tisdag 17 december 2013

Månfunderingar




Efter den utsökt goda middagen som Uffe gjorde idag, tog jag mig en liten promenad i trädgården
Att bara stå där ute i mörkret och lyssna på ljuden runt omkring i periferin är spännande
Det prasslade till litet här och litet där, någon skyndade sig in i skogen med snabba steg...
ett rådjur? Man är aldrig ensam...
Oftast känner jag mig som en inkräktare när jag går ut


Månen såg bekvistad ut och osökt gick tankarna till den artikel jag läste i Ny Teknik för ett tag sedan:

Google hjälper Nasa odla växter på månen
Med månlandaren Moon Express ska ett litet växthus placeras på månen 2015.  
Foto: Nasa

Jag citerar:

2015 ska Moon Express lyfta mot månen i förhoppning om att vinna Google Lunar X Price.
Ombord på rymdfarkosten ska det finnas ett litet växthus som ska placeras på månen.
När det är på plats bevattnas drygt hundra frön från basilka, kålrot och backtrav.
Under en dryg vecka ska de gro under övervakning av kameror som sänder bilder till jorden.
Där finns en kopia av växthuset på månen och forskare ska då kunna
jämföra odlingen på månen med den på jorden
Syftet är att bland annat granska hur månens gravitation och den kosmiska strålningen påverkar plantornas tillväxt och utveckling.
Det ska ligga till grund för vidare studier av om det i en framtid är möjligt att odla växter i större skala för att ge föda till människor som besöker månen under lång tid.
(citatet slut)

Månen tittade in och stjärnan och jag tittade ut

Vilken spännande värld vi lever i.
Själv är jag inte det minsta intresserad av att besöka månen och äta grönsaker som har odlats där
men med tanke på att jag under min levnadstid har fått vara med om att uppleva den första månlandningen som då upplevdes som  snudd på overklig, så förvånar jag mig  nästan inte för någonting längre ....
Tar grönsakerna slut på jorden kan man kanske sända efter en laddning från månen om så önskas...
om hundra år sisådär. Specialpris på månbelysta grönsaker.....:)

Kålrot, palsternacka, morot, potatis, rödlök, vitlök, paprika, gurka och getost samt örtkryddor och olivolja med lite citron blir en bamsegod blandning efter ett varv in i ugnen.

Nå, jag behöver ju inte bekymra mig ett jota om den saken och är glad för att vi har både rotfrukter och annat gott att ta till när vi tillreder våra måltider här bak i skogen i Getabygden....

Nu väntar sänghalmen!
Godnatt världen!

14 kommentarer:

  1. Man kan fantisera under fullmånen - och det gjorde du! Kanske bli lite mångalen? Galet i alla fall om grönsaker på månen ... tycker vi nu 2013! Så härligt o gott du tipsade om!
    Tack för fina foton och dina energigivande inslag under året - önskar dig God Jul och Gott slut på 2013 - för tidigt med Gott Nytt År?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullmånen kanske är en bidragande orsak till fantasierna?
      Tack själv för rara ord, jag önskar dig en riktigt God Jul och ävenså ett Gott slut på året.
      Ha fina kommande juldagar!

      Radera
  2. Månen var verkligen stor igår kväll. Det var klart här i Weed och jag slogs av hur stor den var. Jag kan inte ta fina foton av månen som du kan. Min kamera är nog inte tillräckligt bra och kraftfull.
    Det där med grönsaker på månen låter ju onekligen litet märkligt.
    Och landade de verkligen på månen? Här i USA finns en hel del teorier att de aldrig gjorde det.
    Dina grönsaker ser mycket goda ut - föredrar nog jorde-odlade i stället för Mån-odlade.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår kväll upplevde jag månen som nästan lite märklig. Den lyste inte upp som den brukar fastän den var stor som bara den.
      Månne de inte har varit på månen? Skulle nog tro det, fastän det finns teorier om annat. Så är det alltid, några som inte tror på det som hänt och som försöker övertyga världen om det motsatta. Det finns förfärliga exempel på liknande...
      Jag föredrar också jordiga jordeodlade grönsaker, fastän jag säkert skulle smaka på mån-odlade sådana också. Så nyfiken är jag nog:)
      Kramar!

      Radera
  3. Dina bilder är en perfekt illustration till månberättelsen. Låter hemskt med månbelysta grönsaker, tycker jag, men det slipper jag garanterat att bekymra mig om. Men det är kul att fantisera om hur saker och ting kanske kommer att bli i framtiden. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De månbelysta grönsakerna blir verklighet redan 2015, men på försök förstås. Vetenskapen testar.
      Men liksom du så slipper även jag bekymra mig, med ålderns rätt
      Och vad vet vi Gunnel? Mitt i allt går allt så fort som man inte räknar med att det går så plötsligt sitter vi här och tuggar på varsin månbelyst morot;)
      Ha en fin dag!
      kram

      Radera
  4. OJ så vacker måne!!!
    OCH när jag for hem från skolan denna morgon låg månen som en enda stor ost över trädtopparna. SÅ fantastiskt vackert.
    Lyckades dock inte få ett foto av den från bilen, och när jag kom hem låg den så lågt bakom mina träd att den inte syntes. Men aj och OOOOO så vacker den var då jag såg den från vägen. Underbara älskade måne!!!
    Jodå, nog landade de på månen 1969. Tvekar inte alls om den saken.
    Stort. Minns det ju inte, såklart. Var bara tre år.
    Grönsakerna som odlas där bryr jag mig nog inte heller om. Men spännande är det onekligen.
    Under fullmåne sover jag bättre än annars. jag är tvärtemot de flesta där :-)
    Längtar efter att se månen imorgonbitti igen, hoppas jag kan fånga den på bild då.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ....tänk Annika, det var samma måne som jag såg!:)
      Se där, du vet t.om. årtalet som de landade på månen!
      Jag är från och till vad gäller sömnen och fullmånen. Ibland blir jag mångalen, men för det mesta sover jag som en snork ! ( vad nu det är för något är en annan femma)
      Lycka till med månfotograferandet!
      Kramar!

      Radera
  5. Men så spännande, det inte bara blåser på månen, det växer också! Fina månbilder!
    Jag har haft svårt att sova några nätter, vilket är ovant för mig som har sömn som hobby. Men så läser jag på syrrans blogg att hon visst inte har svårt att sova för att det är fullmåne, hon råkade bara vara uppe ändå för att hon hade lust, typ. Så det så! Aha, tänkte jag. Fullmåne? Då är det kanske därför...

    Och den där grönsakslådan ser ju för läcker ut. Färsk gurka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen visst ska man vara uppe när det är fullmåne för att man har lust! Självklart!:)
      Salt gurka. Uffes favorit:)

      Radera
  6. Otroligt vackra bilder på månen! Jag blir inte "mångalen" utan tycker den ger ett milt och varmt sken. Däremot kommer jag ihåg sommaren -69 när jag tittade på månen och tänkte att där uppe går en människa nu...spännande tid och hela livet låg framför mig :) Ha det fint, kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ewa!:)
      Och hela livet ligger framför oss nu också, så enkelt är det ju.
      Ha det fint du med!
      Kramar!

      Radera
  7. Grönsakerna ser så jädrans goda ut i din panna. Jag brukar också göra ungsrostade grönsaker men jag har inte satt dit ost. Det skall jag pröva nästa gång, det är ju alltid bra med variation. Ha det bra så här inför julen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jädrans gott med ugnsrostade grönsaker och rotfrukter. Ibland blir det ett måste att äta så. Getosten passade utmärkt men det går säkerligen hur bra som helst med annan ost ockå.
      Ha det bra du med!

      Radera