söndag 27 oktober 2013

Vintertid


Vintertiden är här
Aldrig vänjer jag mig och inte förstår jag varför vi ska ändra klockan en timme bakåt
Det känns onödigt. Tiden är ju vad den är ändå
Men nu har alla klockor ställts om


Oktober sjunger på den sista versen
Vindarna tar i på ett annat sätt..
Det lär vara stormar på väg över Atlanten mot vårt håll
Det känns skönt att Embla är upptagen och hemma på landbacken igen


Nu i skrivande stund, under tidig söndagsmorgon är vädret lugnt, lugnt men i björktopparna börjar det hända saker....världen vaknar utanför
Vi gick en liten promenad i fredags och såg då att vissa har det illa ställt vad gäller sin boendesituation
vilket påminner mig om att vi själva måste göra en genomsyn på holkarna i våra träd på gården
Snipp snapp, så är våren snart här igen och flyttfåglarna kommer åter


Nu är det fröställningarnas tid
I mina ögon är de väldigt vackra i all sin avklädda enkelhet


När det blir vintertid så ska också vinterdäcken sättas på bilen
Vi konstaterade att två av dem är väl slitna så nu väntar vi på fyra helt nya däck istället
En billig livförsäkring om det vill sig
Nåja, billig och billig, men nödvändig i alla fall


Flamingon som har stått ute hela sommaren har börjat blomma på nytt inne på fönsterbrädet, glädjande nog

 
Pysseliten är rubriksättare för november:

2/11: Skrämmande! (Det är ju Halloweentider)
9/11: Handen på hjärtat.
16/11: Leva länge.
23/11: Finurliga lösningar.
30/11: Förberedelser ...

Jag tror jag kryper i säng igen...sitter ju här och gäspar stort
Ha en bra dag alla!

34 kommentarer:

  1. Läste om din svärmor. Min mamma är snart 92 och klar i huvudet men har sin idéer ändå. Bor själv och hade ända till för ett halvår sedan enbart ett trygghetslarm. Hon ringde en morgon till min syster som bor närmast och berättade att hon hade ramlat och brytit armen. Syster och svåger åkte dit och tog hand om henne och det visade sig att hon hade ramlat kvällen innan och legat hela natten med bruten arm. "Varför ringde du inte på larmet?" blev förstås frågan. "Nej,det var ju så sent på kvällen".!!! När hon gick gipsad lyckades vi övertala henne om hemtjänst men då och då pratar hon om att säga upp den. Vi håller andan och tummarna.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. En generation som tydligen inte vill störa andra ens med en bruten arm.:) Vilken järnkvinna!
      Jag kan förstå att det är svårt att känna sig beroende av andra människor när man har klarat sig själv hela livet. Det är säkerligen svårt att inse att man behöver hjälp. Jag minns att mina föräldrar brukade städa som tättingar innan städhjälpen kom, bara för att hon var så himlatrevlig att prata med. De gjorde undan hennes jobb för att få en längre pratstund med henne:) Undrar hur man själv blir om man får leva så länge? :)
      Kram
      Karin

      Radera
  2. Ja det är lite märkligt att man ska hålla på och ställa om klockan så här...men det brukar gå ganska fort att vänja sej...Läste en rolig text om det igår om en man som bokstavligen flyttade klockorna i huset, under en timmes tid :))

    Jättefina bilder och ha en trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur nog så vänjer man sig hastigt, fastän man gnölar till att börja med:)
      Ja, har man stort hus och många klockor så kan det ju ta en timmes tid att ändra tiden:)

      Tack och tack detsamma!

      Radera
  3. Tur att min mobil själv ändrade tiden, annars hade jag glömt det idag. Fröställningar är vackert.....lika vackert som levande blommor. Det finns massor av saker i naturen nu som passar fint att ta in och dekorera med. Ha en fin söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra mobil du har! Min har inte ändrat tiden, men den får vara....snart är det sommartid igen, säger den lata Karin:)
      Jag tänkte på dig härom dagen när jag såg på strutbräkens fröställningar. Du brukar ju ta vara på dem att dekorera med om jag minns rätt?
      Ha en fin söndag du med!

      Radera
  4. En del av våra klockor ställer om sig själva, de andra har maken gått rond med. I bilen ställer jag aldrig om klockan - där har jag alltid sommartid - till förtret för vissa passagerare som ibland hoppar till när de tror att klockan är en timme senare.
    Din trasiga fågelholk kommer mig att minnas en holkruin i skogen där jag en gång red. Vi var ett par kompisar som brukade kapprida fram till "rivningsfastigheten" som satt i ett träd vid toppen av en backe och min häst älskade att bocka mitt i backen. Då tyckte jag det var lika roligt som hon, idag skulle jag inte göra om det. F ö är hela den skogen kalhuggen och alla stigar borta. Inte roligt alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte roligt alls när skogarna blir kalhyggen. Vår sista svampskog har gått hädan nu...och den vi brukar fara till i grannkommunen har fått vissa utmärkningar som tyder på att den också är på väg.
      Tillsvidare är det mobiltelefonen som har sommar året runt hos mig, Uffe ändrar bilklockan, annars skulle den också få vara sommartid året runt för min del:)

      Radera
  5. TIden är vad den är....så sant Karin!

    Ljuvliga bilder, så fint att få följa skiftningarna genom dina ögon och lins. Så där underbart med Karinord som jag tycker så mycket om.

    KRAM!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!:)

      Godnattkram!
      Karin

      Radera
  6. ja på Åland håller ni också på och ändrar tid...varför går vi med på detta...ack jA, VAD händer om vi vägrar. Och nu är det storm på g, såg jag på nyheterna..höststormar..men det är ju inget för oss sjömanskvinnor, bara att stå stadigt och hålla i rodret...och det är vi bra på..he he,.'Önskar dig en fin vecka..din kur var bra, jag mår redan bättre..kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man måste ju egentligen inte gå med på det, men det är trots allt enklast så.
      Vet att det kommer en storm...och ni tar emot det värsta, som vanligt. Tack för det!
      Här tar jag fram sjöbenen tills stormen rullar in över Åland. :D
      Önskar dig detsamma och hoppas du ändå, trots förkylning får till några målningar.
      Kram
      Karin

      Radera
  7. Kan hålla med dig där och känner att det blir ju sååå himlans mörkt på en gång nu när kvällarna kommer tidigare och man är ovan med det...

    Hoppas du får en fin ny vecka och tack för dina rara kommentarer hos mig vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å andra sidan så jublar vi om några månader när sommartiden är här igen:). Vi har det nog väldigt bra, när man inte har mera att "gnöla" om än att ändra tid till olika tider. När det kommer till kritan.

      Hoppas detsamma för din väl Lollo!
      Kram
      Karin

      Radera
  8. Ojoj, vilka härliga bilder...

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  9. Jag tycker man ska normaltid hela året. Skippa sommartiden totalt. Tycker det är så fånigt med tidsbyte två ggr om året Vi byter inte förrän i helgen
    Såg vad du skrev om din svärmor. Starkt berättat.
    Vackra Bilder.
    Ha en fin måndag
    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gick ju bra utan dessa växlingar med tid också tidigare, innan.
      Tack Annika!
      Önskar dig detsamma!
      kramar

      Radera
  10. Fina fina bilder Karin! Jag tycker att det är helt onödigt med ett sånt påhitt som vintertid och sommartid! Men nu är det ju som det är. Idag har vi haft det ruggigt och mörkt ute. Jag tände ljus lite här och där. Och så bakade jag. Mysigt att sitta vid köksbordet tillsammans och fika gott. Jag har varit ledig idag för jag jobbade igår. Och nu känns det oerhört jobbigt att kliva upp 5.30 imorgon. Turligt nog har jag en kortdag så efter att jag jobbat far vi till en liten kaffebjudning. Barnen har lov i veckan och dom behöver verkligen det.

    Ha det bra!! :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, nu är det som det är. Mörkret sänker sig tidigare på kvällen och vi inväntar efterslängarna av Simone som nu drar in över södra Sverige. Nu är det gott att tända ljus och göra det bästa av tillvaron. Förstår att det känns jobbigt att stiga upp så tidigt.
      Ha det innerligen bra Ann-Louise!

      Kram
      Karin

      Radera
  11. Föredrar, precis som Annika, normaltid hela året. Det gick ju bra tidigare med en tid året runt. Vi ställer om till vintertid den kommande helgen.
    Fattar inte riktigt att oktober snart är slut. Vart har månaden tagit vägen?
    Läste om ovädret hos Dagens Nyheter. Det verkar ha blåst rejält (precis som i Weed ;)) i England, Tyskland och Sverige.
    Ni verkar ha en fin och vacker höst.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi klarade ju oss med normaltid tidigare också och jag vet faktiskt inte vad vi har vunnit på att ändra tiderna till sommar och vinter, överhuvudtaget. Det är ju bara irriterande.
      Jag håller med dig Anne-Marie! Vart har oktober tagit vägen och med sådan fart?:)
      Vi har klarat oss undan ovädret så gott som helt och hållet. Här är det endast vanlig blåst som gäller på några sekundmeter. Sverige har åter tagit emot det värsta.
      Ganska grå är vår höst, men det hör ju till när man närmar sig november.
      Kramar!

      Radera
  12. Hej Karin! Tittar bara inom för att se att allt är bra med dig, Själv har jag för mycket att göra just nu och stressar som en galning men snart så ska jag ha en vecka ledigt. Dina bilder är så underbart fina och nyponen är nog den jag gillar allra bäst. Efter stormen (orkanen) igår kväll så for ju det mesta av grenarna här och fönsterrutorna är alldeles nedsaltade av havet. Det blev några småskador på huset också men det kunde ju ha varit värre. Hoppas vindarna har försvagats innan de når dig om de nu gör det..ha det gott och ta väl hand om er, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ewa,
      Tack för att du tittar in. I det stora hela är allt riktigt bra, jag försöker ta det lite lugnare nu än tidigare för att inte stressa upp mig. Du vet ju själv hur det är när man är egen företagare, man har mängder av arbete stundtals och lite mindre en stund senare...
      Ja, ni har varit mitt i stormens öga såg jag på tv-n. Ni tog det mesta av den, vi har inte haft någon storm alls ännu, bara lite blåsigare så vi har klarat oss riktigt bra.
      Ha det riktigt gott du med och stressa lagom om du kan.
      kram

      Radera
  13. Hittade din intressanta blogg genom en bloggvän. Gillade mycket dina fina och beskrivande texter och dina underbara bilder. Läste också förra inlägget. Så oerhört starkt skrivet om en skrämmande verklighet för så många. Jag blev djupt berörd. Ha det så gott i fortsättningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla och välkommen igen!
      Tack vare att du hittade hit hittade jag till dig också. Mycket trevlig blogg har du också.
      Önskar dig allt gott!

      Radera
  14. Sömntuta som jag är gillar jag att få en timme extra! Det känns som om kroppen kommer i fas igen. Äntligen.

    Ha det så bra! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del kunde det finnas många extra timmar för sömn, nu när det är mörkare ute.;)

      Ha detsamma Lotta!
      kram

      Radera
  15. Dina bilder är så vackra!!!
    Ja, det där med klockan är lite svårbegripligt. Men skönt var det att få en extra timme, det tar jag gärna emot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!:)
      Och i vår ger vi tillbaka timmen som vi får just nu, så det jämnar ut sig

      Radera
  16. Oj, vinterdäck! Det har jag ju glömt och det var ju nyss vår och kanske jag aldrig bytte då? Eller jo, det gjorde jag nog. Men tack för påminnelsen i alla fall. Och den här fåniga vintertiden innebär ju bara att det blir ännu mera mörker. I alla fall på eftermiddagarna och det är ju det som räknas. (Vadå jag dyster? Jo, kanske lite...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det sannerligen dags, konstaterade vi idag när vi tittade ut genom fönstret och såg att marken är vit, att byta skor på bilen.
      Det blir alltför tidigt mörkt på kvällarna, jag håller med dig.
      Karin också lite dysterkvist

      Radera
  17. Inte har jag heller förstått varför man ska ändra hit och dit.
    Nu är det normalt. Som det ska vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det som det ska vara, precis. Allt detta onödiga hattande hit och dit förstår inte jag mig på alls:)

      Radera