måndag 11 november 2013

Handen på hjärtat....


heter temat för senaste lördag och som Pysseliten har önskat att vi ska skriva någonting om
För min del har själva uttrycket den innebörden att om man nu ska vara riktigt ärlig så
Eller ungefär så i alla fall och det tänker jag vara....
Jag är förälskad !
I Skåne!
Mera preciserat i Mitt Skåne...vilka människor, ställen och vilken mat som vi alla fick möta!


Vi var tjugo åländska småföretagare av olika slag, samt vår dragare Alexandra de Haas från Leader Åland och  den eminenta busschauffören Lennart från Viking Line som ägnade fyra dagar tillsammans på en intressant resa i MittSkåne.
Här kör vi förbi Brahehus på vägen mot Skåne
Vädret var sisådär, som det är i november, men det var som om det kvittade, vi hade så
bra tillsammans vi människor så....ja, det kunde ha regnat småspik, vi hade det bra ändå


Och ovan molnen visade solen sig litet nu och då, liksom för att visa att den nog var med oss utifall att
vi skulle misströsta


Vi bodde på Elisefarm och i den här längan åt vi vår första middag i Skåne som den danske kocken hade gjort med största finess. Risotto till förrätt och hälleflundra till varmrätt. Gott, gott och det visade sig vara bara början....skåningar kan det där med mat som smakar en liten bit av himlen, jag lovar!

Våra frukostar intogs också  i längan varje morgon från klockan sju.
Klockan åtta skulle vi alla sitta i bussen..


Varje morgon blev vi också "påkvackade" av de ca hundra änder som höll till i närheten av längan

Att vi var i Skåne gick inte att ta miste på, vad gäller korsvirkeshus. Vi såg många, många


Elllingeslott hölls en workshop....innanför dessa vackra väggar


Föreläsare var Cäthe Green, en suveränt skicklig sådan. Hon entusiasmerade oss alla så till den milda grad att  hon nästan inte fick stopp på oss när vi väl hade kommit igång med vårt arbete.
Skåningar och ålänningar går bra ihop
Sant, sant!:) Så roligt det var att låtsasmingla
ps. är någon intresserad av att veta mera om Cäthe, så googla på namnet. Jag visste inte vilken adress jag skulle hänvisa till....det finns så många och så mycket att läsa om denna kvinna


Vi fick också en guidad tur inne i Ellingeslott av slottsherren själv


Tur att man fick fotografera. Annars hade jag inte kunnat visa detta vackra konstfulla glasfat åt er

 

På Ellingeslott tillverkas också en ekologisk prisad vodka....vi fick inte smaka, men däremot
fick vi se destilleriet och historien berättad av oss om hur det hela började



Jag tog förstås en hel del bilder ,men som vanligt så måste ett visst urval göras annars skulle blogginlägget aldrig ta slut



När de andra gick ner i källaren för att beundra de vackra valven, stannade jag på trappan för att
föreviga denne fryntlige skåning som fungerade som dörrstopp....
Nu stoppar jag för den här gången, men på bloggagendan ligger Skåne ett tag framöver
Detta är bara början gott folk

De övriga som deltar i lördagstemat är:

14 kommentarer:

  1. Det liter som en härlig och behövlig resa. Skåne är vackert om än inte lika vackert som landskapet ni passerade vid Brahe hus. Men det får ni kanske ta nästa år. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En väldigt behövlig resa på många sätt, som särskilt mycket talade om hur nödvändigt det är med samarbete företagare emellan, men till detta återkommer jag.
      Jag är väldigt förtjust i landskapet runt Brahehus, Vättern osv...Varje gång vi far förbi tänker jag att här vill jag stanna längre.

      Radera
  2. Så kul att du gillade "mitt" landskap. Jag tycker också att Skåne är vackert, men det finns många vackra platser i vårt land och jag vill nån gång i framtiden besöka Åland. Man kan upptäcka skönhet överallt. Ha en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lätt att bli förälskad i ditt landskap Gunnel! Det första mötet så här gav mersmak och vi återkommer med all säkerhet. Skönhet finns överallt, absolut.
      Ha det bra du med!

      Radera
  3. Ja, Skåne finns i mitt hjärta också! Jag älskar denna vänliga, öppna, historiebemängda landsända, särskilt de östra delarna. Ni råkade inte hamna på Glimmingehus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. Det där glasfatet.... det väcker habegär. Finns det i mer än ett exemplar, månne?

      Radera
    2. Det finns mycket kultur och historia att uppleva i Skåne. Vi tänker återkomma med mera tid i bagaget för vi har så mycket vi vill upptäcka ännu. Nej vi kom inte till Glimmingehus den här gången. Vårt program var väldigt späckat och dagarna kunde ha varit dubbelt längre

      Radera
    3. Glasfatet var privat och jag är inte säker på om det går att få flera sådana. Vi hittade inte vem som var konstnären på det, trots att vi vände och svängde på fatet kors och tvärs.
      Frun på Ellingeslott vet säkert mera:)

      Radera
  4. VAD härligt!
    Ja, jag gillade också Skåne när jag var där. JÄTTEMKT!!!
    Nu drömmer jag om att komma till Österlen!
    Skåne är verkligen en vacker del av Sverige. KUL med en resa dit för er.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Österlen står på agendan nästa gång vi far dit:)
      Det var en jättefin resa på många sätt och vis, återkommer med mera info i nästa inlägg
      Kram!

      Radera
  5. Fatet liknar något som jag sett på Steninge slott ... kanske. Jag hör till dom som inte varit i Skåne speciellt mycket alls! Ett landskap som man blåser igenom på väg till Tyskland, men det måste kanske ändras på!
    Och apropå samarbetande företag hörde jag en intressant historia om ett finskt företag som öppnade och berättade om sina problem så att andra företag fick en chans att hitta en lösning som dom kunde köpa tillbaka. Summan att det agerandet blev plus för alla! Störst är inte starkast, men framför allt, ensam är inte stark!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också bara blåst igenom Skåne tidigare, men nu fick vi blodad tand och ska fara dit igen om ett år si så där....
      Ensam är inte stark, så sant. Jag tycker om när folk/företag bjuder på sig för att andra ska lära sig av deras ev. misstag. Det vinner alla på

      Radera
  6. Jag är också kär i Skåne, vi bodde faktiskt på Österlen ett par år. T o m vintrarna var vackra med alla gråskalor och de svarta pilalléerna.

    SvaraRadera
  7. Ja, nu när jag har varit dit mera påtagligt så inser jag att man inte kan annat än att bli kär i Skåne. Österlen väntar för vår del, dit ska vi bara

    SvaraRadera