tisdag 21 januari 2014

Vinterträdgård


 Jag vet förstås att en vinterträdgård är en
 en inneträdgård på vintern, men en sådan har vi inte råd med
 så vi håller oss med en uteträdgård istället
 Det går faktiskt jättebra att ha det så också!

Vildapelns frukter hänger längre på kvist än de "tama" äpplena gör. Undrar varför det är så?
Även det missbildade vildäpplet är vackert


   Mahonian är städsegrön och redan nu har den knoppar


Persilja.
I år räknar vi med att vi får många nya småplantor när våren kommer.
Jag tog aldrig bort den blommande persiljan i höstas och jag gissar
att vi blir oerhört berikade av denna nyttoväxt


              Digitalis officinalis.
             Troligtvis blir vi överhöljda av småplantor lite längre fram när vårsolen tittar fram


                          Blå bolltistel.
                          Ser ni att det finns en liten trädgårdssnäcka på ett av bladen?
                          Med all säkerhet rejält frystorkad vid det här laget


Anisisop.
Det blir mycket rycka bort när våren kommer.
Den fröar så lättvindigt av sig och fastän jag tycker mycket om örten
kan det ändå bli för mycket av det goda
Insekterna älskar den

Temyntan samsas med den ryska dragonen. Vårt örtaland är i vildaste laget för tillfället och jag vet att det finns mycket att göra när man åter kan gräva och plantera om , men det är då det. Nu är den vintervacker

                              En bananplanta?
                              Upphittad i diket


    Stora växthuset blommar


    Utsidan är vackrare än vackrast
    Frostrosor täcker alla glasväggar


    Ett piggt inslag, med betoning på piggar:)


    Skön är strutbräken även på vintern

              
                Stockrosor är alltid stockrosor även om de inte växer i spruckna krus

                 
                              ...."och jag böjer mitt huvud så sakta, så sakta att dö, vit såsom snö"
                              sjunger liljekonvaljen i början av juni.
                              Nu gör även den isande vackra julrosen det
                           

                             En trädgård är vacker även fast det är vinter och kallt
                             och ändå har jag inte visat er allt
                             God afton!

                            

29 kommentarer:

  1. Ja nu ser jag att det finns en hel del att fota också vintertid i en trädgård.
    Äpplen som hänger sig kvar på trädet,
    brukar inte dom ramla ned på hösten, eller har du varit ut me Karlssons klister månne ???
    Och det där banan trädet var intressant !!!

    Ha en finfin kväll och KRAAAAAAM för det är kramens dag idag skrev någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lagt märke till att många vildaplar i den här kommunen, kanske också i andra, fortfarande bär sin frukt. De är mycket vackra där de står med äppel kvar i sina kronor mot den vita snön och jag förundrar mig över "fenomenet". Men kanske att vildaplarna tillverkar sitt eget Karlssons Klister:)?
      Bananplantan är en nykomling på våra breddgrader. Någon har förstås redan ätit upp frukten
      Ha detsamma och stor kram till dig också Rantamor på¨kramens dag!

      Radera
  2. Jag gillar din vinterträdgård. Vissna frökapslar är väl så vackra som de som visas på sommaren. Du måste berätta om du får några bananer på den där plantan. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det!:)
      Det finns mycket vackert att se på i trädgården även under vintern.
      Jag lovar berätta om det kommer flera bananer på plantan.
      Kram

      Radera
  3. En mycket vacker vinterträdgård. Isrosor är bland det vackraste som finns. Bristen på dem är kanske enda felet med varma och välisolerade hus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Isrosorna hör till mina favoritblommor, så mångfacetterade, sinnrika, stjärnlika osv.osv...
      Tack och lov så har det ena växthuset alltid blommor den här årstiden. Det andra som ligger i lä får nästan aldrig blommor

      Radera
    2. Jaha, få se hur det här avlöper nu. Jag svarade men allt bara försvann, så risken finns att du möjligen mitt i allt får två svar, men so what?:)
      Isrosor hör också till mina favoritblommor. Det är bara det ena växthuset som får blommande glasväggar, det som står i lä för nordanvinden blommar inte alls

      Radera
  4. Vinterns brunvissna är mycket vackert! Favoritbilden i dag är det missbildade äpplet! Bananplantan och piggarna på kvasten roliga inslag; och så julrosens avslut har du fått till så fint, som du säger isande vackert!
    Tack :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så Tove, det brunvissna är tjusigt, stilfullt.
      Jag gissar att äpplet lider av någon särskild åkomma, men vackert är det för det.
      Tack, säger jag också!

      Radera
  5. Inte har jag några problem med lösaktiga anisisop - den har lagt av. Men jag har ändå så det räcker, när det blir dags att snygga till.
    Margaretha
    i sitt vinterpalats
    i vinterträdgården

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur i all friden har du lyckats med detta?;)
      En planta genererade minst 100 st nya för vår del senaste sommar och nu vågar jag inte ens tänka på hur många det har blivit av de 100 plantorna till nästa sommar. Men det finns plats på annat ställe. Humlor och bin älskar dem så jag tar inte livet av dem, bara placerar dem på annat ställe.
      Karin i sitt vinterpalats

      Radera
  6. Vackra bilder av en vacker vinterträdgård! Kan det vara så att fåglarna inte är intresserade av vildapelns frukter? Annars borde de ju ha gått åt för länge sedan.

    Och Mahonian är så fin, både nu och sedan i vår när den blommar med sina fina gula blommor. Nordens mimosa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och god sylt blir det av mahonian om man är beredd att sätta i sig mycket socker - fast det inte smakar sött.
      M

      Radera
    2. Karin, kanske det är så enkelt. Jag kan tänka mig att vildapelns frukt är mindre god men ändå förundras jag över att de hänger kvar och inte ramlar ner som annan frukt gör. Inte i samma omfattning i alla fall.
      Nordens mimosa, första gången jag hör det, men visst är det så

      Radera
    3. Det måste nog till några flera mahoniabär innan jag tar mig för att göra sylt, men jag tror att du redan tidigare har berättat om möjligheten att sylta dem. Fåglarna brukar sköta om plockandet här hos oss:)

      Radera
  7. En utevinterträdgård - underbart! Jag älskar trådgården alla årstiden. Tycker om att se hur det vilas. Tycker om att betrakta. Kommer på mig själv att jag rör mig lite mer försiktigt, vill ju inte störa ;)

    Tack för vackra bilder och vinterskönhet Karin!

    KRAM
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad vore vi utan trädgårdar? Att följa trädgården under alla årstider har sin tjusning. Egentligen borde man dokumentera mera än man gör, berätta vad som händer och sker med allt det som växer och alla djur som gör sina besök.
      En god egenskap att betrakta och inte vara alltför framfösig. Respekt!

      Tack Lotta!
      Kramkram

      Radera
  8. Du har alltid så mycket fint och vackert att fota hemma hos dig.
    Tänk att en vinterträdgård har så många fotomotiv.
    Jag känner att jag saknar en trädgård. Växte upp med en under många, många år.
    Har aldrig sett strutbräken tidigare. Ser ut som fågelfjädrar nästan.
    Tack för rundturen!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att du har detsamma du också Anne-Marie!:)
      Om du går ut i din omnejd hittar du säkert både det ena och det andra att föreviga
      Men givetvis, att ha en egen trädgård är lite annorlunda.
      Strutbräken fick vi av Olgakatt, men den lär växa vilt även i våra trakter påstår en del av våra åländska gäster. Den är jättefin och förökar sig i bra takt och varje gång jag tittar på den tänker jag förstås på Olgakatt och sänder varma tankar,
      Tack för att du ville vara med!
      Kramar!

      Radera
  9. Min trädgård är som vackrast den här årstiden, brukar jag säga. Jag har den kommande sommarens överdådiga blommande som en vision i huvudet. Sen blir det som det blir! hahaha!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där känns sannerligen igen. Även här är visionerandet stort, sedan blir det som det vill bli i alla fall och det brukar bli ganska bra, när trädgården själv bestämmer.
      Kram

      Radera
  10. Visst är den vacker! I alla fall med dig bakom kameralinsen. Men jag saknar golfklubborna!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...jag kunde just tänka mig det! De befinner sig inne i växthuset just nu, snart på uttåg i sommarhagen igen

      Kram

      Radera
  11. Naturen lever i dina bilder. Nog skulle jag behöva ditt smarriga objektiv.Det är kanon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eivor!
      Kanske jag kan ta en aning av mig av äran jag också?;) Om vi viskar så att inte objektivet hör;)
      Köp ett du med, så ordnar sig allt!

      Radera
  12. Vilken fantastisk förmåga att se det sköna du har och att sedan dessutom förmedla skönheten. När jag ser dina bilder längtar jag efter en bra kamera igen, varför nöja sig med mobilen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så väldigt mycket vackert runt omkring oss i allt det vardagliga och det vita
      landskapet framhäver det extra bra.
      Jag har inte någon mobil med kamera, annars skulle det säkert bli bilder tagna med den för min del också. Min mobil är så himla gammal, men duger bra som telefon:)
      Min kamera är inte speciellt avancerad, en vanlig låda men den har ett skapligt objektiv och det betyder en del. Jag har fortfarande massor att lära mig om hur jag ska använda den...ack ja!

      Radera
  13. Jag håller med Eva S. ovan. Du har verkligen en enastående förmåga att se det vackra omkring dig. Jag njuter också av naturen så här på vintern med de kala träden och de vissna blommorna som sticker upp ur snön. Om du har tid och lust kan du titta här http://musikanta.blogspot.se/2012/02/fredagstema-show-kontraster.html
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Ingrid!

      Jag har redan tidigare varit inne på det inlägget från februari 2012. Det är väldigt fina kontraster du har plockat i den snöiga omgivningen. Allt syns så bra i snön.
      Kramar

      Radera