torsdag 9 januari 2014

Jag fick ett utslängarryck


Den började barra så in i Norden....så ut åkte granen idag
Nu har jag klippt grenarna i många små bitar och lagt dem under rhododendronbuskarna
De tycker om barrväxter och på det sättet får granen lite längre liv,
men i en  annan form
När våren kommer myllar jag ner den helt och hållet.
Den grova stammen blir till kakelugnsvärme så småningom
Här tas allt till vara om det bara är möjligt


   När jag ändå var i farten åkte också de utblommade hyacinterna ut och så gjorde jag någonting
   som jag aldrig har gjort tidigare.
   Jag planterade lökarna...nu i början av januari!
   På våren brukar jag göra det, men i januari?
   Få se om de klarar den vinter som inte har kommit
   ännu, men som är på gång om man får tro SMHI?
   

    Den vackra julrosen tittade på....och jag tyckte att den skakade lite grann på sitt huvud,
    ungefär som om den tänkte att den där kvinnan är inte riktigt "viloger"
    Så säger vi på den här ön om man tycker att någon inte är riktigt vid sina sinnens fulla bruk;)
    Men vi får väl se längre fram hur det hela avlöper
    Om det blir hyacinter i trädgården eller om det inte blir.
  

   Det är en tröst att det inte är endast jag som är aningen på "vridur" just nu
   Solrosfröna gror under brödträdet...och fåglarna plockar i sig färska grönsaker


Tusenskönan blommar....


 Även prästkragarna har fått fnatt fastän de ser lite luggslitna ut


Jag undrar om den här vallmon hinner slå ut innan vintern kommer? Om den kommer?
Vad tror ni? Håller SMHI:s prognoser?

 

Även stockrosor kan vara vackra så här års...på sitt sätt

 

Havrebuketten hängde jag också ut när jag ändå var i farten...


   Men allt åkte inte ut....vi njuter fortfarande av begonian


   av azalean....


   och kärleksglöden på insidan
   Alla är julhälsningar som vi har fått av vänner

    Här är fortfarande värmegrader, grått och mulet, men idag har vi haft uppehåll.
    Inte en regndroppe har fallit här hos oss. Alltid något


   Snart får vi kanske se solen och inte behöver låtsas att en äggula är det
  

18 kommentarer:

  1. Men oj! Vilka breddgrader befinner vi oss på egentligen? Vallmoknopp! Jag kan rapportera att stockrosorna från Pettas fortfarande ser ut att trivas finfint i södra Dalarna, men de har förstånd nog att ta det lite lugnt och inte börja sätta knopp eller något annat dumdristigt såhär inför den riktiga vintern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg det! Man kan verkligen undra var vi befinner oss just nu.
      Risken är stor att mycket dör nu när vintern är på väg...men det har hänt förr och det kommer att hända igen, så är det nog.
      Hoppas att stockrosorna i Dalarna klarar sig bra, vilket jag förstås tror. Det handlar om rötterna och inte om fröställningarna som sitter kvar. Tack o lov.

      Radera
  2. Även här åkte granen ut. Vi ska ha sovaöverkalas imorgon och alla pojkarna måste få plats med sina madrasser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, plats måste man ha när man har sovaöverkalas:)
      Då är granar i vägen för det mesta.

      Radera
  3. Det är riktigt uppochnervända världen. Det sägs att vi ska få snö på söndag. Vi får väl se hur dtet blir med det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I år är det litet hur som helst
      Få se om vi får snö här på ön eller om allt blåser förbi oss. Kallare väder får vi säkert
      kram

      Radera
  4. Så fint att allt får komma till nytta hos Pettas. :)
    Tänk att ni har en sådan mild vinter, precis som vi har. Men vi behöver verkligen regn, det är så torrt här. Har ni det också torrt eller har ni fått regn?
    Vackra blommor både inom- och utomhus.
    Viloger var ett intressant ord. Låter litet som vild och galen. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mån av möjlighet så blir det mesta återanvänt som bara kan återanvändas på något sätt.

      Vi har till all lycka inte torka, utan vått, grått och för det mesta också regnigt. Solen ser vi inte alls just nu, så jag gissar att man ramlar av stolen i bara glädjen när den börjar visa sig igen:)

      Du upplever ordet viloger på precis rätt sätt, smågalen, vild och galen är helt rätt:)
      Kramar!

      Radera
  5. Jag antar att det är vid sådana här tillfällen man ska använda sig av det föga käcka uttrycket "ur led är tiden"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar detsamma Marina:)
      Nu för tillfället kryper däremot temperaturen nedåt, den är fortfarande på plus men nordanvinden tar i och stundtals kommer något vitt ovanifrån som blir till vatten när det når marken. Kung Bore ger sig till känna en anings aning.

      Radera
  6. tackar för grantipset! Då jag kastar ut granen i nästa vecka så skall jag lägga den på rhododendron som jag planterade i somrast.Här opp i Österbotten har vi nu -4...men det har vart + grader en längre tid.Få se om snön kommer som de har lovat, den får gärna va borta..men barnbarnen önskar ju sej snö,,för slalom o skidåkning.ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett bra sätt att göra rhododendron glad!:)
      Här har vi plus 2 grader just nu, men det kommer ner någonting smått och vitt som nog försvinner vid marken, så något vinterlikt är på gång.
      För egen del tycker jag också att det är skönt utan snö i år, fastän jag normalt tycker om vinter, men det har varit mycket sådant nu under ett par år så ett år kunde vi ha det lite lindrigare i snösvängen. Men man får förstås ta det som det kommer
      Att barn och barnbarn längtar kan man förstå...så är det ju!
      Ha en bra dag du med!

      Radera
  7. Ni ska väl få ordentligt kyla nu, om man ska tro alla väderprognoser. Jodå, jag har god koll på er alla :-)
    SÅ bra att återvinna hela granen. OCH vad spännande med hyacinterna. Hörde att körsbärsträden i Kungsan blommar lite smått. Helt sjukt!!
    Det ser galet ut med de blommor du visar också. Jag hoppas nog att ni ska få lite riktig vinter nu.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den som lever får se hur det går. Enligt vår egen vädergubbe i skärgården så kommer vintern en liten knyck först i februari...och försvinner snabbt igen.
      Det är spännande i år, absolut. Väderleken leker med oss:)

      Kramar!

      Radera
  8. Vi har fått lite snö i natt - men den är snart bortsmält. Jag hoppas fortfarande på åtminstone några minusgrader så att jag kan frosta av frysen. Det är snart ett år sen sist...Du har verkligen öga för skönheten även i det som är visset. Jag tycker också det är vackert med vissna blommor och gräs mot den vita snön, t.ex.
    Ha det gott!
    Kram från Ingrid som sitter och väntar på att Casimir och hans pappa ska dyka upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en fördel vad gäller frysar, för vi har två stycken bamsestora och när de börjar bli halvtomma så för vi över allt från den ena till den andra och frostar av den tomma frysen och vice versa. Men annars brukar vi också vänta in köldgrader ute och passa på..
      Tack Ingrid, gräs mot vit snö brukar vara vackert.
      Ha det gott du med-kram!

      Radera
  9. Vad mycket det är som växer hos er! Här är det mest örterna, och några tulpaner som tittar upp ur rabatten. Gillar inte det riktigt, för jag blir orolig för att de dör när vintern kommer, och sedan kommer de inte till våren. Så jag hoppas att det antingen blir vinter NU eller att den stannar borta tills det är dags igen i slutet av året.

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har haft milt, en lång höst ända tills nu, förutom en enda helg i december, så allt blir lite rubbat i naturen. Risken är stor att mycket dör om det kommer vinter, eller när vintern kommer skulle jag kanske säga, för den kommer nog. Men vi får ta det som det kommer

      Kramar!

      Radera