fredag 27 december 2013

2 x halvårskoll

Jag slår ihop Galleri fredag idag (Annika)  och lördagstemat imorgon (Gnuttan)  den här gången.
Rubrik för dem båda är halvårskoll

Ja, vad har hänt det senaste halvåret?
Mycket förstås, tiden rullar iväg i en takt som fylls av händelser av olika slag
och det är lätt att glömma vad som har varit även om det bara är en kort tid sedan det begav sig


I juli befann vi oss mitt i vår högsäsong i caféet då alla dagar i veckan är långa och intensiva,
fyllda av härliga möten och händelser.
Inte bara i caféet hade vi besök utan också till brödträdet kom kärt besök
"Våra" ekorrar sågs av många som kom till caféet...
för att inte tala om hackspettar, småfåglar och igelkottar



I augusti dog min bror Krister efter en lång tids sjukdom
Olgakatt var här på besök och det var skönt att få vara tillsammans med henne kvällstid
och få vandra i skog och i lund, att vara tyst och att få prata
Vi besökte bl.a kapellet i Lemböte


Augusti är också skördemånad 
Då börjar det!
Tillvaratagandet sätter fart

Chilipeppar i mängder lades in i olja, torkades, åts färska....

Det började också finnas stunder till rebriefing, att bara vara för att hitta sig själv efter en mycket intensiv period av sommaren...av glädje och av sorg
Att bara sitta och titta omkring sig var en lisa för själen


I september smyckades naturen av skimrande regndroppar


Humlorna frossade sig mätta och nektarfyllda på alla tagetesblommor som växte i vår trädgård


Det är inte svårt att förstå i november att man minns den ljuva september, eller hur?


Mitt starkaste minne av oktober är när jag står vid havet med min brors stoft på min vänstra arm och trycker det mot hjärtat. En sällsam känsla fyller mig just innan jag släpper stoftet för att låta det sväva bort över vågorna med vinden.
Vinden och vågorna tog hand om stoftet.
Han stannade kvar i mitt hjärta



Mitt i allt så var det november och livet fortsatte precis som det alltid har gjort.
Och ändå inte...
men sparvhöken gjorde och gör sina lovar som den brukar runt brödträdet i hopp om att få sig en stek


Alla lyktor togs åter i bruk när mörkret sänkte sig på eftermiddagarna
Novembermörkret var här igen och vi "boade" in oss i värmen vid kakelugnen, tog på oss tjocka, sköna 
och varma kläder och planerade för julen


Vi är fortfarande i december, som visade sig bli en intensiv och härlig månad med julmarknad i Eckerö Post och Tullhus, med...


familjefest på Ålands sjöfartsmuseum, där vi sålde kaffe med dopp och litet till
En jättefin tillställning för gammal och ung


Sedvanliga besök görs åter i vår trädgård....

  

Månen hänger fortfarande kvar på himlafästet och livet går sin gilla gång
Nu har nedräkningen för år 2013 börjat, bara några dagar är kvar av det gamla året....


 Vi njuter av vår julgran på insidan av väggarna och ....

av julrosen vid kökstrappan på utsidan
Så vacker som den är i år har den aldrig någonsin varit förr

De övriga som deltar i Galleri Fredag finns i Annikas blogg 
och de som skriver lördagstemat i morgon är följande: 
 
Jag önskar er alla en skön helg!
Själv ska jag ägna min tid åt två unga herrar i dagarna två...:)

28 kommentarer:

  1. Så... bra. Vackert, stillsamt bra. Och julrosorna verkar ha en särskild gen för empati. De dyker upp och tröstar eller glädjer en när man behöver det som bäst. Fin halvårskoll! Jag ska försöka samla ihop något i morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det någonting alldeles speciellt med julrosen....den blommar när den egentligen inte borde blomma, när allting annat är nedvissnat och sover sin vintersömn.
      Tack Karin, jag tittar in när jag har tid igen efter min träff med mina små favoritkillar:)
      Trevlig helg!

      Radera
  2. Mina tankar går till dig i din sorg efter din käre bror. Djurbilderna är underbara.
    Hoppas att du får ett fint 2014.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Birgitta! Så är livets gång
      Hoppas du får detsamma, ett riktigt fint nytt år 2014!

      Radera
  3. Vilket fint minne du fick av din bror där vid havet.
    Ni har verkligen haft ett händelserikt halvår - jag känner likadant.
    Ser fram emot att fortsätta följa Pettas under 2014! :)
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Anne-Marie, du har haft händelser du med, som förändrar livet.
      Det är spännande att leva
      Ser framemot att få följa dig också!
      Stor kram!

      Radera
  4. Så vacker skildring av ditt år! Med underbara bilder från naturen -din natur.
    Varm kram från Eva i Tyresö

    PS Nu är Erik m fam i Rom och de kom verkligen iväg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!
      Hoppas att du får fira ett nyår med mindre ont i benet! Och att det nya året blir ett friskt år helt och hållet.
      Lyckosten Erik, jag säger då det. Rom, jag säger bara Rom!:)
      Varm kram till dig med!

      Radera
  5. Tillbakablick med både trevligt och mindre trevligt, ja det tror jag vi alla skulle klara för livet är ju inte bara svart eller vitt.
    Måste bara säga vad härligt med alla era vilda djur. Förstår att ni själva bidrar till att de vill komma på besök. Ha en fortsatt skön helg med det nya året på kommande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet har många färger, precis så är det.
      Och allt hör till och av det ska vi lära oss en hel del om oss själva och andra.
      Naturligtvis så kommer djuren hit för att vi ser till att de har gott att äta. De hör till på sitt sätt.
      Önskar dig också en skön helg och god fortsättning!

      Radera
  6. Karin, jag blir så ledsen av att höra att din bror har gått bort. Men skönt att han finns i ditt hjärta, och där kommer han alltid att finnas.

    Jag ÄLSKAR den första ekorrbilden! Den är så fin, som en riktig barn-ekorre med svansen i fina svängar. Ja alla andra bilder också, men den ekorren är allt bra extra!

    Stora kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ska du vara ledsen Marianne, men tack för din medkänsla.
      Livet tar och livet ger som det heter...vi har alla vår utmätta tid.

      Lilla Iris heter ekorren, som vi dessvärre inte har sett på ett bra tag nu. Det har varit väldigt ekorrfritt här en lång tid, men så brukar det vara den här årstiden. Mitt i allt så kommer de igen. Nu är det också lätt att hitta mat i skogen, när vintern är mild.
      Tack Marianne!

      Stora kramar till dig med!

      Radera
  7. Vackert, känslosamt och eftertänksamt...jag njuter av läsning och mycket vackra bilder. Tack för det!
    Önskar dig nu en riktigt god fortsättning och
    Ett Gott Nytt År!
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lollo!:)
      Jag önskar dig detsamma, ett fint slut och ett Gott Nytt År!
      Kram

      Radera
  8. Så fint, Karin.
    Beklagar så din brors bortgång.
    Så vackra foton, och så fin text.
    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Så fint med alla djur och alla vackra blommor, det är något visst med julrosor, undrar om de skulle klara våra magra sand?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Julrosor växer ju överallt har jag för mig, så varför inte också mager sand? Vet alltför litet om skönheten men vet att det finns massor om den om man googlar:)

      Radera
  10. Alltid sorgligt när nära och kära lämnar detta livet. Du var säkert en stor tröst för honom. Men, som du säger, någonstans inom oss är vi alltid tillsammans. Någonstans inom oss kan vår kärlek aldrig dö. Minns inte vem som skrivit det - Pär Lagerkvist kanske?
    Så vackra bilder som vanligt - jag bara njuter. Månbilden är ju suverän!

    Många kramar från Ingrid som önskar dig och Uffe ett riktigt Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är döden en god befriare och det var den i min brors fall...att vara så sjuk som han var är inget man önskar någon.
      Jag har för mig att det är Erik Lindegren som har skrivit de vackra orden?
      Tack Ingrid, vi önskar dig och din M. detsamma! ett riktigt Gott Nytt År!
      Kramar!

      Radera
  11. Vilka underbara foton du visar oss,
    kikar in ikväll och vill önska er en trevlig nyårskväll,
    och ett GOTT NYTT 2014.

    Rantamorkramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack bästa Rantamor!

      Jag önskar er detsamma, i kubik på kubik!:)
      Gott Nytt År 2014

      Karinkram

      Radera
  12. Tack för alla dessa fina ord och bilder som du visar här! Livets realiteter, i glädje som sorg.

    Vill också passa på att tacka dig för ett fint bloggår samt önska ett GOTT NYTT ÅR!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aila!

      Sånt är livet!:)
      Tack detsamma, så väldigt mycket!
      Gott Nytt År!

      Kram

      Radera
  13. Dina bilder alltså - vilken vacker kalender! Verkligen ett varierat halvår och jag får alltid känslan av att du lever så nära naturen och livet som man kan komma idag, med känsla för årstidens variationer och livets skeenden. Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pysseliten!

      Jag hoppas verkligen att kunna få fortsätta så här, nära naturen och livet. Önskar dig detsamma, det är mycket värt!
      Gott Nytt År!

      Radera
  14. Vilka fantatiska naturfoton du bjuder på, och vackra, kloka ord med både sorg och kärlek.

    SvaraRadera