lördag 19 oktober 2013

Initiativ

Spontant blev min första tanke: "den som tar första steget vinner."

Att ta initiativet att gå till mötes, att ta första steget när man är i konflikt med
en annan människa visar sig ofta också att bli det vinnande steget
Det kan hända att man inte får gensvar alls på sitt första steg till att krossa murar, att rätta till någonting,
men likväl så har man gjort någonting som är bra för en själv, om inte annat
Man har i alla fall försökt



Livsrummet har lagt rubrik på dagens lördagstema vilket man egentligen kan skriva hur mycket som helst om
Jag har ändå gjort det ur en enda synvinkel idag...det finns annat som måste prioriteras före bloggandet just nu.

Vill du läsa andras inlägg i temat så tittar du in här:
Nu tar jag en veckas paus från bloggen och om ni vill så ses vi nästa lördag igen!
Ha det bra tills dess!




36 kommentarer:

  1. Det har du så alldeles väldigt rätt i! De initiativ som leder till minskad konflikt och ökad förståelse är de verkligt betydelsefulla initiativen. Jag letade lite efter fredsinitiativ att skriva om, men det hade blivit så långt och krångligt tyckte jag. Vilket du ju löste på ett mycket elegantare sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tänkte jag inte själv på alls, men det blir ju helt enkelt ett fredsinitiativ om man tar första steget i liknande sammanhang:)

      Radera
  2. Så viktigt det är att inte grotta in sig i gamla konflikter, i stället ta ett steg ut i friska luften, få perspektiv på egna tillkortakommanden, inse att konflikten, alltsomoftast, började ganska futtigt. Så skönt med försoning. Nu menar jag främst i de fall när en dum konflikt splittrat människor som faktiskt tycker om, ja älskar, varandra men låter bli att ta första steget av dum prestige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir bara dumma dominoeffekter av att grotta in sig i gamla konflikter. Ingen mår bra av det på något sätt. Även om man inte kan fortsätta som vänner så som det var en gång, så har man i alla fall gjort det bästa av situationen.

      Radera
  3. Fin bild!
    Ingen som är i konflikt är fri och den som fortsätter att "odla" gammalt groll är verkligen tungt belastad. Jag önskar dig en konfliktfri och trevlig helg. :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det oftast, inte bara ens fel när två träter eller hur det nu heter.
      Önskar dig detsamma Aila!
      Kram

      Radera
  4. En fin vinkling på initiativ. Och väldigt sann.
    Hoppas att det är trevliga saker du har att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett viktigt initiativ som måste göras nu och då i vardagen, för välmåendets skull.
      Jag berättar senare vad jag ska göra inkommande vecka:)

      Radera
  5. Hoppas att du har en finfin kväll,
    hälsar Rantamor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack bästa Rantamor!
      ...nu minns jag inte hur kvällen blev, men antagligen blev den finfin:)

      Radera
  6. Saknat dig Karin!!

    Du skriver underbart, som alltid. Och fin bild....mmmm <3

    Varm stor kram!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!
      Jag återkommer sakta mak till blogglivet igen<3

      Varm bamsekram
      Karin

      Radera
  7. Fler borde tänka så om första steget. För mig beror det nog på vem det är man har konflikt med. I vissa saker är jag stridbar (när det gäller tex min familj ) . Jag går nog undan , jag låter mig nog trampas på ibland för jag orkar inte lägga min energie på att "bråka". Jag väljer nog mina strider. Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att vi alla på ett eller annat sätt väljer våra strider.
      Men ibland upplever jag ändå att man måste tänka till på ett annat sätt, beskåda sig själv en aning och så gör man vad man kan för att få en ev. konflikt ur världen. Går det så går det:)
      Kram på dig också Trollmor!

      Radera
  8. God morgon på Pettas! Jag har just varit en vända i Japan, men det är trevligt att vara tillbaka här igen. Vet du att Pysseliten upptäckte att länken i ditt inlägg på min blogg (hänger du med?) går hit: http://www.pettasblog.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidig godmorgon på dig Karin!
      Till Japan så där bara i en blink, fram och tillbaka:) Spännande!
      Hur i världen? se? Det ska vara com. Måste kolla upp

      Radera
  9. Fint inlägg och så väldigt sant. Härlig bild!
    Ha en fin vecka!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack HeLena!
      Jag har haft en riktigt bra vecka, hoppas du har haft detsamma!
      Kramar!

      Radera
  10. Ett viktigt initiativ att ta innan konflikten rullat sig för stor, men oh så svårt. Min farmor och hennes syster hade en livslång konflikt, den förstod jag aldrig. Livet är för kort för sådant, enligt mej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livslånga konflikter tär och tar på. Helt i onödan, men såna är vi ibland, vi tvåfotingar.
      Livet är för kort, jag håller med.

      Radera
  11. Visst är det så, Det finns väldigt mycket annat att göra och det är viktigt att ta första steget till försoning, men att vinna, nja, vinner gör man väl bara om alla tjänar på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upplever nog att man vinner personligen om man har gjort det man har kunnat göra, även om motparten inte är med på försoning.

      Radera
  12. Kära kusinfin....jojo ta steget är modigt och starkt..och du tager bloggpaus minsann....
    Minns i allafall att det var mys att träffas i somras...behöver mer av sådant..snart sommar igen..Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggpaus några dagar, nu är jag snart tillbaka. Har varit på särskilt galej, berättar senare
      Vi behöver mera sånt, jag håller med dig kusinaKarinaduFina
      Kramar

      Radera
  13. Tänkvärt och viktigt!!
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lollo!
      Önskar dig detsamma!
      Kram

      Radera
  14. Hejsan Karin !
    Tror och hoppas allt är bra med Dig och allt i hemmets lugna vrå.
    Du har ju stängt nu, så Du kan roa Dig med annat.
    Ta reda på sådant som finns i skogens skafferi.

    Inte ett skvatt blev det i år heller.
    Är skrajsen för skogen, vill ha sällskap.
    Men i lövskog går jag mer än gärna,kan
    stöta på stora djur även där.
    Må så gott !

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mi!

      Jag har varit på speciellt "uppdrag" rent privat.
      I skogen finns inte svamp alls i år. Det har varit så torrt här så ....

      Må så gott du med!
      Kram

      Radera
  15. Visst har du helt rätt, men ibland kan det vara väldigt svårt att ta första steget..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ta emot ibland, helt rätt:)
      Man måste övervinna sig själv om det går och man känner sig motiverad för det

      Kram till dig Maidi

      Radera
  16. Men Karin ...Pettas du vann ju boken...
    inte jag...men jag vinner aldrig, men har ju tur i kärlek...

    Tjingelingen från Rantamoer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kan du förstå vilken lyckost jag blev helt plötsligt!
      Händer sällan men nu hände det
      och tur nog så har jag också tur i kärlek...det bästa av allt

      Tjingelingen

      Radera
  17. Skulle ju skriva GRATTIS GRATTIS:

    SvaraRadera
  18. En bra och tänkvärd vinkling på ordet!

    SvaraRadera