onsdag 11 december 2013

Vi komma, vi komma från Pepparkakeland....

 
och en del kommer med Sjögårdsexpressen....


        kanske på väg för att bosätta sig i det här huset....


       Här kan de åka karusell....


       ända tills de blir hungriga och går till Saluhallen för att äta karamell

De här fyra bidragen lämnades in till pepparkakshustävlingen som gick av stapeln den
8 december på julmarknaden i Eckerö Post och Tullhus.
Jag vet vilket bidrag som vann,
men tänkte att jag inte berättar det ännu utan låter er som läser bloggen
gissa i vilken ordning de valdes ut

Alla fick pris, förstås och avgörandet var svårt, mycket svårt, för den trehövdade juryn
men till slut kom ett avgörande med bara någon poängs skillnad

Vad tycker du, bästa bloggläsare? Vem är vinnaren i ditt tycke?


22 kommentarer:

  1. Wow! Fina allihop. Men jag gillar karusellen bäst.
    Nu ska jag läsa ikapp på din blogg, det blir trevligt det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Juryn fick verkligen huvudbry och tog lång tid på sig innan resultatet delgavs. Karusellen gör mig glad och är jättefin. Jag har också en hel del att läsa ikapp....tar litet nu och litet då

      Radera
  2. Hallå Åland! Här är Skaraborgs resultat: 1 Huset. 2. Saluhallen. 3 Karusellen. 4 Tåget.
    Go´kväll i stugan! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello Skaraborg! Åland is calling....
      Intressant och noterat. Svaret kommer senare. Go´kväll också i din stuga!

      Radera
  3. Min vinnarordning:
    Huset
    Karusellen
    Tåget
    Saluhallen

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, det bränns lite grann här

      Radera
  4. Så fina allihop! Jag avundas inte dem i juryn. Mitt förslag är 1.Huset 2.Tåget 3.Karusellen och 4. Saluhallen. Undras hur många timmar det tog att göra dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är jättefina och juryn hade verkligen svårt att välja.
      Nu hade pepparkaksmakarna inte lång tid på sig med tanke på hur kort tid det tog att få till marknaden, så de var verkligen duktiga de som deltog. Huset tog en vecka, vet jag, men hur många timmar kan jag inte svara på.

      Radera
  5. Vilka konstverk!! Jag tror på 1. Karusellen 2. Tåget 3. Huset 4. Saluhallen
    Kram Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt fina konstverk....Nästa blogginlägg berättar jag juryns val
      Kram
      Karin

      Radera
  6. Svårt, alla konstverken har ju sin charm, men tror nog jag gissar som Olgakatt, fast tåget hade helt klart passat bäst in i vårt julpyntade hus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt. Juryn som till en tredjedel bestod av en arkitekt, såg på konstverken från olika vinklar och betydelser. ....Imorgon bitti uppdaterar jag och berättar hur juryn valde

      Radera
  7. Det lilla tåget var ju för söt så jag tror att det vann.
    Va duktiga dom är som gör sådana pepparkakshus, kreativt och snyggt.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lilla tåget var mycket fint. Det skulle vara roligt att göra ett pepparkakshus, kanske av vårt eget som modell, men det kräver ju både tålamod och tid och inget av det har jag just nu

      Radera
  8. Alla är fina och välgjorda så jag tycker alla skulle ha vunnit. :) Avstår från att kora en vinnare.
    Har aldrig byggt pepparkakshus men det finns de som kan uppenbarligen.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Juryns bedömning var hårfin. Det handlade bara om en poäng emellan dem...
      Det finns de som kan, absolut!
      Kramar!

      Radera
  9. Wow ! So sweet, delicious :)

    SvaraRadera
  10. Jättefina! jag tycker tåget var bäst och sen i den ordning du lagt in dem i :D

    SvaraRadera
  11. Huset är min favvis! SÅ vackert. Bild nummer 2 alltså! favorit nummer 2 är tåget.
    Har sett så fina pepparkakshus på instagram och på bloggar att jag bara baxnar…
    kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huset hade tagit en hel vecka att göra och den arkitekt som fanns i juryn var oerhört imponerad över konststycket. Det som inte syns på bilden utan som man måste se genom husfönstret är att det även finns minst en trappa i huset.
      Jag måste nog göra som du, titta på pepparkakshus på nätet. Instagram har jag inte men säkert finns det andra möjligheter.
      kram

      Radera