tisdag 24 september 2013

Jag packade bilen...

med havtornsplantor, vinbärsbuskar, äppel- och grönmynta innan jag for till stan idag
för att delta i ett radioprogram som heter "Vi minns".
Radioprogrammet som också filmades handlade om Mariehamns biografer förr
Det är bara att konstatera att jag hör till förr-i-tiden nu;)
Benita Laanti-Helander, Lars-Ingmar Johansson och jag,
berättade om våra minnen från Bio Savoy
och Bio Rita under femtio-sextio och sjuttiotalet.
Radioreportern hade googlat på Bio Savoy och hittat ett blogginlägg där jag berättade om
min uppväxt på Bio Savoy och bad mig därför komma med.
Där satt vi tre i samma soffa och trivdes riktigt gott en hel timme och kunde ha fortsatt att minnas
säkerligen några timmar till:)

Härifrån far vi aldrig bara för ett ärendes skull...
Vi samlar ihop flera av dem,  för att spara både tid och pengar, så vad passade bättre
än att dela ut plantor som redan tidigare har utlovats åt vänner och bekanta när jag ändå
skulle söderut idag mot stan
Det är hög tid att plantera det som planteras skall, innan frosten tar över, så tillsammans
med Uffe grävdes en hel drös med redan nämnda växtlighet upp ur Fyrklöverlandet innan jag for iväg


Jag fick träffa Ritvas fiskar som trivdes som bara den i sin damm....men snart ska de
flytta in till akvariet.Här kan ni läsa mera om Ritva


Det är lite speciellt med fiskdammar och alla vackra näckrosblad.
Inte utan att jag kände mig lite taggad jag också på att ha en sådan,
men troligtvis så skulle alla våra fågelvänner och igelkottar
få för sig att fiskarna är lördagsgodis ditlagda bara för deras skull, bortskämda som de har blivit med åren
Det är bra mycket enklare att ta sig en tur till Ritva istället och vara där tillsammans med henne
och beundra guldfiskarna


En mjölnare träffade jag också på.....
En ganska liten en


som heter Jussi.
Han bor i Ritvas trädgård och sitter på trappan till sin kvarn


 En av höstens skönheter, Rosenskäran,  stod en bit ifrån den lilla trädgårdskvarnen


Ritva som är glaskonstnär visade sitt vackra källarfönster för mig
Med den utsikten behöver man inte ens se ut:)
Mycket vacker utsikt eller hur?

Ibland lönar det sig att fara på plantutdelningsresor

26 kommentarer:

  1. Så kul att få vara med i ett radioprogram, nu blir du ju kändis också,
    eller det är du säkert redan för alla dina goda bakverk kan jag tro.
    Idag gjorde jag gelè på aroniabär och rackarns va gott, bli nog gott till goda ostar och ett glag gott rött till.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Åland är vi alla kändisar:). Titt som tätt är vi i radion, tvn eller tidningarna. Så är det i ett litet samhälle, vi bara varvar.
      Aronia är gott, riktigt gott och mycket nyttiga bär. Men här har vi inte ett endaste ett. Ännu.
      Tjingeling till dig!

      Radera
  2. Hej! Här är det kallt och det är för sent att plantera något nu. Det blir minusgrader inatt. Termometern visar 0 nu. Jag får köra försiktigt till jobbet imorgon kl 06:30. Men så roligt att vara med i ett radioprogram! Jag själv skulle vägra :)) Vackert fönster Ritva "konstnärlat" till :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det börjar bli nästan detsamma även här. Just nu är det bara sex grader varmt därute, så i morgon åker de allra sista pelargonerna in i värmen. Fortfarande finns några blommor kvar att ta hand om. Att vara med i radion eller i tvn., som det också var, är inte särskilt mycket annorlunda än att bara sätta sig ner och prata lite som vanligt. Man märker knappast att man blir bandad och filmad...
      Ritva är expert på att konstnärla till det:)
      Kör försiktigt i morgonbitti!
      Kram
      Karin

      Radera
  3. Trevligt att du var med på radio. KUL att de hittade dig via bloggen.
    Det var inte Radio Vega, antar jag? Kanske er lokala station?
    Gillar Ritvas fönster skarpt!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var Ålands Radio och tv. Vi blev filmade också och fanns på lokaltv-n redan i kväll.
      Mycket vanligt att det händer här, ingenting särskilt med det.
      Ritvas fönster är mycket vackert. Skulle gärna ha några sådana jag också
      Kram

      Radera
  4. Dags att lägga till "samtidshistoriker" på visitkortet.
    Vilken förtjusande fin liten mjölnare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste nog till någonting sådant nu.
      I fredags var de hit från Folkminnesarkivet i Helsingfors och intervjuade Uffe och mig under två timmar sisådär om matlagning, vandringar, svamp och en hel del till. De hade också läst bloggen. Så nu är vi arkiverade för eftervärlden och om hundra år kanske de plockar fram oss och rynkar pannorna:D
      Mjölnaren och kvarnen har Ritvas far gjort.

      Radera
  5. Termometern säger 4 grader, SMHI varnar för ner till 2 i natt. Så jag kom just in efter att ha flyttat om, trängt ihop och lagt fiberduk på krukorna, ja, nån fick hålla till godo med lakan för fiberduken räckte inte. Det var ett rejält fall från i eftermiddags när det var 16 grader, sol och jätteskönt.
    Några krukor fick inte täcke, de får vara indikatorer och eventuellt kastas. Jag måste ändå gallra.... Allt får inte plats inne.
    Ja, nog är det höst, luften är kristallklar och det är stjärnklart och alldeles stilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har det varit fyra grader i natt, så det kryper sakta nedåt eller egentligen med fart.
      Idag åker de sista krukblommorna in i värmen. Jag lade också på täcken för natten på eftersläntrarna därute utifall att men allt hade blåst bort när jag gick ut för en timme sedan.
      Hösten är helt säkert här nu. Gråa moln, solen försöker ta sig igenom dem men ....

      Radera
  6. Vad roligt att du fick prata i radion. Och att det filmades.
    Det var en liten mjölnare men de kan vara bra de också. ;)
    Verkligen vackert fönster!
    Ni verkar ha fått höst i raketfart. Här kommer det att bli varmare igen men inte som det var tidigare, tack och lov.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hösten kom med raketfart i år. Ungefär som om någon knäppte med fingrarna.
      Säkert får vi varmare vi också igen, det är ju ändå bara september, men om en månad så har vi kanske vintern på plats. I fjol kom den i slutet av oktober för att stanna. Den måste inte göra likadant i år, nejdå, men den brukar göra som den vill
      Kramar!

      Radera
  7. Vad roligt för dig att få minnas i Radion... Mjölnaren och kvarnen påminner mig om vår kvarn uppe i Jämtlandsstugan. Den byggde pappa några år innan han gick bort..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var faktiskt riktigt roligt, för när man är flera som minns så påminns man på ett annat sätt och plötsligt hade en timme gått alltför fort:)
      Vi har inte den typen av kvarnar på Åland egentligen, den här härstammar säkert från det inre av Finland, skulle jag tro men fin är den

      Kram
      Karin

      Radera
  8. Underbara foton, som vanligt :) Tänkte jag skulle kommit mig till Pettas en gång till innan vinterrusket, men vi får se. Öppet lördagar-söndagar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla!
      Du hinner! Inkommande helg har vi fortfarande öppet utan att man måste boka. Välkommen, ser framemot ditt ev. besök!

      Radera
  9. Finns radioprogrammet ngnstans på nätet? Vore intressant att få lyssna på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sökte programmet igår på Ålands radio och tv., men de hade tekniska problem på webben så då lyckades jag inte länka till det. Ska se om jag lyckas bättre nu

      Radera
  10. Kontakten gick av, sitter på tåget. Skulle bara säga att dina foton är så fina. Första ggn jag sa det ... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbet!
      Nyss hemkommen från en trevlig dag på stan:)
      och sömnig som bara den. Tittar in imorgon!

      Radera
  11. Hej kändis! Vad glad jag är för att känna dig... för nu kan jag ju skryta med att jag känner ytterligare en ny kändis och givetvis ökar automatiskt även mitt värde på det sättet. :)

    Trevliga bilder! Hoppas att solen skiner på dig idag. Här är den så vacker, så!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...ja, sträck på dig lite extra nu när du känner en ny kändis som är en gammal kändis redan på vår lilla ö i havet, där alla är kändisar. Så är det på ett litet ställe. Massmedia rycker in oss alla i tur och ordning för att göra program. Vi är som en enda kändisfamilj allihopa på den här ön:)
      Solen har skinit, regnet har regnat och allt har varit så bra så bra. Hoppas du får en lika fin dag imorgon, för nu är det nästan natt när jag skriver.

      Kram

      Radera
  12. Å, skulle så gärna vilja se och höra programmet! Kan tänka mig att det är en jättefin intervju med dig.
    Jag tror jag tillhör "från förr" också ;)

    Underbara bilder från Ritvas trädgård. Jussis hus blev jag extra förtjust i. Och såklart källarfönstret. Så vackert!

    Varm kram och tack för allt fint du skriver hos mig Karin <3

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska se om jag lyckas få tag på programmet så länkar jag. De hade tekniska problem samma dag p.g.a. någon felkoppling till en av mottagningsantennerna här på Åland.
      Det finns så mycket vackert i Ritvas trädgård, naturligtvis, konstnär som hon är.

      Varm kram Lotta, detsamma<3
      Karin

      Radera
  13. Glasfönstret! Så vackert. Våra fiskar stannar i dammen över vintern och alla överlever. Och ingen äter upp dem heller. Skulle kanske inte göra så mycket eftersom de växer på sig bättre om de inte är så många som konkurrerar om utrymmet.
    Kram, kram frånKerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt vackert fönster.
      Det var det jag ville minnas också, att era fiskar är ute över vintern. Jag tänkte nämligen på den när jag stod där. Det där med att äta upp var mera på skämt;)
      Beror det inte på hur djup en damm är också. Jag kan tänka mig att det kan bli rätt så bottenfruset i en grund sådan.
      Kramkram
      Karin

      Radera