måndag 14 oktober 2013

Drivkraft


Ett underbart ord: drivkraft.
Ordet säger egentligen allt själv...
Livsrummet vill att alla lördagstematianer skall tänka till och om ordet,
jag försenad den här gången (igen?)
men bättre sent än aldrig som det heter.

Jag upplever att ordet drivkraft är närbesläktat med förra lördagens temaord, engagemang.
För är man engagerad så infinner sig drivkraften i rappet.
Så är det  i alla fall för min del.


I lördags var Uffe och jag till Jungfruns Kultursalong av en särskild anledning.
En kvinna och en man med mycket drivkraft var kvällens huvudgäster.
Deras drivkraft är kärlek, ringar på vattnet....




Pia, the Queen of Kammebornia höll ett entimmes långt anförande,
sittandes i en korgstol och berättade
om hur de lever sina liv i kungariket Kammebornia.
På det finstämta sätt som berör och som vi alla känner till från hennes blogg

Jag tror nog att vi alla på ett eller annat sätt kände igen oss själva i mångt och mycket som
de får vara med om sitt kungarike, men ibland är det jättebra att få det serverat i ett vackert anförande
av en varm kvinna med talang för att förmedla klokhet via ord och bilder på bästa sätt.
Det är fint att tillsammans med många andra sitta ner bara för att lyssna och ta till sig...


..om hur viktigt det är att ta vara på livet på rätt sätt, ifrågasätta sig själv om hur nödvändigt det är att
vara med i ekorrhjulet som snurrar bara snabbare och snabbare.
Om vad som händer om man stiger av och så vidare


Frågor som vi alla säkert har ställt och ställer oss själva många gånger, svar som vi känner till  men som vi ändå kanske inte tar till oss. För det händer inte oss...det är alla de andra som går i väggen för den materialistiska lyckans skull.


Drivkraft är också någonting som arrangörerna Eva och Lars verkligen besitter.
Det är ett väldigt fint initiativ av dem att öppna dörrarna till sitt vackra hem för att umgås med likasinnade
Många samtal gjordes i kaffestunden efteråt och hur det nu gick till så gick även det här hjulet i gång lite extra, fick kraftfullt driv....
naturligtvis har vi redan anmält oss till nästa kultursalong i november
som ska handla om pepparkakans historia och mycket däromkring:)

Ett extra stort och varmt tack till Pia och Dennis! Det var väldigt roligt att träffas på "riktigt".

De övriga som deltar i temat är

14 kommentarer:

  1. Så spännande, vackert och tänkvärt det verkar varit!1 Underbart med människor som inspirerar och delar med sig av sin klokskap och sitt sätt att leva :)
    Ha det så gott
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev verkligen en fin lördagskväll. Vädret var sagolikt vackert, platsen vi var på likadan och alla närvarande mådde bra så det kändes i varje fiber. Det var rofyllt och skönt. Kloka ord kan man aldrig få för mycket av.
      Ha det gott du med Lollo
      Kram

      Radera
  2. Lyckliga du som fick tillfälle att lyssna på Pia och Dennis, för även om man egentligen själv redan har många av svaren, så är det ändå skönt och höra någon annan säga dem. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg inte annat. Får du tillfälle någon gång att göra detsamma så gör det! Vi vet förstås det mesta redan, men att bara få sitta tillsammans och ta in är jättefint. Pia är en fena på att förmedla dessutom.
      Kram

      Radera
  3. Nämen! Bloggvärlden är verkligen liten ibland. Jag har läst Kammebornia någon gång, nu måste jag göra det igen. Jag visste inte att hon bor på Åland.
    Drivkraft är ett ord som passar dig. Du har den!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggvärlden och världen överlag kan vara väldigt liten emellanåt.
      Pia och Dennis, kungaparet i Kammebornia bor inte på Åland men var hit och gästföreläste hos goda vännerna som bor på Jungfrun. Och naturligtvis så måste vi ju dit vi också då. Förstår du väl?;)
      Tack Lotta!
      Kram

      Radera
  4. Spännande ny bekantskap, ytterligare en berikande blogg och som vanligt underbara bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar varmt!
      Tack Karin!:)

      Karin som funderar på din bild...måste införliva Uffe i den. Kanske han har svaret?

      Radera
  5. Vad det låter härligt med Kultursalong! Och att få lyssna på Pia och Dennis. Jag skulle väldigt gärna lyssna på dig och Ulf också för jag tror att ni besitter en väldigt stor portion både inspiration och drivkraft för att inte tala om all din klokhet och erfarenhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen trevligt, så den salongen får mera besök från vårt håll. Nu for vi dit för Kammeborniafolkets skull, men fick samtidigt blodad tand. Pepparkakor nästa gång:)
      Tack Hanna!

      Radera
  6. Hej Karin tack för dina fina ord och bilder viss är Pia en fantastisk kvinna. Någon gång kanske ni från Pettas kan komma och föreläsa en tanke som virvlade till i mitt huvud och kungaparet kan komma och lyssna på er. Kram Eva och Lars på Jungfrun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ni båda och tack för senast!
      Det var TREVLIGT!
      Naturligtvis kan vi göra det, virvlar det till i mitt huvud också!:)
      Kram från Karin o Uffe

      Radera
  7. Åh! Jag sitter här och ler på andra sidan havet. Orden fattas mig idag för jag är så trött men jag sänder varma kramar till er och vi kommer så klart gärna och lyssnar den dagen! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Pia!
      Hoppas du piggnar i och känner styrkekramarna härifrån till er också!:)

      Radera