söndag 8 september 2013

Mättade dagar

Havstornsmoussetårta,, nu ett minne blott efter firandet av ett guldbröllopspar med familj som åt middag här idag

De senaste dagarna har varit intensiva på många och litet annorlunda sätt
I sensommarvärmen har cafégäster hittat hit också under tider då vi har haft officiellt stängt
Men i den mån det är möjligt så....
Ja, det blir som vanligt, vi har öppet fastän vi har stängt

Jag lärde mig också, att när man får en lös tråd tvärs över bandets baksida så kallar man det Stockholmare

Bloggvänsbesök har vi också haft....

Så himla glad och framför allt rörd jag blir när jag plötsligt får ett litet kurstillfälle i bandgrindsvävning
Så där bara..rakt av....
-"Vill du lära dig nu eller med detsamma?" fick jag som fråga efter att vi hade ätit middag
tillsammans.
 Livsrummets Kicki och hennes Gösta, förärade mig hantverket
som nu ligger här hemma och väntar på min glödande iver...
Jodå, det glöder....men hantverket får vänta ett par tre veckor innan jag skrider till verket


Kickis syster Karin förärade mig en bok skriven av Olof Lagercrantz, med orden att vi är några som tycker
att du ska skriva mera.(...kanske det rentav menades en bok) samt Grand Final av Kerstin Ekman.............

Så trevligt vi alla hade över en bit mat igår kväll
Diskussionernas vågor gick höga
Och nu har jag definitivt inte brist på sysselsättning ett tag framöver...det har dalmasarna nogsamt sett till:)
Tusen tack...
Hjärtat blir varmt som en tjock yllefilt när jag tänker på er
Och naturligtvis ger sådana här härliga besök mersmak
 

Teddy åter, kom hit med en stor kasse fylld av röda goda äppel när han fick veta att vi 
bara har fått ca 4 egna ätliga äppel i år. 
Vi åt blåbärspaj och drack kaffe, pratade och pratade och pratade
medan Klingsbergs höll sig till de högre dimensionerna


Skorstenen har fått en ny fin hatt och Solarventin (solpanelen som ramlade ner i våras) är på plats igen...
Nu är det bara de nya takrännorna  som ska monteras innan höstsregnet får sätta fart.

Och jag har skalat äppel hela kvällen
Nu faller ögonlocken ned över de spräckliga 
Godnatt världen!

24 kommentarer:

  1. Så mycket härligheter! Fint besök, äpplen, ny skorstenshatt, bandgrindsvävning, böcker, sol och nya takrännor!

    Mitt hjärta blir varmt som en tjock yllefilt också när jag tänker på dig Karin!


    Lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett riktigt härlighetsveckoslut från topp till tå på hela huset, i hela huset och inom oss också.

      Tack detsamma Lotta, så känns det är också!

      Karinkram

      Radera
  2. Det var inte illa vad du har legat i med trevligheter!
    Tårtan såg helt enormt vacker ut och lät som att den smakade underbart! Havtornsmousse! Mmmm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg inte annat!:)
      Lilla Malva, 5 år, som var här tyckte att tårtan var jättegod; "men vet du vad?"sade hon åt mig...bären är jättesura och så skrattade hon förtjust och högg in på ännu mera tårta. Den hade strykande åtgång så jag gissar att de flesta tyckte som Malva gjorde:D. Havtorn och grädde är en oslagbar kombination och så lite socker förstås;)

      Radera
  3. Vad roligt det var att vi kunde höras av per telefon i alla fall när jag var i Stockholm. Nästa gång blir det absolut besök hos Pettas. :) Nu kommer jag ju kunna resa litet mer som jag vill.
    Mycket fint och glatt hos er som vanligt. Har faktiskt aldrig hört talas om bandgrindsvävning men det låter spännande.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att vi hade kunnat prata minst en timme till obehindrat:D.
      Det är fint att träffas per telefon också. Jag ser framemot din nästa gång, mycket!
      Det är första gången jag också lär mig detta med bandgrindsvävning fastän jag nog har känt till metoden. Det ska bli roligt att börja träna på hantverket så småningom, nu kan jag grunderna någorlunda, men jag förstod att jag får litet mera "kött på benen" via mejl snart. Så härligt när människor delar med sig av kunskap och gärna lär ut. Det är blommor som aldrig vissnar
      Varm kram!

      Radera
  4. Blir nästan avundsjuk på killen i liften, han måste ju ha en fin utsikt! Men jag skulle nog inte våga. För några år sen assisterade jag brorsonen och hans hustru när de hyrde en lift och själva bytte hängrännor. Men efter att vi baxat in liften på tomten ägnade jag mig åt barnvaktande och undvek att ens titta på höghöjdsarbetet. Jag var så rädd att barnen skulle bli föräldralösa.....

    SvaraRadera
  5. Jag skulle gärna vara med däruppe. Kanske jag ska gå ut och fråga om jag får följa med uppåt idag, då solen skiner från en klarblå himmel. Risken är förstås att jag känner att jag måste städa taket så kanske jag låter bli och stannar här nedanför där det också behöver städas. Och det är betydligt stadigare att stå på markplanet

    SvaraRadera
  6. En fin Ålandsresa med många minnen att ta fram i vinter och värma sig vid, tack! Det blir nog bloggvirke ett bra tag framöver...

    Resan avslutades för min del hemma i köket i södra Dalarna i går kväll då vi drack te och åt båtlimpa från Pettas. Så gott! Sedan hade syrran och Pensionären en bit kvar till sin del av Dalarna, lite längre norrut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att veta att ni har nått era destinationer helskodda och med god aptit!:)
      Tack Karin, det var verkligen trevligt att ses...förhoppningsvis så blir det flera gånger än den här allra första

      Radera
  7. Visst är det roligt med bloggvänsträffar. Man har ju alltid så mycket att prata om! Fantastiskt fint dekorerad bröllopstårta - den måste ha smakat underbart! Någon skylift blir det aldrig för mig - det räcker med att vara uppe på läktaren i kyrkan. Sitter alltid minst en meter från skranket.
    Kram från Ingrid.

    PS. Jag avstår från vidare lördagstema i år - jag hinner inte om jag ska skriva egna inlägg och försöka komma ifatt med att läsa mina bloggvänners. Blogger strular fortfarande för mig så det tar dubbelt så lång tid som vanligt att både läsa och skriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen trevligt att träffas på "riktigt".
      Tårtorna, de var flera gick åt som smör på heta hällar...så jag gissar att de var goda. Det brukar alltid vara gott med moussetårtor.

      Jag förstod nästan att du inte deltar i lördagstemat, du brukar ju annars vara alert men jag vet att du har problem med Blogger. Då tappar man gnistan en aning. Men du kommer säkert igen längre fram

      Kram
      Karin

      Radera
  8. Den där tårtan låter god, mousse på havtorn! Har du receptet kanske?

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har receptet och delar med mig endera dagen på bloggen...

      kram

      Radera
  9. Samma här, intensivt är bara förnamnet för min livfulla helg. Kalas och kalas på löpande band. Jo... och jag har tagit för mig, utan ånger.

    Idag är jag matt, sömnbehovet känns enormt. :)

    Fortsatt fin måndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, och det gör ju ingenting alls om det är intensivt på rätt sätt.
      Varför skulle du ångra? Onödigt eller hur?

      Önskar dig en skön natt med fina drömmar...men än är det några timmar kvar till dess, förstås

      Önskar dig detsamma Aila!
      Kram

      Radera
  10. Mina problem med blogger gick över direkt när maken omstartade precis allting. Fast jag fick nya problem, för alla mina musikfiler fick jag leta efter rejält. Så det tar ett tag innan jag fått ordning på allt. Men datorn går snabbare, så det jämnar

    SvaraRadera
  11. Jag hann bara skriva hur bra datorn går, så hakde paddan upp sig....

    SvaraRadera
  12. Igen och igen... Skulle ju berömma den fina tårtan! Ser läcker ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, jag svarar på alla tre kommentarer i en enda.
      Om jag inte får problem förstås och måste ta det i många omgångar jag också.
      Huvudsaken är att det blir bra i alla fall och jag har haft riktigt roligt en liten stund:)
      Tack, jag har lovat lägga ut receptet på den endera dagen, måste bara skriva ner hur jag gjorde allra först. Den var antagligen läcker för den försvann...femton vuxna och fem barn åt för fyrtio personer
      Precis så ska det vara!

      Radera
  13. Den tårtan var bara för underbar. En så härlig har jag då alldrig sett tidigare. Dessutom kan jag tänka mig att den inte är alldeles för söt som de flesta tårtor är.

    SvaraRadera
  14. Mycket riktigt så finns det litet "studs" i tårtan:) Tack för rara ord!

    SvaraRadera
  15. Den där tårtan ser smaskig ut. Ser fram emot receptet så jag kan baka den till mitt guldbröllop om några år. Lyckliga du som fått lära dig bandgrindsvävning. Det finns så många olika hantverkstekniker och det är så roligt att få prova på. Tyvärr räcker inte tiden till för allt man vill göra, men bättre det än att sitta och ha långtråkigt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har de facto flere olika recept på moussetårtor, men det jag använde senast blev riktigt bra trots att det är enkelt att göra. Och så vill man ju helst ha det eller hur?
      Jag vill inte påstå att jag kan bandgrindsvävning ännu, men grunderna fick jag och förstår också, så med övning ska det säkert bli färdighet så småningom.
      Tiden vill inte räcka till för allt man vill göra, så är det bara
      Kram

      Radera