torsdag 14 november 2013

Månklart, svartsoppa och ostpromenader


I natt när jag tittade ut hängde månen i trädgrenarna utanför kökfönstret.
Den såg ut som en gulvit ballong som hade fastnat däruppe i topparna på en av gårdens askar

Bilden har jag lånat från Ringsjö Wärdshus FB-sida. Det var så mörkt när vi var dit så vi såg knappt någonting av exteriören över huvudtaget

Osökt tänkte jag på svartsoppa (vampyrkänslan vaknade kanske i månskenet?;))
Soppan innehåller nämligen blod.
För första gången i mitt redan ganska långa liv så åt jag svartsoppa
när vi var till Skåne senaste vecka.
Eller rättare sagt så smakade jag och visst gick det bra att svälja den,
den var inte illasmakande på något sätt alls, bara en aning märklig för en nybörjare.
Vi fick svartsoppa med gåsakrås till förrätt när vi tillsammans  med alla de andra åt traditionell skånsk
gåsamiddag på Ringsjö Wärdshus 

Gåsamiddagen som sådan var mycket vällagad och smakade  mycket bra.
Jag tror att de flesta av oss var mättare än någonsin när vi for iväg mot Elisefarm för att sova oss otrötta inför hemresan följande dag


Den allra sista biten av Cecilia Timners egentillverkade ost Estelle har gått åt här hos oss
Så njutbar och god så den inte kan beskrivas utan måste upplevas
Och vi var förstås till Nyrups Osteria och upplevde med alla sinnen


Camilla Jönsson från Robusta till vänster och Cecilia Timner till höger kompletterar varandra med sina olika företag
Vilka entreprenörer de är!
I MittSkåne samarbetar man gärna för att lyfta varandras och sina egna produkter
Om ni tittar in på Nyrups Osterias hemsida kan ni läsa om ostpromenader och mycket mera som man har möjlighet att få uppleva i anknytning till Osterian.
Innovativt så det förslår
De inblandade är bara att gratulera till all påhittighet!

Nu ska jag ta lite ledigt från Skåne några dagar...jodå, det finns mera att berätta och visa:), lita på det!
Men det händer saker även här i vårt lilla örike och för oss, som jag också gärna vill blogga om
Ikväll, bl.a. ska vi ha möte om ett samarbete under upprinnelse...
Ni kommer förstås att få veta mera så småningom
Ha en bra dag alla!

18 kommentarer:

  1. Jag blev proppmätt av att bara läsa din fina reseskildring.
    Sköna bilder som vanligt. Och månen är full och jag är trött. :-)
    Ha det gott på den vackra ön!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte utan att jag fortfarande är mätt efter Skåneresan. De bjöd verkligen till och ofta. Även om man bara åt lite grann så blev man proppmätt på grund av att man åt så ofta och märkväl vi rörde ju oss bara med buss:). Nästan i alla fall.
      Tack Eive, ha det gott du med!

      Radera
  2. Svartsoppan har en speciell smak, och den är inte precis min favorit...men däremot gåsen och äppelkakan. Gó mad, möen mad och mad i rättan tid är nog inget fel uttryck när man ska beskriva hur det är i Skåne. Tur man inte lever så varje dag. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, speciell är ordet. Svårt att beskriva hur den egentligen smakar.
      Men smaka ville jag när jag fick möjlighet, annars vet man ju inte, men inte kommer den upp på någon meny för min del heller:). Gåsen och äppelkakan var däremot riktigt höga höjdare
      Vi skämtade om att vi måste lämna Skåne för att överleva, allt var så gott och vi blev bjudna på mat överallt hela tiden..Jag förstår att ni inte äter lika ymnigt alla dagar. Ha det gott du med Gunnel!

      Radera
  3. Ostbilden får det att vattnas i munnen på mej.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu just önskar jag att vi hade köpt lite mera av Estelle-osten:). Men å andra sidan så vet vi vad vi köper nästa gång vi far till Skåne. Något att verkligen se framemot rent smakmässigt..

      Radera
  4. Svartsoppa har jag inte smakat. Jag skulle gärna vilja, men jag kan inte tro att det skulle bli en favorit hos mig heller.
    Gås kan jag tro är gott, har aldrig ätit sådan. Den är ganska fet va?
    Lite som anka?
    Fin Bild du fick av månen.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har smakat nu och jag vet också att jag inte vill ha svartsoppa igen, trots att smaken var bra, men märklig. Gås är gott men mycket fet, undrar om den inte är fetare än anka till och med? Man blir väldigt fort mätt av gås i alla fall. Jag kan inte äta någon stor bit av gåsen, den sätter sig omedelbart som bara den i magen när man är ovan.
      Månen är tagen genom tredubbla fönster så det får duga:)
      Tack Annika,
      kramar!

      Radera
  5. Svartsoppan är det jag tycker allra bäst om av Mårtensmaten men den ska ju vara rätt kryddad och med mycket krås. Alla kan inte laga den som min svärmor kunde.
    Estelle brukar vi också köpa i Nyrup. Försvinnande god....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen tycker jag att den svartsoppa vi åt smakade en aning "parfym". Den innehöll både cherry, madeira och jag tror också cognac, samt gås-och svinblod samt mjöl. Smaken var god men min kropp sade nej, om du förstår? Kråset var gott, men soppan kändes märklig.
      Skulle vara roligt att få smaka din svärmorssoppa, men jag förstår att det inte låter sig göras längre.
      Estelle är en bit av himlen och när vi kommer nästa gång så blir det absolut ett besök i Nyrup igen.
      Karin från Uffes dator

      Radera
    2. Svärmors soppa innehöll inga utdrygningar med svinblod och inte heller sprit. Tyvärr har jag inget recept på kryddblandningen, det fanns bara i hennes huvud. Men det var krås på alla inälvorna och så äpplen och plommon, allt egen skörd. Det vattnas i munnen av minnet!

      Radera
    3. Det ante mig att det var på det sättet. Äppel, plommon, bryssekål och rödkål fick vi till gåsen, som var väldigt god och välgjord.
      Antagligen åt vi en moderniserad soppa.

      Radera
  6. Vilken kulinarisk upptäcktsfärd! Första gången jag åt svartsoppa insåg jag inte riktigt vad det var utan åt på, soppa, som soppa liksom. Men å andra sidan var ju blodpudding en vanlig lunchrätt i skolan, så egentligen är det ju inte så ovant.

    Undrars just hur den där osten smakar. Jag får väl tro dig, att den är god, men den SER ju lite avskräckande ut, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att svartsoppa tillreds på många olika sätt och vis, precis som vi gör med vår Ålandspannkaka:). Det som "störde" mitt smaksinne en anings aning var smaken av cherryn, madeiran och cognacen. Jag fick inte ihop det med blodet, men mitt i allt så kanske det kunde bli en riktig favorit om jag åt svartsoppa oftare. Blodad tand kanske?, fastän det känns väldigt främmande just nu.
      Osten är skrämmande god men absolut inte avskräckande för min del. Abstinensbesvär görs sig redan påmint:)

      Radera
  7. Dina resereportage gör mig riktigt sugen på att besöka Skåne. Det verkar onekligen som att ni blev v'l omhändertagna och fick uppleva väldigt mycket och varierande. Men jag ser fram emot att läsa vad om vad som händer hos er också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Hanna, du har ju i och för sig bara lite nerförsbacke så är du där på några timmar eller hur?;) Vi blev väl omhändertagna, antagligen mera än normalt skulle jag tro. Riktigt bortskämda blev vi.
      Ha en fin helg!

      Radera
  8. Hejsan-hoppsan... Hoppar man över bloggläsandet ett tag, så nog har det hunnit hända saker! Då har ni alltså varit "häromkring" och kanske rent av passerat Vätterns södra spets?

    Skåne har jättemycket att bjuda på, men svartsoppa hör inte till favoriterna precis. Inte luad ål heller... hm och inte spettekaka.

    Önskar dig en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå Aila, jag tänkte på dig när vi drog igenom Huskvarna ..:)
      Vackra trakter du bor i. Mycket.
      Spettekakan gick bra att äta för min del, bara man inte tog för mycket av det goda. Så där som det är i de flesta fall. Lagom är bäst.

      Önskar dig detsamma
      Kram

      Radera