fredag 4 oktober 2013

Galleri Fredag/ Murar

Fredagens tema har givits av Birgitta på Lidingö

Själva ordet mur och dess betydelse kan man läsa mera om här

Det händer att man kan uppleva att man möts av en mur av tystnad, men
den mur jag tänkte på spontant när jag såg rubriken för dagens tema
blev oförhappandes också den mur som jag under onsdagen fick möjlighet
att  fotografera när jag var på ett möte i ett av husen innanför muren.


För att komma innanför muren så går man genom denna grind
och så är man i GE-villans trädgård, omgärdad av en vit och ganska hög mur
I år är det hundra år sedan Rederi Gustaf Eriksson grundades..... 


Nu för tiden bor inte någon av familjen Eriksson kvar här längre, utan det är Mariehamns stad som
förvaltar stället, kanske rentav äger det. Jag är inte säker på hur det är, men
glädjande nog så kan vem som helst gå in i den sköna parkliknande trädgården och sätta sig ner
på en av bänkarna, titta sig omkring och bara vara
En fin oas mitt i Mariehamn


Muren går runt hela tomten och har ett tak av röda tegelpannor
Innanför muren känns det som om man är i en egen värld
På andra sidan ser man "Flottbasen", rederiets kontorsbyggnad vid Ålandsvägen


Litet här och där finns det bänkar att sitta på


Rudbeckian och hortensian blommar vackert i rosa toner


Jag spärrade upp ögonen en aning när jag plötsligt fick se ett antal päron ligga på botten av dammen


En titt uppåt, för någonstans måste ju päronen komma ifrån...och där stod nog det allra största päronträd
jag någonsin har sett


Nu har jag bara varit i trädgården under vår och höst så jag vet inte hur växtligheten innanför murarna ser ut på sommaren men jag kan tänka mig att det är vackert


Det finns murar innanför murarna....där vatten sipprar igenom ner till dammen






Jag har varit här tidigare när jag också hade kameran med mig.
Jag vet inte om ni minns det här?

Vilka de andra är som deltar i Galleri Fredag kan du hitta på Life in the suburb eller hos Birgitta i Lidingö

26 kommentarer:

  1. Vilken fin mur du hittade! Och så härligt med en grön oas mitt inne mellan hård asfalt, blinkande lampor och stressade människor.
    Kram Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt generös gest av familjen Erikson att överlämna en så vacker och skyddad trädgård till allmänhetens förfogande. En jättefin liten oas om man vill slippa undan stressen för ett ögonblick eller så
      kram
      Karin

      Radera
  2. Vilken vacker park! Jag gillar murar och skulle gärna ha någon form av "murberså" i trädgården, men lille gubben blir väl galen om jag skulle föreslå det! Hahaha!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket vackert innanför dessa murar, även utanför faktiskt, men det får jag ta en annan gång:) Visa bilderna för din lille gubbe så mitt i allt blir han begeistrad och så har du en liknande mur där på rappet:)
      Kram
      Karin

      Radera
  3. Murar är fint. Det omgärdar på ett bra sätt. Jag såg även murar av växtlighet lite här och där. Mycket vackert! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Murar kan vara så olika och bestå av både växter, sten och annat. Murar av det här slaget där man slår vakt om ron innanför är fin
      Kram

      Radera
  4. Härliga bilder!
    Murar kan också vara otäcka tycker jag, du vet sådana som stänger ute...
    Hoppas du kan få tid att komma tillbaka till den underbara trädgården på sommaren...
    Skön helg!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena!
      Jadå, jag tänkte på Berlinmuren också redan tidigare, men ville inte beskriva den...utan valde den mur som spontant dök upp i hjärnan.
      Om jag ska ta mig till den trädgården sommartid så blir det under kvällstid. Mitt i allt så får jag till det. Troligen.
      Skön helg till dig med!
      Kramar!

      Radera
  5. Vilken vacker park! Underbara blommor och vilket päronträd! Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket vacker! Päronträdet går verkligen inte av för hackor!:) Ett sådant skulle man ha
      Ha det fint du med Nilla!

      Radera
  6. God morgon! Trevligt att vakna till lagom starkt kaffe och dina fina bilder. Jodå, jag har läst orden, också och gillar dem. Gillar idén att gården är öppen för alla! Får komma ihåg detta, om jag någonsin kommer till Mariehamn igen.
    Önskar dig en på alla sätt solig dag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godmorgon!:)
      Det är så enkelt att hitta dit också. Om man vandrar från hamnen genom Esplanaden mot torget till så hittar man denna oas mycket enkelt. Bara att stega in och njuta av skönheten.
      Hoppas du kommer över havet någon gång!
      Kram!

      Radera
  7. Hejsan Karin !
    Oh så vackert alltihopa var.
    Det missade jag när jag besökte Mariehamn första andra o. den tredje var jag aldrig av båten.

    Tack för titten !

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mi!
      Ja, säg inte annat! Nästa gången du kommer missar du inte den här oasen, kan jag tänka mig. Den ligger i direkt anknytning till Esplanaden som går igenom Mariehamn från Västerhamn där båtarna kommer in och till Österhamn

      Tack för att du tittade in.

      Kram
      Karin

      Radera
  8. Så mysigt! Och som du sa - vilket gigantiskt päronträd!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där päronträdet imponerar verkligen!:)

      Radera
  9. Vilken underbar trädgård och vilken tur att det gick en mur runtom så att vi fick vara med och promenera i den. Jag älskar den vackra smidesgrinden - vilket konstverk!
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön (och inte alltför jobbig) helg! Hälsa Uffe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, grinden måste ju bara vara med fastän det handlar om murar:)
      Hälsningar från Uffe som vinkar glatt i bakgrunden till dig!
      Önskar detsamma!
      Kram

      Radera
  10. Murar som utestänger är inte särskilt trevliga, i synnerhet inte de som inte syns utan bara känns.
    Vilken helt fantastisk trädgård! Där skulle man gärna tillbringa en stund av livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här muren utestänger men är också ombonande, välkomnande. En riktigt bra mur
      Och allt det vackra som finns inom murarna förhöjer förstås känslan
      Hoppas att du får möjlighet att komma dit någon dag? Man vet ju aldrig vad livet vill

      Radera
  11. Du hittade ju en äkta mur och visade den på det allra bästa sätt.
    Tänker att det är svårt att med egna bilder illustrera en mur av tystnad, även om den muren är fruktansvärt jobbig.
    Så ett toppjobb här hos dig i Mariehamn. OCH vad grönt ni har det. Det ser ungefär ut som här med grönskan. Bara lite, lite har börjat gulna här.
    Kramar och trevlig helg!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu, efteråt, inser jag att det finns hur mycket murar som helst omkring oss i vardagen. Man är bara blind för det man har för ögonen hela tiden:)
      Muren av tystnad vill man helst inte ha med att göra, men det händer oss alla säkert någon gång i livet.
      Vi har fortfarande rätt grönt men sakta mak börjar höstfärgerna ta allt större plats, vartefter som frosten drar fram.
      Kramar och tack detsamma Annika!

      Radera
  12. Så underbart vackert och så fint fotograferat. Måste absolut besöka denna trädgård om jag kommer till Mariehamn.
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Birgitta!
      Det ska du absolut göra när du kommer till Mariehamn.
      Detsamma önskar jag dig!

      Karin

      Radera
  13. Vilka fina bilder; och det ser ut att vara ett riktigt vackert ställe. Perfekt för fotografering :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle trivas i den omgivningen med din kamerablick Erica! Helt säkert!:)

      Radera