tisdag 18 februari 2014

En "solglittrande" utmaning

Lollo
med bloggen Solglitter
gav mig en utmaning redan i januari, när vi var på Madeira,
men först nu svarar jag på hennes frågor
Bättre sent än aldrig eller hur?

Ett glittrande Atlanten
1. Bästa minne?
    Livet har bjudit mig på både det ena och det andra 
    och jag har många bästa  minnen
    och jag har svårt att säga vilket av dem som är det allra bästa
   
       
2. Favoritväder?
     Alla väder är mitt favoritväder
     Precis alla.


3. Favoritårstid?
    Alla årstider


4. Favoritprogram i tv?
     Jag har inget favoritprogram
     Uppriktigt sagt är jag dålig på allt vad ordet favorit står för 
     Jag talar däremot ofta om någonting som en av mina favoriter  
 

5. Gillar du att handarbeta?
     Ja, absolut!  Väldigt mycket

Från vår balkong ser vi St. Maria minst tre gånger per dag, om vi håller oss hemma när vi är på Madeira.  Som ett spökskepp utan segel drar hon förbi i båda riktningarna med passagerare ombord

6. Vad gör du helst när du vill koppla av?  
    Ingenting  i den mån som jag klarar av det
    Jag läser gärna böcker

En av julklapparna följde med till Madeira. Boken berörde mycket mera än jag kunde ana, mot slutet satt jag med tårar i ögonen och nästan grät. En fängslande klassresa skriven av Gustavs grabb Leif GW Persson

7. Vad gör du helst när du vill ha spänning?
     Ungefär likadant som när jag kopplar av. 
     Jag söker inte spänningen, den kommer i alla fall när man minst anar


8. Vad väljer du helst för färdsätt när du reser....flyg eller båt?
     Det är helt beroende på hur bråttom jag har
     men helst reser jag  med ett segelfartyg 

Bilden av St. Maria/Columbus fartyg,  tog jag när vi åkte linbana från stranden i Funchal upp till Monte

9. Har du en egen dröm om framtiden...vilken?
     Jag försöker leva min dröm i nuet


10. Gillar du att shoppa? 
       Nej!


11. Gillar du sådana här utmaningar?
       Helt ärligt så gör jag det inte helhjärtat,
       fastän jag känner ödmjukhet inför att ha fått den. 
     

Jag  "dribblar" inte utmaningen vidare till några särskilt utvalda bloggvänner utan 
lämnar min hand öppen med samma frågor som Lollo har givit mig
till den som känner för att svara på frågorna.
Väl bekomme!:D

Ha en bra tisdag!

12 kommentarer:

  1. Den sista blomman är fantastisk. I motsats till oss människor, vet naturen exakt vad som är lagom.
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har mycket att lära av naturen, dit vi förstås hör, men det kan man nästan inte tro ibland.
      Den sista blomman har jag försökt att föröka med frön här hemma, men den vill inte leva här hos oss, så nu har jag givit upp efter ett antal försök

      Karin

      Radera
  2. Den blå blomman ser ut som om den är av porslin. Så otroligt vacker! Precis som alla de andra. Det kan helt klart inte bara bero på en bra kamera att bilderna blir så fina. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så många olika slags "prästkragar" på Madeira. De har säkert sina egna namn som jag inte har tagit reda på ännu. Vackra allihopa och det handlar nog inte bara om en bra kameralins, det handlar om deras egen skönhet först och främst. Det är däremot ganska svårt att fotografera på den gröna ön, för att ljuset är så intensivt och starkt, så totalt annorlunda än det vi är vana vid i Norden, den här årstiden.
      Kram

      Radera
  3. Vilka spännande?! frågor och vilka svar du ger! BIlderna, ja alla blir det idag, jag som brukar ha en eller två favoriter som ju också blir ett svar på favoritfrågan. Kommer nog att ta mig an de frågorna eftersom jag heller inte egentligen är så förtjust i den typen, men din text inspirerar mig! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev många bilder idag, jag ville ha in alla "prästkragar" som jag tog i början av februari. De är vackra som bara den. Tänk vilken bukett det skulle bli om man plockade dem:)
      Tack, så roligt att jag kunde inspirera dig!

      Radera
  4. Det var solglitter det!
    Så bra att ni fick er soldos på Madeira. Hoppas att den ska räcka ett tag!
    Boken tyckte jag också mkt om!!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så det tog på "ögona", som vi säger på den här ön.:)
      Idag har det varit glittrande solsken på Åland, men nu sakta mak börjar det mulna
      Jag var överraskad över hur bra boken är, men det beror säkert på mina förutfattade meningar innan. De kom verkligen på skam
      Kramar!

      Radera
  5. Det var Karin i ett nötskal! Precis så har jag uppfattat dig genom bloggen. :)
    Om man lever som du gör blir det nog bra - för det mesta i alla fall.
    Vilka solglittrande havsbilder du fångat på Madeira. Och blommorna glittrar ikapp.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, jag tror det i alla fall. Man kan ju aldrig veta riktigt säkert vem man egentligen är
      Det mesta blir bra, bara man tar det som det kommer och gör det bästa av det
      Idag har faktiskt vädret glittrat ordentligt här hos oss. Precis så där som när våren börjar göra intrång, men jag gissar att det kommer några backslag ännu...det är ju bara i mitten av februari, trots att vintern har överraskat hela tiden i år.
      Kramar!

      Radera
  6. Vilka svåra frågor (välja ut EN favorit när det finns så många, t.ex!) och vilka bra svar. Och vilka underbara blombilder! Och så ser jag att någon (du?) i likhet med redaktörn läser Leif G.W. Persson. Olika böcker, dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det, det finns alltför många favoriter och ingen är mera favorit än en annan.
      Jag rekommenderar redaktörn att läsa Gustavs grabb också. Den är fin, ömsint och fängslande och en hel del till, annars skulle det ju inte vara Leif GW Persson.

      Radera