fredag 20 december 2013

Jul där du är...

är rubriken på Galleri fredag idag.
Annika i Reston vill att vi berättar med bild och några ord


Nu först börjar pyntandet inför julen i vårt hus...
Adventsstjärnorna har  hängt uppe sedan första advent
adventsstaken har varit framme och alla som har följt med på den här bloggen vet
att alla dagar har gått åt till att baka julbröd och jullådor och en hel del annat gott
Vi har deltagit i julmarknader på olika sätt
Men det hör till jobbet och är en annan femma

Nu börjar vår egen jul här hemma....
Nu väntar rum efter rum på att bli städat och att bli prytt
Igår ägnade jag en stor del av min tid åt köket och ett köksfönster, idag gör jag klart

Några hyacinter ska inhandlas för doftens skull, nejlikeapelsiner ska göras och en liten sats
pepparkakor skall bakas
   

   Och det bästa av allt !
   Jag tycker det är avkopplande att få tid att städa.
   Det känns som rena lyxlivet efter en hektisk
   tid då bara det allra nödvändigaste har kunnat göras....
   Nu börjar vi ta in julen i vårt hus....

    Vill ni veta mera om hur andra gör som deltar i Galleri fredag så titta in till Annika 
   

18 kommentarer:

  1. Så fint du har gjort i fönstren. Och nu får tomtenissarna baka i stället för dig. Håller med dig att städning ibland kan vara riktigt avkopplande. Det märks åtminstone skillnad när det är färdigt. Eftersom vi knappast firar jul här hemma - utom julnattsmässa och julotta - tar jag ledigt från fredagsgalleriet idag. Jag återkommer nästa vecka med halvårskoll. Det är alltid roligt.
    Stor kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Ja visst är det så att städning kan vara riktigt avkopplande. Dessutom ger det resultat ganska snabbt.
      Ha en fin julhelg och njut fullt ut!
      Stor julkram
      Karin

      Radera
  2. Vad fint!! Tycker så mkt om dina fönster!!
    OCh nu börjar er jul. Ni har ju varit så flitiga med att hjälpa andra i julstöket genom marknader och bak. NU ska ni pynta upp och fixa. DET blir SÅ fint!
    Önskar er en fin helg med mkt lugn, mys och skönt fix!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!:)
      Som du vet, så kan julen bli lite väl mycket ibland för den som jobbar mitt i "smeten" med den långt innan det blir jul. Men i år så har vi ledigt själva under själva julhelgen och då ska vi passa på och göra det lite extra julfint och njuta fullt ut.
      Önskar förstås Dig och din familj detsamma!
      Kramar!

      Radera
  3. Så fina julfönster du har. Det är något speciellt när man pyntar till jul. Det går inte att jämföra med något annat. Ha en riktigt God Jul! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel,
      det är speciellt, utan pyntandet skulle inte samma julstämning infinna sig. Tror jag.
      Antagligen går det lika bra med ett tänt ljus och vacker musik också.
      Jag önskar dig detsamma!
      Kram

      Radera
  4. Och fint blir det! Nejlikeapelsinerna har jag och Krusidullan klarat av nu i eftermiddags. De doftar så gott.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imorgon fixar vi nejlikaapelsinerna. Måste få hem ingredienserna först. Det måste dofta gott och hälsa Krusidullan med bror och far också

      kramar

      Radera
  5. Åh så fint du pyntat kära kusin...kan tänka och känna doften ända hit hur gött det kommer dofta i morn, med nejlikoapelsiner....ÖNSKAR dig en fin och god jul,,,,,Och ett gott gott gott nytt år Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karinadufina!:)
      Önskar dig detsamma många gånger om!
      Kramar
      Karin

      Radera
  6. Mysigt! Jag önskar att jag också bodde i ett hus på landet och att jag var litet händig.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, jag tror nog att man kan vara lite händig även om man inte bor på landet. Säkert är du det också Birgitta!
      Godjulhälsningar
      Karin

      Radera
  7. Vackert du pyntat i fönstret. Och ni har djupa fönster som går att ställa pynt i. I USA har man ofta inte särskilt djupa fönsterbrädor.
    Ditt julpynt är vackert och det syns att du pyntar med eftertanke. :)
    Kan ni ta det litet lugnare kring helgerna nu?
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en fördel, helt klart, i och med att vi har djupa fönster. I all synnerhet om man vill göra det lite extra "pyntigt". Tack Anne-Marie, det brukar bli så att jag tar vad jag har och gör det bästa av.
      Nu kan vi ta det mycket lugnare...lågsäsongen är här i stort sett. Nu blir det julledigt och sedan förberedelser inför nästa sommar, som att sy om sittdynorna till caféstolarna..ett femtiotal. Det finns alltid någonting att göra och så blir det förstås bokslutstider. Men allra först julledigt!
      Kramar!

      Radera
  8. Idag ska jag få tid till att städa! Ska bli så skönt!

    Fin helg! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det skönt att ha tid till att städa också, i all synnerhet inför julen.

      Önskar dig en fin helg Anna!
      Kram

      Radera