tisdag 25 februari 2014

Jag vill också ha en älg !


De finska passmyndigheterna har tänkt till på senare tid, konstaterade Uffe och jag
när vi en tidig måndagsmorgon i slutet av januari,
hade bänkat oss i väntan på att få gå ombord på plåtfågeln TAP
som skulle ta oss bort från Finland ett par veckor


Plötsligt väckte vi de andra sömndruckna medresenärerna med ett gemensamt skratt!
Uffes pass, som är uppdaterat senare än mitt har några trevliga finesser
som vi upptäckte först då
Man har lagt in många vackra teckningar på Finlands alla vilda djur på varje uppslags vänstersida
På högersidan låter man en älg springa fram från början mot slutet av passet.



När man bläddrar snabbt så ser man tydligt hur den springer ....
Så roligt denne någon, som har designat passet måste ha haft under skapelsens gång
Någon med glimten i ögonvrån, någon som kanske vet hur det är att vänta på att få gå ombord
i tidig timme en måndagsmorgon
Mitt i allt så hade den huttriga, sömniga känslan försvunnit...
Där satt vi och bläddrade snabbt, snabbt och hade pinroligt åt en springande älg


Mitt pass som går ut nästa år, är inte alls lika roligt.
Tittar man i det så är risken stor att man somnar omedelbart bums
och blir efter sitt plan.

Mitt pass ser ut så här på alla sidor...ZZZZZZZZZZZZZZZnark

Nästa år när jag behöver ett nytt pass så vill jag också ha ett djur som springer fram
på den återvunna finländska skogen i pappersform...
Jag vill också ha en älg i mitt pass!

26 kommentarer:

  1. Jag skulle också vilja ha ett roligare pass. Tänk så finurligt med en springande älg! Hoppas att den idén sprider sig även hit. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En jättefin idé eller hur?
      Hoppas idén håller i sig tills jag behöver ett nytt pass också. Annars är risken stor att vi nöter ut Uffes pass helt och hållet:)
      Kram

      Radera
  2. Men så bra!! Det är dom små detaljerna som gör det men det där var faktiskt en stor detalj egentligen. Att någon tänkt till och fått göra det. Det är faktiskt lite stort ändå, om man tänker efter...

    Kram från en som inte har glömt dig! Bara lite svårt med att få tiden att räcka till..

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det lite stort! Tänk ändå att ha en älg springandes genom passet! Det du!:)
      Ann-Louise, ingen fara alls, ta den tid du behöver till det som är allra viktigast just nu. Bloggen finns ju kvar, både hos mig och hos dig. Man måste prioritera klokt!:)

      Kram
      Karin

      Radera
  3. Men det här är ju jätteintressant! Nu måste jag ju förstås ta fram mitt pass och granska det och då upptäcker jag något jag aldrig sett förut, fastän passet och jag varit ute och rest en hel del sedan 2011 då det utfärdades. Där finns hela Sveriges karta! Malmö på första sidan och Kiruna på näst sista. På sista sidan finns inga ortnamn, bara besynnerliga vägkorsningar. Gåtfullt. Och spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det! Plötsligt så upptäcker man att passen är något som man inte har trott att de är. Det var av en ren tillfällighet som vi upptäckte den springande älgen i Uffes pass också.
      Kanske vore det idé att börja samla på pass nu;)? Spännande är det absolut!

      Radera
  4. I mitt pass finns Malmö på sidan 12 med Turning Torso och allt. Skulle tro att att det, förutom att det är vackert, har med att göra att det ska vara svårt att förfalska. I varje fall är de svenska passen så svåra att förfalska att busar istället säljer sitt pass dyrt till människosmugglare och begär ett nytt med förklaringen att man tappat det! Vissa sätter det i system och med nuvarande lagstiftning kan man inget göra åt det. Skandal! Det lär diskuteras hur man ska komma tillrätta med det. Pettaskarin, du kan kanske "tappa" ditt pass och få en älg genast om Finland har likadana regler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man!:) Passen är riktiga källor till glädje, inte bara för det de används till utan annars också. Antagligen är det precis som du säger. Det ska vara svårt att förfalska passet, givetvis.
      Och jag min dumma nöt som just har lämnat ifrån mig min salig brors alla sjömanspass. Jag kunde ju har gjort affärer på dem istället. Att man aldrig lär sig..;)
      Uffe har lovat att jag får leka med hans pass tills jag får ett nytt nästa år. Undrar om man kan begära vilket djur man vill som ska springa genom hela härligheten?

      Radera
  5. Kul! Sådana där rörliga bilder gjorde vi i våra skrivböcker när jag gick i skolan.
    Du kan väl rita ekorrar på dina högersidor!
    Mrgrth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst Margaretha!
      Jag ritar dit ekorrar! Tänk att jag inte har tänkt på det själv...
      Tack för välsignat fin idé!
      Önskar att du kunde vara med och se på hur säkerhetskontrollen höjer på ögonbrynen vid åsynen av mina ekorrar nästa gång det blir flyga av för min del.
      Då glömmer de säkert bort att jag alltid piper. Av någon outgrundlig anledning.
      Jag blir alltid undersökt av ett manhaftigt kvinnfolk som stirrar stint på mig och ser amper ut, på alla flygplatser och känner mig som värsta terroristen, allra minst.

      Radera
    2. Ekorrarna blir min räddning!:)

      Radera
  6. Vilken fiffig idé! Och designar man pass kanske man behöver liva upp sig litet. ;)
    Ditt pass ser verkligen inte lika spännande ut.
    Hoppas att du också får en springande älg nästa gång.
    Tror att passkontrollanten skulle bli mindre glad av springade ekorrar som du själv ritat. :) Och nåde dig om du kommer till USA med ett sådant pass. Då kommer nog hela TSA att beslagta både dig och passet.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg inte annat!:)
      Vi får se vad som händer? Spännande, men tillsvidare kan jag använda mitt pass dryga året ännu innan det blir dags för byte.
      Frågan är om de skulle märka att jag själv skulle rita ekorrar dit? De ser ju bara på den första sidan och knappt det när man checkar in. Om man iakttar personalen som har hand om incheckningar så blir man undrande emellanåt. Reflexmässigt tittar de in i passet men...nja, jag tror nog på ekorrarna i alla fall, men USA lär ju vara väldigt svårflirtat, så...:D
      Med risk för att bli TSA-beslagtagen-kramar!

      Radera
  7. Kanske dags att titta efter i mitt pass när det går ut. Å andra sidan åker vi numera inte utanför Europa så vi tar bara med oss det internationella ID-kortet. Ett pass kan ju stjälas och användas på nytt... Kul idé med djuren på passet.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klarar du dig verkligen utan pass i Europa och bara med ID-kortet?
      Det måste jag ta reda på om jag också kan när det blir så dags, men å andra sidan så får jag väl ingen älg då:)
      Kram

      Radera
    2. Nu har jag tagit reda på det jag redan visste, kan du tänka dig Ingrid. Sån är jag ibland.
      Uffe har berättat det många gånger för mig och dessutom frågat mig om jag vill ha ett Idkort istället för pass och jag har sagt nej:) Behövde bara bli påmind. Orsaken är förstås om vi åker utanför EU och behöver pass. Det kan ju kanske hända någon gång
      kram

      Radera
  8. KUL med de finska passen!! SÅ ska det de ut!! Bra där, Finland. Det blir ju lite roligare så, och kanske kan det bli ett och annat skratt från ngn passkontrollant i världen :-)
    Hyvää Suomi!! BRA Finland!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är KUL, absolut! Riktigt kiva!
      Inte bara passkontrollanterna får roligt, även innehavarna. Vi hade kul!
      Kram!

      Radera
  9. Jag vill också ha ett trevligt pass! Det gamla är, förresten, utgånget kom jag precis på. Då ska jag minsann ställa krav på underhållning i det nya. Det behöver kanske inte vara älgar, men varför inte blommor eller fåglar?

    Fortsatt fin onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag!:)
      Jag tycker att du kan säga att de kan i Finland, så det så!
      Du kanske vill ha blåsippor och liknande?
      Upp till kamp för roligare pass!

      Önskar dig detsamma Aila!
      Kram

      Radera
  10. Så fint med älgen! Kollade mina pass, det norska som gick ut 2012 har statsmärket på framsidan förstås men också på sidorna inuti. Mitt svenska pass har tecknande bilder från namngivna svenska städer. Inte så illa! Men långt från älg dock!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Statsmärket har jag också, fastän det finska lejonet och en märklig någonting? Det svenska passet verkar ju vara riktigt trevligt, har jag förstått.
      Nu är det riktigt spännande för min del om jag får en egen älg nästa år då jag ska förnya passet. Fortsättning följer!

      Radera
    2. Det blir spännande att följa! :)

      Radera
    3. Men det tar nog ett år:)

      Radera
  11. Häftigt!!!!! Jag vill också ha djur i mitt pass :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får Anna! Annars får du väl göra som jag tänker göra! Rita dit egna djur;)

      Radera