättupphägningarna som rena konstinstallationerna.
      En konst är det med all säkerhet att hala in tvätten också. Uppfinningsrikedomen är stor.
      Här hänger vi upp den mellan två björkar, thats it!

      Jag återkommer snarast med temarubriker!

      Radera
  3. Jag tycker också det är speciellt med tvätt på tork och har massor av bilder från mina resor!
    Undrar om tvätten också doftar stekfläsk i det där huset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett fräscht inslag är vad det är.
      Jag måste snusa på tvätten nästa gång vi går förbi:)
      Det doftar oerhört mycket om fläskstekandet, man blir nästan hungrig och vill gå in

      Radera
  4. Härligt häng i vinden, blås torrt, lufta och få in doften av utehänget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, finns det någonting bättre än att lägga sig i rena lakan som doftar vind och sol?

      Radera
  5. Lite nostalgikänsla när man ser tvätt som fladdrar i vinden. Då längtar jag till somrarna hos min farmor. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns också min barndomsgård där kvinnorna/mammorna hängde tvätt för jämnan i långa rader. Härliga minnen:)
      Kram

      Radera
  6. Underbara tvättbilder! Jag är också fascinerad av tvätt som hänger ute på de allra mest omöjliga platser när jag reser söderut. Här i Sverige är det väl förbjudet att hänga ut tvätt på en balkong i ett vanligt hyreshus. För mig börjar våren och sommaren när jag får hänga ut tvätten i trädgården igen. Hösten börjar när inte tvätten torkar längre utomhus.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!

      Visst är det någonting speciellt med tvätt som hänger ute.
      Undrar varför det är förbjudet att hänga ut tvätt på balkonger i hyreshus. Låter helfånigt!
      I november brukar jag ta ner tvättlinan och då är definitivt hösten över. Sedan är det helt beroende på vintervädret när linan åker ut igen. Tvätt torkar bra i kyla, men i år får linan vänta på att spännas mellan två träd i trädgården, det blir säkert först när våren är i antågande.
      Kram

      Radera
  7. Hmm, min långa kommentar försvann. Typiskt när nu jag sitter med paddan. Hur som helst kul med någon som har ett helt annat förhållande till tvätt än vad jag själv har. Fint fångat på foto dessutom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt! Jag tycker nämligen att jag har läst din kommentar här tidigare, den långa..men här är den inte. Kanske jag blandar med någon annan kommentar från dig på något annat ställe?
      Tack i alla fall, Gnuttan!

      Radera