måndag 30 september 2013

Kl. 18.23.05

för att vara exakt, så stängde vi dörren efter de sista gästerna igår.
" Sommaren" är slut för i år
Men tro för all del inte att vi lägger oss på sofflocket
och spottar i taket medan vi väntar på nästa sommar
Så ligger inte landet till.


Nu går vi in i en annan typ av företagsamhet istället, men varvat med mera fritid än tidigare,
något vi ser framemot, smått själsligt trötta som vi är efter många och långa arbetsdagar, jag
också med sorg  och stor saknad i mitt hjärta efter min brors dödsfall i augusti.


Nu väntar vi på några grupper som vill besöka oss i oktober,
vi har några cateringuppdrag på gång,
det brukar "ramla" ner små oväntade uppdrag av olika slag,.
ett par resor väntar oss i arbetets tecken innan julen,
vi ska invintra huset, göra klart i trädgården och mycket mera


Det finns många trivsamma saker att göra innan snön får komma.
Hoppas den förstår att hålla sig borta tills vi är klara med det vi har tänkt hinna med
på utsidan ännu, innan marken blir vit och frusen.


Vi är mycket nöjda med vår sommarsäsong i år!
Sommaren har stått för den kvalitetstid med många trevliga gäster
som vi kan plocka fram ur minnet nu när bygden åter ligger tyst och nästan folktom.
När och om behovet uppstår, så kan vi suga på minnet som om det vore en god karamell
Sitta där och le när snön yr utanför och bara bli varma av allt det fina som har varit


Och redan nu är vi igång med planer på hur vi ska ha det nästa sommar
Vilka förbättringar som behöver göras för att våra gäster ska trivas ännu bättre
Så fungerar det, man lägger sig aldrig riktigt till ro.....men det finns ingen stress bakom det
utan en inspirerande tanke som ska bli till handling så småningom.


Och jag har hantverket som jag så väldigt gärna vill komma igång med på ett helt annat
sätt än jag har haft tid till förr om åren.
Vi har prioriterat bort en del tidigare "sysslor" som har tagit mycket tid i jämförelse med
vad det har inbringat i reda pengar.
Olönsamhet kan man inte syssla med när man är företagare
Man måste skära i kostnaderna och rätta munnen efter matsäcken, göra det bästa av det mesta.
Nu är jag är förväntansfull och ser framtiden an med stor tillförsikt.


Jag började dagen med en liten skogspromenad, medan Uffe tog "Virtanen", bilen till stan för att
få den besiktad...alltid är det lika spännande att se hur det hela avlöper
Plånboken bävar en anings aning...
"ingen verkstad nu, ni har just fått ny skorstenshatt och nya hängrännor"
säger den med skälvande röst.
Har ni också en pratande plånbok? ;D
Håll tummarna gott folk!

24 kommentarer:

  1. Dina bilder förbättras hela tiden, vad kul att se! Några motorcyklar också? :)
    Blev inget besök hos er i år heller för oss.. Skördefesten känns inte lika relevant längre....men det går ju flera tåg!
    Nu åker vi snart till Japan för 3:e gången (nov/dec), bilder kommer att finnas på min Flickrsida:
    http://www.flickr.com/photos/nikkorglass/
    så om intresse finnes, håll ett öga i mitten av november och framåt
    då det kommer finnas Japanska höstbilder där isf de "vanliga".... :-)
    Hösten är minst lika viktig som våren för Japanerna!

    Hälsingar,

    Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mats!:)

      Måste nog träna lite till på motorcyklarna, tror jag.
      Det går flere tåg, båtarna kör i ett över havet.
      Tack för infon om Japanresan. Givetvis så ska jag följa med på Flickrsidan.
      Så ock för oss, lika viktigt med alla årstidern.

      Ha det riktigt gott!

      Karin

      Radera
  2. Förstår att det känns både skönt och sorgligt att stänga sommarens dörr.
    Men, det måste vara skönt också, och vilsamt.
    Som du säger ligger ni inte precis på latsidan iaf. Ni har fullt upp.
    OCH roligt att smida planer för nästa sommar.
    Kramar så här på måndagen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi blir lite ambivalenta av oss varje gång vi stänger för säsongen, men efter ett par dagar har vi hämtat oss igen och livet rullar på som om vi aldrig hade haft öppet. Anpassningsbara?;)
      Kramar till dig med Annika!

      Radera
  3. En ny fas under året i och med Mickelsmäss. En ny "räppa" tar vid och vi ställer om så så sakteliga för mera inomhusliv. Fast vår omställning är nog inte lika tydlig som er, med caféet som stänger inför vintern.

    Våra pratande plånböcker har lite ovanlig rollfördelning hos oss. Min säger, "Men orka... nä, det får vara, eller hur?" Medan redaktörns ofta säger saker som: "Vore det inte dags för lite nya kläder?"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det svänger vid Mickelsmäss, just det.
      Det här blir vardag det med, även att stänga caféet och att gästerna drar sig inåt sina egna väggar och tar höst.
      Så skönt att min plånbok inte är ensam om att prata, känns betryggande. Jag måste kittla min ett tag nu så den börjar prata om nya skor åt mig, för besiktningen gick smärtfritt och utan anmärkningar. Så nu ligger den här och spinner, plånboken:)

      Radera
    2. Det kan också gå som för en bekant till mig (för övrigt från Helsingfors) som var ute i världen och reste och tyckte att han skulle unna sig ett och annat. "Kan du förstå" sade han på sin charmiga finlandssvenska "efter några veckor var mitt kreditkort så övertrakasserat att det låg där på disken och liksom HOPPADE!"

      Radera
    3. :D. Även kreditkort tycks ha sina liv, både hopplösa och hoppfulla.
      Men kul hade det säkert haft medan det begav sig och husse unnade sig.
      Med facit i hand kan man säga att det inte är så lätt att vara ett kreditkort heller;)

      Radera
  4. Att vara egen företagare måste vara väldigt utmanande. Roligt och tufft samtidigt. Det kommer ju ingen lönecheck som är lika stor varje månad.
    Pratande plånbok har jag inte men jag tycker att min bil tycks prata rätt ofta. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som småföretagare är man väldigt personifierad sin egen lyckas smed med allt vad det innebär.
      Därför pratar plånboken ibland när det händer oväntade saker:)
      Nu ligger den här och spinner...bilen blev godkänd utan anmärkningar.
      Bilar är duktiga på att prata:)
      Kramar!

      Radera
  5. En suckande plånbok har jag .... Tack för så vackra bilder och en önskan om frid och tid att begrunda sommaren och att planera för kommande somrar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att de flesta plånböcker suckar nu och då....
      Tack Eva för varma tankar!

      Radera
  6. Fantastiskt att få leva med er hela året och dina kloka kommentarer. Det är så vackert och intressant på din sida! Tusen tack!
    Erik pluggar hårt klass sju nu och jag hjälper till.
    Stor höstkram från Eva i Tyresö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!:) Du värmer mig med dina ord.
      Vilken tur Erik har som har dig, säger bara det!
      Stor varm kram till dig också

      Radera
  7. Det känns inte alls länge sen man skrev att nu är det snart sommar...och så vips är den borta. Men vi har ju hunnit med mycket kul och intressanta saker under tiden, och det är det bästa. Så skönt för er att kunna dra efter andan lite och planera för nästa säsong. Hoppas du får tid över för din hobby med. Sånt sätter också piff på tillvaron. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden blir aldrig lång när man kan fylla den med så mycket på olika sätt.
      På sätt och vis så känns det riktigt skönt att ta en lite lugnare takt nu än tidigare, en liten andhämtningspaus men ändå i arbetets tecken. Nu just sitter jag och bokar konsertbiljetter och snart ska vi på kultursalong etc. Det rycker och river i den kreativa delen av mig, den behöver få inspiration, bli laddad av skönhet och njutbara ting. Jag får nog mera tid i år för hantverket än tidigare, det vet jag.
      Kram

      Radera
  8. Hej! Så roligt att du skrev några rader i min blogg, för nu kunde jag hitta till dig också. Så mycket intressant du bjuder på! Jag återkommer mer än gärna till dina fina foton och dina fina texter. Ha en skön dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gröna Anemone!
      Ibland hittar man till varandra via andra gemensamma bloggvänner. Hittade dig på Rantamors blogg. Du kommer med all säkerhet att få flera besök av mig du också:)
      Ha det gott!

      Radera
  9. Nu är jag här och ska kika tillbaka på din blogg, läsa alla härliga tänkvärda inlägg och titta fina bilder. Njuta en stund i lugn och ro. Lägger mig i soffan och läser på paddan tror jag bestämt.
    Tråkigt att höra att din bror gått bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så har du lämnat husbilen för ett tag då, kan jag tänka mig:)
      Gör det bekvämt för dig och ha det bra Mian!
      Efter en lång tids sjukdom gick han bort, på sätt och vis en lättnad för han var så oerhört sjuk.
      Livet ger och livet tar, så är det bara

      Radera
  10. Höstens färger är så intensiva och vackra! Dina bilder återspeglar det på ett fantastiskt fint sätt. Jag tror jag har nämnt det tidigare..jag gillar hösten när allt går i lite lugnare takt och man kan ta det hela lite mera med ro. På sommaren känner jag ett visst "aktivitetstvång". Hösttemperaturen gillar jag också, varken för varmt eller kallt...skönt! Ha det fint, kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också om höstens färger och rofylldhet. Idag när jag tog bilder knep det till litet extra av köldstråken som kom över land. Skönt tyckte jag att det var
      Ha det fint du med Eva!
      Kram
      Karin

      Radera
  11. Ja höstigt vackert ser jag att dina bilder visar...och tiden förändras och sysslorna med..Hoppas det dröjer till snön kommer..det blir så låååååååååång vinter annars..vi har nu i Örebro +1 grad ute--huvva..på med ylletröja..men vi vänjer väl oss snart...och sen blir det VÅÅÅÅÅR igen --.-.hurra..Fina bilder i förra inlägget..lilla mormor, synd att man inte fick träffa henne..Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu i skrivande stund när morgonen randas så dansar älvorna över åkrarna nedanför oss, det är rimfrost på trädgårdslandet och himlen är rosafärgad. I natt har vi haft frost, men jag hörde på tv-nyheterna för en stund sedan att det utlovades 20 grader varmt nästa vecka. Undrar om han var riktigt vaken, killen i tv-n?
      Farmor/mormor dog alltför ung, känns det som. Jag träffade henne aldrig jag heller. Jag kom sex år efter hennes död.
      Karinkram

      Radera