torsdag 12 december 2013

12.12.13


Igår var det en speciell dag.
Det upptäckte jag nyss, när jag skrev rubriken i siffror i brist på fantasi
Den 11. 12. 13 var det alltså igår
Jaha, tänker ni, vad menar hon med det då?
Inget speciellt alls, jag bara noterade datumföljden:)


För övrigt så har vi en lådfabrik hos oss just nu...
Kålrotslådor, morotslådor och potatislådor förfärdigas i mängder....
De ska säljas på Sjökvarterets julmarknad på lördag hos Solklart
Och så lite annat beställningsjobb är på gång, bl.a. saffrans-och mandelskorpor
Jullimpedegen är på gång, knäckebrödet står på tur....


   För att göra allting lite juligare och mera stämningsfullt så tände jag ett ljus och lade upp
   de söta småbagarna på bordet....
   Av en händelse råkade jag hitta ljushållarna som vi
   fick i juni, när den isländska ungdomsorkestern intog vår trädgård


   Nu är det gott att minnas den ljuva juni...och de härliga islänningarna
   Vilken tur att jag sökte en helt annan sak, som jag inte fann,  men vad gör det?
   Jag fann ljushållarna som kommer mycket väl till pass just nu

14 kommentarer:

  1. När jag letar efter något och hittar något annat först - då brukar jag glömma bort det första. Så du är inte ensam.

    Angående pepparkaksHUStävlingen, så tycker jag att enbart hus ska kvala in. Annars borde det väl heta pepparkaksbyggen eller nåt. Känner mig lite sträng idag ;)

    Kram Flitiga Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att veta att man inte är unik på något sätt:)
      Vi var så innerligen glada för att det kom fyra fina bidrag till tävlingen med tanke på så kort varsel byggarna fick, innan juryn skulle säga sitt. Nästa gång hoppas vi på att vi har många, många flera bidrag som är med och tävlar.
      Du är verkligen sträng idag Lotta!;) och vet du vad? Jag har läst ut Fotografen nu...måste väl recensera den endera dagen

      Kram från Lata Lisa
      hänger bara med benen just nu

      Radera
  2. Alltså saffransskorpor... Min senaste last. Det finns en adress som jag kan lämna ut till er som tror att ni kan hantera detta njutningsmedel. Jag kan det inte. Köper en påse till helgen; bra att ha vid oväntade besök, intalar jag mig. Men helgen hinner inte ens börja innan jag tryckt i mig ALLIHOP. Alldeles själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att du har lasten!:) Den lasten! För de är himlagoda. Vill du ha receptet?;)
      Det fina i kråksången för vår del är att vi knappt hinner tillverka så många att det blir några över åt oss, bara de som går sönder...som krasar ihop...ibland hjälper jag till med krasandet
      Och du, visst är det bra att ha en påse skorpor hemma utifall att det kommer besök...självklart

      Radera
    2. Återkommer med det!:) Snart!

      Radera
  3. Oj vilken mat! så flitiga ni/du är! :)) och ljushållaren är verkligen vacker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Åland, kanske också i Sverige, hör lådor till på julbordet och varje jul får vi beställningar på olika sorter, så även i år.
      Ljushållaren går att "plana" ut till ett ark och lägga undan i ett kuvert. Fiffigt!

      Radera
  4. Nu vill jag baka saffransskorpor. Det får det bli. Jag älskar allt med saffran. Jag har inte bakat på några år och jag ser att jag är otränad när jag misslyckas med att kavla ut degarna och allt fastnar på kaveln. Men snart är jag i form igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har just lovat Karin här ovanför att jag ska lägga ut mitt recept på bloggen vilket jag gör i nästa inlägg. Kanske det är ett recept som faller dig på läppen?
      Du behöver inte alls använda kaveln då:)

      Radera
  5. Det där med sifferkombinationer tycker jag är intressant. Och i morgon blir det 13.12.13 plus att det är fredagen den 13:e.
    Som vanligt många godsaker hos Pettas. :)
    Och ljusstaken är fin och likaså de små bagarna.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har rätt, idag är det 13.12.13. Också intressant och fredagen den 13. Jag har inte ens tänkt på att den här dagen är en otursdag för många människor. Inte för mig, har aldrig trott att någon dag kan vara mera otursdag än någon annan.
      De små bagarna brukar få följa med på marknader för de allra minstas skull. De når ju oftast bara upp till kanten på marknadsborden och får se allt ur ett annat perspektiv än föräldrar och vuxna gör, med andra ord en rätt tråkig vy. Jag brukar iaktta de små när de går bredvid sina föräldrar och hur uttråkade de ser ut, ända tills de får se de små bagarna. Då lyser de upp med ett leende som går rakt in i hjärtat på mig. En liten detalj som bara jag roar mig med och som ingen annan märker förutom barnet.
      Kramar!

      Radera
  6. Mumms så gott det där såg ut :))

    Kikar in för att önska en fin helg och en fin Luciadag♥

    Ta hand om dig vännen♥

    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lollo!
      Jag gissar att du redan har recept på skorpor, men om du vill så titta in i dagens inlägg så får du ett till.
      Önskar även dig detsamma!
      Ta hand om dig-kram
      Karin

      Radera