onsdag 19 februari 2014

Tobaksreklam?


I min röjningsiver som fortfarande pågår hittas både det ena och det andra.
Detta svartvita fotografi (Uffes)  förtrollar mig på ett särskilt sätt
En liten soffa, ett litet blomsterprytt bord och fyra glatt rökande herrar förevigade sig
förmodligen hos en studiefotograf i början av 1900-talet.
En av dem hette Hugo...så står det på baksidan av fotografiet.

*****

Jag trodde att jag drömde idag när en trana flög över vårt hus.
I februari!?
De brukar anlända i slutet av april. 
Med den här farten kan vi kanske plocka de första jordgubbarna lagom till påsk i år? 

32 kommentarer:

  1. Du drömde säkert inte - det är flera dagar sedan man rapporterade första tranan vid Hornborgasjön och det var också onormalt tidigt. Här är gult av vintergäck och snödropparna blommar också. Det är flera år sen det var så tidigt men inget rekord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rekordtidigt här hos oss i alla fall, men hur jag än försökte få tranan till en stor och förvuxen mås så måste jag konstatera att så inte var fallet. När den sedan ropade som en trana så måste jag ge mig :)

      Radera
  2. När jag var ung var det populärt bland kändisarna att fotografera sig med en cigarett. Åtminstone herrarna. Glömmer aldrig ett foto av Hasse Ekman där han poserar med en cigarett i ett långt cigarettmunstycke. Han var så elegant. Det var långt innan man upptäckte sambandet mellan lungcancer och cigaretter.
    Hörde på nyheterna att en ensam trana hade siktats vid Hornborgasjön redan förra veckan. Otroligt tidigt!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen var det inte bara bland kändisarna som det var populärt, för Hugo och hans vänner var vanliga "pojkar". Jag vet vilket fotografi av Hasse Ekman som du tänker på. Marlene Dietrich var också en munstycksrökare med långa eleganta handskar på sig, som jag minns.
      Kanske att det var den ensamma tranan från Hornborgarsjön som kom hit idag och parkerade sig på åkern bakom grannens hus. Där brukar de vara . Tidigt, tidigt, hoppas bara att det inte kommer ett gruvligt och kallt bakslag
      Kramar!

      Radera
  3. Underbar bild! Sådana där gamla bilder – i synnerhet när de är helt anonyma – är så spännande. Fantasin går i gång och man skulle kunna skriva en hel roman… Det kanske du ska göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvalitetsmässigt blir bilden inte så bra när man förstorar den, men de är underbara de gamla svartvita, berättande bilderna. Ja, kanske jag ska göra det?;) Hugo och hans rökande vänner låter väl bra?

      Radera
  4. Vilken härlig bild!! Inte för att jag gillar rökning, men på den tiden var det förmodligen fint att röka :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är härlig! Absolut!
      Det var fint att röka i början av seklet, man förstod helt enkelt inte bättre än så

      Radera
  5. Men tänk jag tyckte jag kände igen min morfar på fotot,
    men det kanske bara var att jag sett ett likadant foto på han med sina bröder...
    men han hette ju Hugo ????

    Ja dom var rätt coola när dom rökte "förrivääden" ,
    tur att vi inte är lika coola idag.

    En trana ??? Menar du att du sett en trana idag 19 ferbruari.
    Men kanske det är som med en savala gör ingen sommar.....
    Och mycket medaljer blev det idag...
    Här räknas ju både finlands och sveriges medaljer......

    Tjingelingen i kvällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vem som är Hugo ens, men att han finns med på kortet är dokumenterat på baksidan. Mitt i allt så är du och Uffe släkt med varandra, man kan ju inte veta så noga ...:)

      Vi är nog rätt så coola idag också, tyvärr, i all synnerhet de unga kvinnorna tar för sig...trots all propaganda om vad det innebär och all möjlighet till hjälp att bli oberoende som finns.
      Men det är som vanligt, det drabbar inte mig, bara andra
      Jag hoppas verkligen att tranan har vänt om och farit söderut igen, för här har det varit kallt i natt, marken är vitare än i går och i luften singlar det ner små vita saker.

      Ja, medaljerna regnar också ner, till all lycka! De är urduktiga!

      Godmorgon på morgonen, ha en bra dag Rantamor!

      Radera
  6. Gamla svartvita foton är fascinerande. Man blir ju så nyfiken.
    Tänk att en del fågelarter snart börjar vara i startgroparna norrut.
    I år väntar jag speciellt mycket på våren, tycker jag inte hann med
    i fjol...
    Ha en fin onsdag i morgon! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tycker jag också, de är talande, beskrivande och hållbara
      Inspirerande
      För mig får våren vänta litet till....det är för tidigt ännu, men man får ta det som det kommer
      Jag ska göra mitt bästa Lisbet, för att ha en bra onsdag hela torsdagen idag!;)
      Önskar dig detsamma!
      Kram!

      Radera
  7. De där gamla svartvita bilderna fascinerar. Det känns som om det alltid finns någon historia förknippad med dem.
    Tranorna lär ha synts vid Hornborgarsjön. Det verkar tidigt måste jag säga.
    Och jordgubbar till påsk - ja, vem vet. Allt verkar kunna hända nuförtiden. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt förtjust i gamla svartvita bilder, trots att jag inte vet vem som finns på dem. Och historia är de förknippade med, både vad gäller arkitektur, klädmode och annat. Vilken personernas historia är får man spekulera om
      Jag hoppas innerligen att tranan vände om, för i natt har vi åter haft köldgrader och har nu småvitt på marken.
      Jag börjar tro att jordgubbarna ändå måste komma utomlands ifrån:)
      Kramar!

      Radera
  8. Det är lite mystik runt gamla kort. En mystik som triggar fantasin på ett härligt sätt. Men samtidigt lite sorgligt att inte veta vem det är på bilden, inte veta deras livshistoria, deras glädje och sorg.
    För övrigt låter jordgubbar till påsk lockande. Här är dock snötäckt denna morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det är just därför som de är så fängslande de gamla korten? Mystiken tätnar runt dem
      Det skulle vara fint att veta personernas livshistoria, väldigt!
      Här håller marken på att färgas vit igen. Minusgraderna är på återtåg verkar det som

      Radera
  9. Ja i gamla filmer röker dom verkligen ofta. Skönt att det är över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mera undantag än regel om de inte rökte i de gamla filmerna.
      Men över är det nog inte. Jag tycker mig märka att cigaretterna åter är på väg in i filmens värld. De stora tobaksjättarna gör allt för att inte tappa marknad. Smygreklamen är mera synlig igen. Jag ser det där med ett speciellt öga, eftersom jag under en tid i mitt liv har jobbat med rökavvänjning och så vidare

      Radera
  10. Tyvärr har jag med en del gamla kort som jag inte vet vem som är avbildad. Jag ångrar att jag inte var mer noga att fråga de äldre som visste det innan det var för sent. Nu blir det rena pusselarbetet. Någon trana har jag inte sett, men vildgäss flyger över huset titt som tätt. Jordgubbar till påsk låter inte dumt, men jag tror du är lite väl optimistisk. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sent omsider så inser man att man har missat en hel del medan tider var vad gäller att fråga dem som fanns förut och som visste. Så är det här också. Man tänker inte så när man är yngre, helt enkelt. Nu försöker jag däremot anteckna vad och vem som finns på de bilder jag känner till, med tanke på dem som kommer efter.
      Jodå, det där med jordgubbarna fick jag ge med mig genast, i natt hade vi minusgrader och idag har det fallit vitt från himlen hela dagen
      Kram!

      Radera
  11. Det är trevligt med gamla foton. Jag minns då se satt och rökte i TV då jag barn! Hehe…
    Tranor nu..
    Jamen denna vinter är ju helt galen. Här i US har de stora sjöarna, the great lakes, frusit till is. Det händer aldrig…
    Ur led är allt.
    Kramar och trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upplever att man åtminstone i svenska deckare åter har börjat röka rätt så friskt...men så galet som det var tidigare hoppas jag verkligen inte att det blir igen. Smygreklam när den är som mest effektiv.
      Jag hoppas tranan som kom hit igår har ångrat sig och tagit vägen söderut igen, för nu har vi lite kallare igen.
      Ur led är tiden!
      Kramar och detsamma!

      Radera
  12. Jag kan ta lördagstemana för april.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, då har vi både mars och april klara!
      Kram

      Radera
  13. Det är en mycket fin bild, hur levde dessa herrar? Våren finns, även här uppe nu! Njaa, mest ljuset förstås än så länge. Och så fåglarnas kvitter! Första "konstiga vintern" jag upplevd här sedan 2002. Rökning ja, du så det var en gång! Huvva, men inget visste då hur skadligt det är. Jobb åt många gir det också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det, en fin bild!
      Ja, säg det, den som visste hur de levde, hur livet blev för dem? Frågor som inte får svar längre
      Här är det aprilligt väder, ena stunden regnar det, andra snöar det och så håller det på.
      Det är en märklig vinter vi har i år, absolut.

      Radera
  14. Tack fina du för kommentaren du skrev om min sambos operation!! ♥ Vi tar dag för dag och det går åt rätt håll om än väldigt långsamt. Det är kort tid sedan han opererade sig så det känns bara så bra att det verkar läka utan problem. På måndag ska vi till sjukstugan och stygnen ska tas. Hoppas allt ser bra ut då.

    Vilket underbart kort!!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsaken det går åt rätt håll. Ryggoperationer är ingen lek precis
      Lycka till! Håller tummarna för att allt bara blir ännu bättre!

      Kram

      Radera
  15. Härligt med gamla foton och de säger så mycket om tidsandan, klädsel, inredning osv, visst känns det märkligt att se rökare så där och inomhus!!

    Ha det fortsatt gott vännen
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då fanns det tydligen ingen som helst hämning vad gäller rökandet och det pågick länge. Jag har själv vuxit upp i ett rökmoln...både far och bröder rökte som skorstenar och det var helt naturligt att det skulle vara så fastän jag nästan hostade ihjäl mig. Ingen förstod hur skadligt det var att röka

      Äntligen kom jag till skott med den utmaning du gav mig Lollo:)
      http://pettasblogg.blogspot.com/2014/02/en-solglittrande-utmaning.html

      Önskar dig detsamma!
      Kram

      Radera
  16. Din motionsrunda har lite fler variabler och möjligheter än min - runt Svibyviken - men oj vad vackra bilder. God träning även i fortsättningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det spelar inte någon särskilt stor roll var man rundar på egentligen. Huvudsaken är att man rundar på:) Tack Eivor, detsamma önskas!

      Radera