lördag 11 januari 2014

Stjärnor

HeLenas lördagstema idag är Stjärnor
Fortfarande hänger våra adventsstjärnor uppe.


Jag hör till den kategorin av julfirare som tycker att julen tar slut först när Tjugondag Knut är över....
Julen tas fram i sista stund hos oss, men förstås, adventsstjärnorna hängs upp till första advent.
Inte i alla fönster, men så småningom skimrar de överallt för att tas ner på samma sätt...
en nu och en då och den som tas ner allra sist, runt den 20:de januari är den i köksfönstret.
Våra frukostar den här årstiden är extra sköna när en stjärna strålar på oss


Men stjärnorna i granen och på andra ställen har plockats ner och undan


Stjärnorna på himlen vill jag aldrig plocka ner däremot
Jag tycker mycket om att stå under himlen en klar natt och titta upp
på alla tindrande stjärnor....
ibland kan man se att någonting rör sig, en satellit?

En spännande värld är det och frågor om existens och liv uppstår givetvis
Vem har sagt att vi är de enda levande varelserna i allt detta stora?
Så behöver det inte alls vara eller hur?
Men allt står tillsvidare skrivet i stjärnorna.
Vissa av oss "vet" säkert och andra inte medan vetenskapen lägger sina pannor i djupa veck
för att kunna ge oss vanliga döda svar på de stora frågorna, kanske aldrig, kanske så småningom

Redan som liten jänta stod jag under himlen och tittade fascinerat på en rad stjärnor som
jag upplevde att blinkade extra mycket åt just mig:)....så upplevde jag det då
Jag kände en direkt koppling precis så där som man gör när man är barn och "oförstörd"

Plejaderna
När jag blev lite äldre fick jag veta att de kallades för Plejaderna
Plejaderna är en öppen stjärnhop i Oxens stjärnbild, vilket jag inte visste då
men när jag fick veta det, tog mitt hjärta ett extra skutt av glädje
eftersom jag själv är född i Oxens tecken.

Jag tänkte på min "koppling" som jag kände som barn
Därmed inte sagt att det har någon särskilt stor världslig betydelse, men så var min känsla då
och litet lever den kvar inom mig än i denna dag....
Min blick söker sig spontant mot Plejaderna till när jag betraktar stjärnhimlen

Venus
Plejaderna är enligt mytologin de sju döttrarna till Atlas och Pleione
De kallas också till Sjustjärnorna
Den som är född i Oxens tecken påverkas först och främst av Venus, den andra planeten i
i solsystemet från solen räknat...
Himlakroppen Venus kallas också till Aftonstjärna eller Morgonstjärna, beroende på
att den främst ses i samband med solnedgång och soluppgång

Ibland är livet sinnrikt. Jag råkade googla på en helt annan sak just idag,
men hamnade in på denna sida istället....
Titta in här så förstår ni varför:)


Som stjärnor gnistrar också kristallprismorna
som jag använder i julgranen.
De är rester från en gammal takkrona (Böhmisk)

Jag vet! Det är inte i begonian man ska ha toppstjärnan....


Stjärnor av annat slag har vi också som pryder vår gran och våra fönster under julen
Nu är de nedplockade och undanstuvade tills det åter blir dags att ta fram dem
 

Det är Posten på Åland som tog fram dessa små ljuvliga konstverk under några år...
kanske de fortfarande gör det, men vi har vårt lager mera än välfyllt och behöver inte flera stjärnor/snöflingor
Vi har alldeles tillräckligt och mera därtill ...
Dem hänger jag i fönster och i julgran och litet här och litet där och litet hur som helst...

Världen i min närmaste omgivning
är beströdd av stjärneglans på många sätt och vis...
Jag tänker inte visa er alla mina stjärnformade pepparkaksmått.
Någon måtta får det väl vara på allt det julbetonade nu eller hur....


Men en stjärna ska jag låta vara framme länge än. Jag kanske inte alls tar bort den i år
Den får vara där som en ständig önskan om att vår gode vän i Danmark som har blivit sjuk
ska tillfriskna snart. Jag vill tro att om man önskar sig någonting väldigt, väldigt mycket så blir det
precis som man vill...

                               Ser du stjärnan i det blå? Allt du önskar kan du få
                               Om ditt hjärta har begärt vad du har kärt

                               Stjärnan har en sällsam makt, och när du din önskan sagt
                               från en silverstråle klar du får ditt svar.....

                               Ödets fé kan vackra gåvor ge åt alla dem som tror
                               på himlens stjärnor

                              Binder du en önskekrans får du allt vad vackrast fanns
                              När du möter aftonstjärnans klara glans

Ungefär så vill jag tro.


De övriga som deltar i lördagstemat är:








40 kommentarer:

  1. OOOooo så vackra bilder du visar... :)
    Jag älskar stjärnhimlar.. och din bild på den är helt sagolik!!
    Önskar dig en fortsatt fin helg vännen ♥
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Solglitteriga Lollo!
      Bilden är på plejaderna och lånad från Wikipedia:)
      Önskar dig detsamma!
      Kram

      Radera
  2. Så många fina stjärnbilder det var hos dig idag. Jag tycker det är intressant med stjärnor och älskar att läsa de gamla sagorna. Allt måste inte vara vetenskapligt korrekt bevisat. Fantasin måste få vara med ibland. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Så är det, inte behöver vi ha allting vetenskapligt bevisat. Det har ju också visat sig att även den vetenskapen förändras med tiden när det upptäcks nya rön. Stjärnhimlen är sagolik på många sätt och kittlar fantasin rejält.
      kram

      Radera
  3. Många vackra stjärnor och fina berättelser. Det är något speciellt med stjärnor och jag kan också bli stående länge att betrakta stjärnhimlen.
    Och tänk idag har vi även välsignats ned snöstjärnor!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!
      Det är något speciellt med stjärnor, något som kittlar fantasin och något som göms inom en.
      Snöstjärnor är vackra och fina, här har också kommit några få:)

      Radera
  4. Tack, Stjärna för detta stjärnrika inlägg med så mycket substans i form av text och bild.

    Jag "avjular" redan före Trettonhelgen. Nu är det tulpaner som gäller här. Älskar julen, men är ingen frossare. :)

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aila, för stjärnan!
      Vi har så gott som avjulat vi också, men adventsstjärnorna hänger kvar ännu.
      Jag tycker också mycket om tulpaner ,men upplever att de inte är så som de brukar vara längre. De torkar ju innan de ens har blommat färdigt. För det mesta, men kanske det har med var man köper dem
      Jag tycker också mycket om julen, men frossar inte heller. Många stjärnor blir det i alla fall

      kramar

      Radera
  5. Vilken vacker stjärnparad! Dina "barnsliga" stjärnfunderingar känner jag igen. Den där förundran kommer ofta tillbaka när vi ger oss iväg från stan (där inga stjärnor syns) ut till landet och möts av en strålande stjärnhimmel. Och när jag bodde i Östafrika fick jag bekanta mig med den södra stjärnhimlen också. Spännande att åka ner till Indiska Oceanen i mörkret på kvällen (tvärmörkt klockan sju) och se stjärnorna dansa på vågorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      Jag tror nog att vi alla på ett eller annat sätt bär våra barndomsstjärnhimlar med oss hela livet.
      Du har upplevt två olika dessutom mera ingående. Att få se stjärnor dansa på vågrna måste vara något alldeles extra.
      Vi brukar uppleva den södra stjärnhimlen när vi är på Madeira och visst känns den aningen förvirrad innan man kommer ihåg att det inte är densamma som hemmavid

      Radera
    2. Visserligen lider jag av svårartad dysdirexi, men jag undrar ändå om inte Madeira fortfarande ligger norr om ekvatorn:) Men lite annan tilt är det ju ändå på stjärnhimlen, det är det.

      Radera
    3. Hmmm, det är nog jag som lider väldigt liderligt nu. Madeira ligger norr om ekvatorn helt rätt...men tilten är aningen annorlunda.Tur att du har huvudet med dig och på dig! Tack!

      Radera
  6. Så fint och pyssligt och genomtänkt du verkar ha det! Underbart, ser det ut med dina stjärnor.
    Jag älskar också stjärnhimlen. Har du hört min sång om stjärnorna? Den ligger som nr 5 på listan där man kan höra smakprover på min hemsida. Kanske skulle du gilla den? www.bokblad.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaa, genomtänkt?;) egentligen inte alls. Allt ändrar från år till år här men bara plats, sakerna, stjärnorna består.
      Har nog inte hört din sång om stjärnorna...
      Tittar gärna in på din hemsida. Tack för adressen!

      Radera
  7. Hm... just versen om den stjärnklara kvällen finns visst inte med i klippet... synd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...men du, jag har haft pinroligt och jättebra en lång stund inne på din hemsida.
      Så intensiv du är, så mycket du har hunnit med och hinner med. Musiken ska jag lyssna på, jag har något fel på datorkopplingarna (fattar inte ett jota av den tekniken) bara min datanörd Uffe tar sig tid att koppla allting rätt så jag åter kan lyssna på musik. Å andra sidan kan jag gå till hans dator, putta undan honom en stund:)

      Radera
    2. Så roligt att du roat dig där! Jag trodde att det framgått i min blogg allt det där roliga jag håller på med när jag inte ligger på soffan och tänker (jag törs ju inte säga/skriva att jag ligger där och jobbar även om det faktiskt är så ganska ofta, för det är där jag tänker ut de flesta sångerna). Musiken ligger kvar tills du får möjlighet att lyssna!

      Radera
    3. Antagligen har jag bara missat allt detta roliga tidigare. Jag har varit ganska dålig på att läsa bloggar ett tag, men har blivit bättre nu:) och upptäcker världen på ett helt annat sätt igen. Naturligtvis så kan man vara kreativ även i liggande läge, det är ju du ett bevis på om något:)

      Radera
    4. Jag har också varit ganska dålig på att hänga med. Har sett att fler än jag slöat till ganska länge, men konstigt nog verkar många av oss ha kommit på bättre tankar på sistone. Fast jag bloggade roligare i början när jag var helt anonym... nu känner jag att det är så många bekanta som läser, och jag vågar inte riktigt ta ut svängarna som i början.

      Radera
    5. Det var påtagligt många bloggare som inte var så aktiva ett tag under hösten och mot julen till. Kanske helt naturligt om man har mycket att göra.
      Troligen är det så att man tar ut svängarna mycket lättare om man är anonym, men när man visar vem man är så tar man ansvar på ett annat sätt, blir försiktigare. Egentligen ska man inte bry sig om andra, utan köra på såsom man själv vill och är. Jag tror att man vinner på det, fastän jag känner som du gör många gånger...jag tassar kanske lite försiktigare på än vad jag egentligen vill. Äh, nu kör vi och är dem vi är. Fullt ut!:) På gott och på ont.

      Radera
  8. Karin, tack för den njutning din blogg i dag ger med fina berättelser och de ljuvliga bilderna! Sinnrikt! Så det kan bli vad som kommer till en när en är i något annat och får en anknytning som du när du googlade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove!:)
      Ibland blir man överraskad på ett positivt sätt:)

      Radera
  9. Se sju systrarna hör till mina favoriter. Det finns en söt folksaga som handlar om dem, måste leta fram den. Och i nätets barndom (före de sociala mediernas tid) fanns ett kvinnoforum som hette plejaderna - tyvärr lades det ned, för damen som bekostade det, ville inte vara med längre. Men jag har fortfarande några vänner kvar, som jag lärde känna där.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någonstans i mitt undermedvetna "spökar" en julkalender i tv-n när mina barn var små. Oftast var det jag som såg avsnitten och de lät bli men det jag har ett vagt minne av är att kalendern handlade om plejaderna/de sju systrarna. Måste nog leta lite till, jag också

      Radera
  10. Så väldigt många vackra stjärnor som finns hos Pettas. Har alltid haft känslan att det är litet extra stjärnglans där borta på ön. :)
    De där halmstjärnorna påminner om de jag har. Tycker om halmprydnader. Vi hade en adventsstjärna i halm när jag växte upp men den gick mer och mer sönder för varje år.
    Att vi inte är ensamma i universum tycker jag är en självklarhet. Varför skulle vår planet vara den enda med intelligenta (ja, inte alltid verkar det som ;)) varelser?
    Plejaderna vet jag att många känner sig dragna till. Jag vet inte var jag hör hemma där ute i den stora rymden men det är nog långt bort. Att titta upp på en stjärnbeströdd himmel är fascinerande.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, tack!
      Jag tycker också om halmprydnader av olika slag. Jag märkte att våra börjar få ålderskrämpor...här går de också sönder och faller samman, så förrådet blir mindre för varje år. Men det finns annat och dessutom kan man tillverka eget om man vill
      Så tänker jag också, varför skulle vi vara de enda...helt ologiskt egentligen
      Stjärnbeströdd kram!

      Radera
  11. Vilka härliga stjärnor! Din sista fina stjärna påminde mig om att jag förra året tillverkade just en sådan till grantoppen - jag minns just inte varför. Den blev jättestor och granen var pytteliten. Just det, nu minns jag! Granen hade ingen topp, den var osnyggt avkapad så vi bara hade nederdelen av en gran. Vår lilla stjärna som vi brukar ha i toppen drunknade mellan grenarna. Jag fixade i alla fall en stor gul stjärna, i samma modell som din fina i fönstret. Resultatet blev hälften gran, hälften stjärna. Helt ok för vår granstandard.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      I år hade vi en liten gran och toppstjärnan blev för stor, så den hängdes upp istället. Den glittriga varianten användes inte alls, inte ens i begonian där den fick stå tillfälligt medan jag fotograferade:) I år hade vi en spira i toppen på den lilla granen så den skulle känna sig lite längre än den var. Vad gör man inte ?
      Hälften gran, hälften stjärna är en bra kombination! Absolut helt ok!

      Radera
  12. När jag såg att lördagstemat var stjärnor så kom min tanke hos oss på sängöverkastet men sen jag sett alla dina stjärnor så fattade jag hur många olika stjärnor även vi har. Stjärnor är ju väldigt vackra men man "håxar" ju inte hur många man har själv i vanliga fall. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det! Jag håxade inte heller hur många stjärnor det finns i vårt hus heller....det kanske skulle vara idé och göra en liten inventering, bara för skojs skull:)
      Ha det gott du med!

      Radera
  13. Fint inlägg Karin och fina bilder!
    Stjärnor kan vi inte få för många av.
    Visst är det spännande när intuitionen ger besked och det "känns speciellt" eller som igår när du googlade och "ödet" eller vad vi ska kalla det grep in och skickade in dig på Skånskans sida...
    En fin stjärna är du också!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena!:)
      Mera stjärnor åt folket! Vi behöver sådana i mängder...
      Ibland ramlar info ner från himlen! Bara att tacka och ta emot
      Tack detsamma! Nu gnistrar vi tillsammans!
      Kramar!

      Radera
  14. Så många vackra stjärnor du har! Och vad mycket du kan om stjärnhimlen. Ska läsa där på Skånskan också.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man ser sig omkring så har man plötsligt! Säkert du också!
      Jag kan inte särskilt mycket om stjärnhimlen alls, bara en liten liten gnutta och den gnuttan har jag belyst en anings aning:)

      kram!

      Radera
  15. Aha du suger på julgranskaremellerna in i det längsta...snygg stjärnor har du minsann förstår att det är svårt att ta dem ner...de liksom lyser så vackert..'
    Önskar dig en god forts..........................................................................Kram söta Kusin..NÄR SKA VI SES EN LÅNG STUND!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu finns bara fönsterstjärnorna kvar...och nedtagandet börjar imorgon eller i övermorgon.
      Ja, säg det, när ska vi få till det Karina? På något sätt så har jag alltid häcken full, även om det är lågsäsong. Nu är det också full fart med planeringar, möten, förberedelser, städning, röjning och jobb. Men kommer råd, så kommer tid eller om det nu var tvärtom?
      Önskar dig detsamma! Förresten har du säkert fullt upp då också i ditt konstnärliga liv:)
      Kramar!

      Radera
  16. Ja, Tjugonda Knut åker julen ut, som sagt. Du bjuder på många stjärnor och visst är de fina och närmast magiska. Ingen kan väll vara oberörd efter att ha stått och tittat upp på stjärnhimlen en stund? Hoppas den fina stjärnan i ditt fönster för hälsa med sig till er vän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är i dag det, Tjugondag Knut!:)
      Allt förutom ett par stjärnor tas bor och är nästan gjort redan.
      Nu har vi fått vintervitt utanför och bara det lyser upp tillräckligt för att mörkret inte är så påtagligt längre.
      Stjärnhimlen berör på både det ena och det andra sättet.
      Den vita pappersstjärnan får stå för de intensiva önskningar om hälsa. Vi kan bara hoppas att allt går väl!

      Radera
  17. Den finaste stjärnhimlen finns på landet, där inget annat ljus stör. Där är stjärnhimlen SÅ otroligt mäktig, och storslagen.
    Mina finaste minnen av stjärnhimlar har jag från Österbotten. Senast i höstas. Att bra ligga på brygga en sen natt och titta upp i härligheten. OJ OJ!!
    OCH alla stjärnfall.
    Ja, nu får du ta ner julen!! HIHI!! Bort, bort!!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag suuuuger lite grann på julkaramellen ännu någon dag, men julen har annars redan plockats bort och undan, men adventstjärnan i köksfönstret får vara....men det börjar kännas dammigt:).
      Jag kom plötsligt ihåg en stjärnhimmel som har etsat sig fast i mitt minne och sinne
      Att sova ute på däck på Albanus när den stävar framåt i natten är någonting alldeles
      speciellt, att tillika som stjärnorna glimmar ovanför en, smått gungande hit och dit (båten förstås men man upplever det precis tvärtom) höra vågornas brus. Det är nog ganska nära din upplevelse på bryggan i Österbotten
      Du vet väl att man får önska sig någonting varje gång en stjärna faller?:)
      Kram!

      Radera