tisdag 24 december 2013

Julen är här


    Adventshimlen strålade vackert i går när solen gick ner
    Strålarna glimmade till en liten stund och så blev det mörkt
    men just innan hann glasmosaiken i fönstret, färgad av solnedgången
    gnistra till lite extra.....



   Jag intalade mig att det var en önskan om julefrid som strålade in till oss...
   men också en önskan som bär vidare över djupa vatten, under djupblåa himlar
  till alla människor i världen om frid på jorden
   


   Vi vet alla att så många, många barn och vuxna har det svårt
   och att vi här i Norden har det väldigt bra.
   Om man jämför
   De flesta av oss har tak över huvudet, mat på bordet, kläder på kroppen, värme och kärlek
   och ingenting att klaga över, ja, väldigt mycket att vara tacksamma för
   Ibland glömmer vi bort det

   Jag önskar Er alla en God Jul!

   

26 kommentarer:

  1. God Jul Karin! Vi får hoppas att den frid som dina bilder visar sprids till alla här på Jorden - den behövs.
    Det är bra att påminna sig ibland om det man har och och kan vara tacksam över.
    Här har vi nästan vårväder och jag njuter av ledigheten. :)
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God Jul Anne-Marie!
      Hoppet är det sista som dör!:)
      Här har vi storm och regnväder och njuter av att vara lediga.
      Ha det innerligen bra!
      Varm kram!

      Radera
  2. Vackra bilder och kloka tankar! (Jag har tänkt ovanligt mycket just i år på hur privilegierade vi är, vi som har ett varmt hem, en skön säng, god mat och kan välja om vi vill köpa julklappar eller ej. Såg en annons i dagens tidning om att man ska ge (till välgörande ändamål) tills man dövat sitt samvete och så lite till. Konstig idé. Slumpen gjorde att vi hamnade här och nu, det är ju inget man kan ha dåligt samvete för. Att skänka av överflödet känns mer som en rimlig slutsats.) God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      Vi är verkligen priviligierade.
      Att döva sitt samvete på uppmaning låter verkligen konstigt, men dessvärre tror jag att det är rätt så allmänt i alla fall.
      Det finns många intressanta vinklingar på julen och givmildheten, något att blogga om kanske?:)
      God Jul!

      Radera
  3. Visst är det märkligt hur vi reagerar med empati och givmildhet, dramatiska katastrofer får oss att ge mer än långsamma ständigt pågående.
    Hur mycket saker behöver man egentligen?
    Väldigt mycket julfrid och gemenskap önskar jag er i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra fråga. Hur mycket saker behöver man?
      Inte så mycket som vi har i alla fall. helt säkert. Det finns ju alltid ett överflöd i knutar och vrår att dela med sig av och det tycks aldrig sina heller

      Jag tänker på dig alla dagar...gröna tygpåsen finns alltid här som en god påminnelse fastän innehållet inte har hafts tid med. Ännu.
      Hösten blev inte alls så lugn som jag räknade med. Bra det också förstås.

      Vi önskar er detsamma!

      Radera
    2. Det finns många "gröna tygpåsar" överallt och nu i mitt nya liv har jag ett nytt mantra; "Nästa vecka …" Undrar vad det är som hela tiden hindrar mig, kan det vara prioriteringsspöket?

      Radera
    3. Nästa vecka, imorgon osv....är nog ett mantra som var och en av oss tillämpar, skulle jag tro.
      Ibland handlar det om nödvändighetsprioriteringar också, inte bara spöken...
      Jag får nog börja med ett nytt mantra. När jag blir pensionär så ska jag....:)

      Radera
  4. Ja visst är det så ... så fint du skriver!
    Önskar dig och de dina en riktigt lugn och fridfull julhelg!
    Julkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Detsamma, detsamma!

      Julkram!

      Radera
  5. Så fint och så sant! Vilka vackra bilder och tankar jag vaknar till <3

    God Jul till dig och familjen kära Karin!

    Stor varm julkram

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godmorgon Lotta!:)
      Önskar dig detsamma kära Lotta!

      Minst lika stor och varm julkram!

      Radera
  6. Stämningsfullt! Vi önskar er en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Eivor!
      God Jul och så hörs vi snart igen närmare nyåret!

      Radera
  7. Nydelige bilder Petta, fortsatt god jul fra Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit!:)

      God fortsättning!

      Radera
  8. God Jul Pettas o Uffe!!
    Du skriver alltid så varmt och välgenomtänkt så jag vill lämna en stor kram! En julkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!:)
      En stor kram från oss två också!

      Karin o Uffe på Pettas

      Radera
  9. Dina bilder är så vackra, helt magiska och jag har varit inne här flera gånger och läst dina ord som jag håller med om så mycket. Visst är det så Karin.
    Julefrid är ingen självklarhet, många har det svårt.

    ....och på juldagen drabbades vi av ett sorgligt besked som kommer att ställa livet upp och ner för äldsta sonen och våra barnbarn. Känns tungt att inte kunna vara hos dem nu och att det geografiska avståndet är så långt.

    Men jag önskar att vi alla får vakna till en bättre värld framöver....hoppet är det sista som lämnar oss.

    God fortsättning på helgerna önskar jag er!

    Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbeth!

      Jag är med dig och er i tankarna, förstår att det är tungt just nu, vad som än har hänt.

      Varma styrkekramar!
      Karin

      Radera
  10. Hoppas du och dina kära har en fortsatt trevlig vecka,
    och att julen blev bara bäst och att du blev klar med all julmat och julelimpor,
    och att du hann ta det lite lugnt i helgen och njuta.

    Tjingelingenfrid från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Rantamor!:)
      Vi har haft en fin julhelg, tagit det lugnt och bara varit, precis rakt upp och ned.

      Julfrid

      Radera
  11. Hoppas du hade en finfin jul!!
    Önskar dig en fin helg!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!

      Vi hade en fin och lugn helg, njutbar på många sätt.
      Önskar dig detsamma!
      Kramar!

      Radera
  12. Det är så sant det du säger.. Vi tar alltför ofta allting för givet..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gör nog det, helt säkert.

      God fortsättning Maidi!
      Kram

      Radera