lördag 4 januari 2014

Nytt år 2014

Vad HeLena egentligen tänker med lördagstemats rubrik för dagen är jag inte helt säker på, men
som vanligt får man ju ta ut svängarna som man själv vill....


Jag brukar göra ekonomisk budget för hela året, men när det gäller det egna levandet,
själva livet, är jag försiktig.
Siffror är enkla att hålla ordning på,
men livet får man oftast ta som det kommer och göra det bästa av

Några nyårslöften ger jag inte
Däremot ser jag framtiden, nu närmast år 2014 an, med tillförsikt


I år kommer en hel del att handla om te.....på vilket sätt blir ni varse längre fram:)
Jag tänker suga på den karamellen själv ett tag innan jag avslöjar vad det handlar om
i slutet av februari

En annan sak som är på gång handlar om samarbete och även där är jag en aning förtegen...
Jag suger på den karamellen ett tag också och ser vad som händer innan jag berättar mera
Det är en sak att avslöja planer, en annan sak att också se dem förverkligade
Livet har lärt mig att ta ett steg i taget

Det här är Isidor, herre på täppan hos dottern med familj

Med tanke på mina karameller som jag suger på så kan det se ut
 som om jag har blivit mera egoistisk än tidigare:)
....och där kommer kanske en sanning i dager.

Jag har lovat mig själv att tänka mera på mig själv på ett sunt och bra sätt
Vad nu detta sedan innebär är en annan fråga som jag inte kan svara fullt ut på
men jag har en förmåga att lämna mig själv i andra hand framom andra
och det är inte alltid hälsosamt....
"Nu har jag en plan", som Sickan sa´...jag tänker tänka mera på mig själv så både jag
och min närmaste omgivning mår bra av det.
Hoppas det fungerar:)


Något jag redan har kommit igång med på ett annat sätt än tidigare handlar om sommaren
och mitt välbefinnande
Äntligen har jag fått ändan ur vagnen och tagit mig an hantverkandet,
vilket också handlar om mitt själsliga "måbraande".
Jag har ett skapandebehov och nu har jag tid därtill att prioritera litet som jag vill och önskar
Om det ska finnas någonting till försäljning i butiken till sommaren så får man ligga i, i god tid.
Hantverk tar tid

En sälkoloni håller på att växa fram, födas, hos Pettas. Själv hör jag hur de "sjunger" för mig på sälars vis. En viss risk finns att de kanske gnäggar som hästar gör...morrhåren är av hästtagel:)
Så  mycket mera tänker jag inte planera inför det nya året
Det får komma som det vill komma och jag tar emot det som jag har förmåga därtill
Ungefär så får det bli

De övriga som deltar i lördagstemat är: 

20 kommentarer:

  1. Kan bara instämma i allt! Det går inte att vänta med de egna behoven eller intressena till "sen" för då riskerar man att sen=aldrig. Jag fick anledning att plocka fram akvarellfärgerna innan jul, eftersom barnbarnet ville ha en tavla till sitt rum. Och där satt jag och undrade varför jag inte målar oftare när det är så otroligt kul. Svaret är nog tyvärr att det är för roligt, så jag tycker att jag måste klara av alla plikter först. Dumt, eller hur? Men om man nu är så styrd av Luther får man väl försöka se det kreativa skapandet som helt nödvändig hälsovård då, eftersom man mår så bra av det.

    Underbara sälar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis, sen kanske aldrig kommer om man säger det alltför ofta.
      Luther lär ju själv ha varit duktig på kreativ hälsovård om jag har förstått det rätt, det är hans efterkommande "lärjungar" som har fått så långa pekfingrar:).
      Härefter ser vi till att vi sköter om vår hälsa kreativt eller hur?
      Kanske ett nyårslöfte trots allt måste till?
      Tack Karin!

      Radera
  2. Så förnuftigt att prioritera sig själv för en gångs skull. Jag ska också bli bättre på det i år. Det gagnar ju i slutändan alla och inte bara mig själv. Jag älskar dina små sälar. Precis som du så har jag också en del planer för året. Hoppas de går att förverkliga. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ser till att sköta om oss själva med början just det här året!
      Det är ju så att alla mår bra av det när det kommer till kritan.
      Tack Gunnel, sälarna blir alla personliga, de också. Skinnet kan vara lite "tjurigt" ibland så ibland viftar de extra mycket med skrävlorna:)
      Kram

      Radera
  3. Så spännande, blir kul att höra vad du har på gång :)) och ja det är viktigt att tänka på sej själv också, något som många skulle må bättre av att göra :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande för min del i alla fall, kanske inte särskilt spännande för andra:)
      Ha det gott!

      Radera
  4. Det kommer nog att bli ett fint år, Karin! Vilka söta små sälar!!! Du är så otroligt duktig!
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert blir det ett fint år Eva! Tack!:)
      Gott Nytt 2014 önskar jag dig också!

      Radera
  5. Man skall absolut ta väl hand om sig själv och inte sätta sig själv i andra hand. Det är inte egoistiskt utan kärleksfullt och sunt. Har samma planer för 2014.
    De där sälarna ser ju nästan levande ut. Väldigt fina.
    Bra att suga på de olika karamellerna innan du "basunerar ut" vad det blir. :)
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, men tänk ändå hur lätt det blir så att man sätter sig själv i andra hand:)
      Vi är många som tänker likadant inför 2014 när det handlar att ta hand om sig själv på rätt sätt.
      Tack, sälarna är av äkta sälskinn så det hjälper säkert till en aning.

      Kramar

      Radera
  6. Att komma ihåg att tänka på sig själv är ju verkligen så viktigt, men tyvärr också lätt att glömma. Hoppas du får ett underbart 2014 och att de olika projekten utvecklar sig till något riktigt gott. Ser fram emot att läsa mer framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det rentav är något av det lättaste att glömma bort? Tror nästan det och att det gäller de flesta av oss.
      Tack Gnuttan, ser också framemot att titta in till dig för att se hur ditt 2014 blir

      Radera
  7. Bra att vara lite återhållsam med planer inför framtiden. Och jättebra att ta hand om dig själv, Karin! Jag har också tänkt att göra det mera men det är svårt att lära om...
    Underbara sälar! Förstår att du gillar att skapa med händerna på många sätt.
    Skönt och nyttigt för själen!
    Kram och Ett Gott Nytt 2014!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt, jag vet Helena. Men om man anstränger sig lite mera så kanske, kanske
      Tack! Jag har ett direkt behov av att få skapa...och gör det förstås när jag bakar men det här är ändå på ett annat sätt.
      Kram till dig också och Gott Nytt år!

      Radera
  8. Bild 7 helt underbar! Gröna snirkelsnorkeln som stöder en taggig kaktus - High Chaparall?
    //Tove "Kåsösen"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove och tack för att du tittar in här.
      High Chaparall, helt rätt!
      Ha det!
      Karin

      Radera
    2. Hej Karin! Tack för besöket på min sida! Gladde mig verkligen!
      Jag besöker din sida oftare nu och läser o ser på dina bilder, gillar det!
      Nya bekantskaper vidgar horisonten o gör gott! Tänkte fråga om jag får lägga till dig/din sida på min sida?
      //Tove "kåsösen"

      Radera
    3. Hej Tove!
      Jag har gjort detsamma, jag också, tittat in till dig sedan vi blev bekanta här och hos dig.
      Naturligtvis får du göra det . Jag gör gärna detsamma jag också om det är ok?

      Karin

      Radera
    4. Det är Ok, trevligt! Fint med utbyte!
      Tove

      Radera
    5. Javisst är det så!:)

      Radera