tisdag 5 november 2013

Delad glädje, dubbel glädje


Det kanske är lite så, som sångsvanarna tänkte när de samlades på åkrarna i Östergeta förra veckan.
De var minst sextio stycken då. Idag när vi körde förbi var de bara fyra kvar....
eller om det var fyra eftersläntrare. Vad vet jag?
Att flyga tillsammans är säkert mycket trevligare än att flyga ensam över vida stormande hav-
Då kan man hjälpas åt att vara dragare, lite så där som det är i marathonlopp eller skidtävlingar

Hur som helst så tänkte jag kanske mest på min egen glädje när jag satte rubriken.


Krönikören höll tävling härom veckan och hur det nu gick till så vann jag Fotografen av Eva Rydinger.
Här stod jag med förvåningens finger i häpnadens mun.
Vilken turgumma man kan bli så där bara i ett huj?!
Tusen tack Lotta!:D


Då är det så lätt att dela med sig eller hur?
När jag fick välja vad författaren skulle skriva i sin dedikation så blev det som ovan.
En glad överraskning åt Uffe!

Men jag tänker läsa boken allra först....
och om det går som jag tänker mig så ska även annan glädje delas under några dagar framöver
Mera om det berättar jag på söndag eller måndag.
Ha det gott till dess!

26 kommentarer:

  1. Grattis till vinsten! Håller med om att det känns bra när man kan dela på något. Det blir både lättare och roligare. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Det är som om man vinner två gånger allra minst om man delar med sig.
      Kram

      Radera
  2. Grattis än en gång till boken...
    hoppas det blir njutningsfull läsning.
    Och att dela med sig av något, det är karma !!!

    Nej nu ska jag skriva recept på min "antirynkel kaka"...

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack igen Rantamor!
      Jag har redan gluttat på första sidan och fastnade. Jag tror att det blir njutningsfullt, rapporterar senare
      Visst är det så, karma!
      Antirynkelkaka? Oj, måste kika in och ta recept. Det vore ju något det, men tror du inte att om man äter riktigt mycket kaka så slätas rynkorna ut liksom av sig själv?

      Tjingelingen!

      Radera
  3. så fina med vita vingar kan de sjunga dessutom tro.........

    kram Mi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De heter sångsvanarna för att de kan sjunga, i alla fall vackrare än knölsvanarna. Vackra fåglar...
      kram Mi!
      Karin

      Radera
  4. Sångsvanar är enormt vackra så det måste varit underbart med en sådan mängd av dem.
    Grattis till den fina vinsten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är sagolikt vackra.
      Det är nog första gången jag har sett så många samtidigt
      Tack Hanna!

      Radera
  5. Tittar in och så som vanligt på kvällningen till dig, och vita svanar ser jag. Vackra..svanar känns romantik och par...har hört att de lever med samma man/fru hela livet, är det så??
    Önskar dig det bara bra, kära kusin...ja tänk vad det ¨är viktigt att vi mår bra..kram kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. De lever i livslånga äktenskap, har förstått det så, ja.
      Tack detsamma Karina!
      Kram
      Karin

      Radera
  6. Svanar är verkligen vackra. Majestätiska på något sätt.
    Så roligt med en vinst. :) Jag brukar nästan aldrig vinna av någon anledning.
    Ser fram emot det du tänker berätta om mer trevliga saker. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svanar är vackra, absolut. Ståtliga och vet sitt värde

      Ibland har man lite mera tur än ibland.)
      Bara jag har landat en aning i mig själv efter en härlig resa till Skåne, så ska jag berätta mera

      Kramar

      Radera
  7. Här passerar den ena flocken efter den andra med sångsvanar, lite tystare än vad de är på våren när de anländer. Ingen rödfärg i kittlarna här, däremot tjära blandad med lite olja till byggnader och kvarnvingar på hembygdsföreningens ägor. Hela huset doftar tjära när gubben kommer hem och tar av sig arbetskläderna.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen flög alla som jag såg här i Östergeta över Öland, kanske landade hos dig rentav. Jag får börja med att be dem hälsa till dig när de ger sig av härifrån:)
      Tjära doftar en liten bit av himlen i mitt tycke. Jag blir nästan euforisk av den doften
      Kram
      Karin

      Radera
  8. De är vackra, svanarna. Men samtidigt respektingivande, tycker jag.

    Roligt med boken! Mycket nöje! Du får berätta sen vilken av kvinnorna som berörde dig mest.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska ha respekt för svanar. Deras näbbar och vingpennor är inte att leka med när de försvarar sitt revir. Aja, baja....då är det bättre att fly än att illa fäkta.

      Tack, jag har läst början och tycker om den, men har inte läst mera än så ännu, för tiden blev intensiv i Skåne. Här drar vi fortfarande andan och landar sakta mak.
      Ska berätta, givetvis.

      Kram

      Radera
  9. Det ska bli spännande att höra vad du tycker om boken efter att du läst den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ge min syn på boken när jag har läst ut den. Nu blev det inte så mycket tid att läsa under resan till och från Skåne som jag hade tänkt mig, men första början är lovande

      Radera
  10. Det är saligare att giva... eller dela. Det finns tydligen en hel del ny forskning som visar att vi faktiskt mår mycket bättre av att vara generösa och dela med oss, än att få en massa fördelar för egen del. Grattis till bokvinsten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      Jag mår alltid mycket bättre av att dela med mig och nu under resan till Skåne så har mycket handlat om samarbete, att lyfta fram varandra och att dela med sig, till vilket jag återkommer.

      Radera
  11. Grattis till vinsten!!
    OCH den boken skulle jag gärna läsa själv.
    OCH visst är det härligt att dela med sig, inte bara av världsliga ting.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!
      Jag kan redan nu rekommendera boken även fast jag bara har läst det första kapitlet. Jag tycker redan om den .
      Att bjuda på sig själv är det allra bästa
      Kram

      Radera
  12. Grattis till vinsten!
    Kikar in för att önska en fin fredag och helg♥
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lollo, både för grattiset och för önskningen!
      Önskar dig en fin dag !
      Kram
      Karin

      Radera
  13. Grattis! Och visst måste du läsa den först - så du vet vad du ger bort ;-)
    trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Mari!
      Så är det ju, man måste ju veta vad man ger bort.
      Trevlig söndag
      Karin
      nyss hemkommen efter en härlig resa till Skåne

      Radera