söndag 1 september 2013

Hösten är mot barnen huld....

sjöngs det alltid på hösten när jag jobbade på daghemmet Ringblomman, Steinerdagiset i Mariehamn
Vid det här laget är det redan femton år sedan

Men att hösten skulle kännas så påtaglig som den gör redan nu  under de allra första
septemberdagarna känns överraskande.
Med tjock poncho och varma sockor på,
vandrade jag ut en stund för att betrakta den närmaste omgivningen genom kameralinsen


Jag tror att vi kan räkna med att den torra sommaren har bidragit till att vår annars så ståtliga örnbräken har lagt sig ner för att  invänta sin vintervila redan nu....Det brukar ske i oktober
Bara ett antal "plymer" står fortfarande upprätta,  som om de inte vill ge sig, men höstfärgade är de


 Vi har inte haft köldnätter, men ändå är häggmispelns blad så vackert rödfärgade


   Björklöv har singlat ner hela dagen
   och täckt gräsmattan


De mörka nätternas rotfrukt, rödbetorna växer sig svällande stora


   Humlorna är fortfarande aktiva....nu gäller det att hamstra


Svarta vinbärsbuskarna skiftar färg de också....


   men den söta lilla jordgubbstoken är lika vårligt skir hela växtsäsongen ut, glädjande nog
   ända tills den tappar kronbladen


....och pumpor blir det. Lita på det!


I många olika färger....och en del av dem skiftar från grönt till orange

Nu planerar jag för fullt var jag ska lagra dem alla...det kommer att bli mycket pumpa och squash en
tid framöver i vårt residens. Tur att man kan använda dem på så många olika sätt
För tillfället äts det zucchiniki här varje morgon och någon gång nu och då när ilet faller på
Tsatsiki förstås, men med zucchini istället för gurka. Med mycket vitlök. Det ni!!


Söndagen som började med regn, mulet väder och blåst avslutar dagen med solsken
Hit hittade ett tjugotal kaffegäster idag...förundrade över att det inte finns turister kvar på ön

Själv längtar jag efter att få vara mullvad i trädgårdslandet igen...höstarbetet väntar
både där, i växthusena och i blomlanden. 

20 kommentarer:

  1. Tycker det verkar perfekt miljö för en fika.
    Praktfullt! Tsatsiki med zucchini låter ju helt rätt. Här får man alltid inspiration.;-)
    Go´kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fattas inte miljön någonting, nej, men turistsäsongen är över för i år. Kalla fakta
      Men nu kommer en del annat roligt på tapeten istället. Fester är inbokade här hos oss....
      Vi brukar göra papriki också:) när vi har mycket paprika.
      Go´kväll!

      Radera
  2. Så otroligt vacker höstdag ni har! Och ljuvliga bilder som får mina sinnen att gå igång ;)

    Det låter höstigt med poncho och varma socker, något jag inte skulle ha något emot just nu. Det är hög luftfuktighet och varmt här. Nåja, det hindrar inte mig från att känna lite höstinspiration :-)

    Lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mot kvällssidan blev det riktigt vackert och höstigt. Tidigt känns det som men så kan det ju vara stundvis. Mitt i allt så blir det somrigt ett tag igen:)
      Men temperaturen kryper sakta nedåt igen....så varma kläder är skönt att dra på sig.
      Kan tänka mig att det är en stor skillnad på här och där just nu:)
      Jag å min sida tänker på sandstränder, blått hav och snäckor när jag tänker på dig Lotta!

      Tack för titten!
      Karinkram!

      Radera
  3. Härliga höstfärger och fina bilder. Hösten är så lugn och skön, tycker jag. Den kan aldrig bli fel. En regnig sommar kan vara trist. En regnig höst är ungefär vad man väntar sig och eventuella soldagar blir en extra bonus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också mycket om hösten, egentligen om alla årstider, för alla har sin tjusning, sin skönhet.
      Att kura skymning när höstvindarna rasar utanför fönstret är inte illa det heller och att njuta av en höstlig solskensdag ger extra bonus, precis som du skriver.
      Tack Karin!

      Radera
  4. Hösten känns välkommen på något vis..vi är väl rätt nöjda av den solrika sommaren. Lite regn för svampens skull...jojo..Inte fel att fylla förråden som humlan där..fina bilder kära kusin..sitter här med ena ögat trött och skriver litt innan det andra faller ihop..lyssnar på Pavarotti, Oh sole Mio....så vackert..undrar om grannarna tycker det samma..
    Önskar dig en fin vecka..kram kära du//Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen tycker jag att sommaren har gått väldigt fort i år. Vips så där bara men det kan säkert bero på att jag jobbar hela tiden. Hade jag ledigt och kunde nyttja sommardagarna annorlunda skulle jag säkert känna mättnaden av sol och sommar på ett annat sätt. Men jag får ju möjlighet att ta sommar i januari-februari istället. En extra bonus.
      Och om vi har tur så får vi snart gå ut och plocka svamp. Mera regn bara men också solsken. Då blir det bra. I natt har vi endast haft fem grader varmt här! Huj!
      Är säker på att grannarna tycker om Pavarotti, kan man annat göra?
      Önskar dig detsamma Karina! Lycka till med studierna och det nya boendet!
      Kramar!

      Radera
  5. Då vet jag vad jag ska göra av två gulisar som kom i Mossagårdslådan i förrgår!
    I går gjorde jag gratäng på bönor, jättelök och vitlök och idag hade vi majs och stekt kålrabbi. Det är en underbar skördetid och ännu får jag mogna tomater i växthuset.
    Och två små pumpor av ålandsfrön tycks det bli! Massor med ämnen har ruttnat bort och flest blommor är pojkar.
    Och det HADE varit kul att åka runt på öppna gårdar och till Pettas som inte är med men öppet ändå...
    Nästa helg åker vi på eko-rundan i Skåne, det ska bli trevligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gulisiki?;)
      Den här tiden är rik om man har egna odlingar i all synnerhet, men även annars för det finns ju ett helt annat närproducerat utbud just nu än under andra årstider.
      Här äts det grönsaker på alla möjliga sätt just nu, även en del infrysning och inläggning görs.
      Fattar inte vad som händer hos dig när det gäller pumpor och squash? Spontant tycker jag att alla förutsättningar för en bra odling skulle finnas hos er
      Ja, snart är det Skördefest på Åland igen. Vi är inte med i Öppna gårdar men har öppet som vanligt i alla fall. Inkommande helg är det Konstrundan som gäller:)
      Eko-rundan låter som en god idé att ta efter här också.

      Radera
  6. Som vanligt underbara bilder!
    Stort tack för tipset om zucchiniki! Jag har massor - zucchini och nässlor var det enda jag odlade. Har tillagat på alla tänkbara sätt, men det var en ny idé. Ska testa i morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bloggblad!:)

      Det går utmärkt att byta ut gurkan mot zucchini. Har man paprika så kan man använda den också. Här blandar vi hejfriskt, tar vara på och gott blir det.

      Radera
  7. Hösten är fin, bara den inte regnar bort. Men nu hoppas vi på sol o brittsommar, tycker jag!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bestämmer oss för det eller hur? Då blir det säkert så också.
      sol och brittsommar, dagtid, regnet kan komma nattetid. Tycker jag.

      kram

      Radera
  8. Härliga bilder och bilden på rödbetan är min favorit..kan ju bero på att jag älskar rödbetor..det vattnas riktigt i munnen. Här hos mig idag är det en typisk höstdag, blåst och regn och det känns så mörkt, men jag får hitta på någon trevlig sysselsättning så blir det nog bra ändå. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan rödbeta vill inte jag vara heller.
      Vi har en väldigt god sort som inte blir träig hur stor den än blir.
      Igår hade vi ungefär som du har nu men idag lite bättre fastän det kommer någon skur emellanåt.
      Hörde att det haglar i grannkommunen
      Ha det bra Ewa!
      Kram

      Radera
  9. Jordgubbstoken, den försökte jag googla på.... Hittade några få inlägg, bl a ditt :o) men ingenstans fanns det nån information om var man kan köpa den eller hur den sköts.. Vet du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jordgubbstoken har inhämtats i Visby av Uffe för många år sedan.
      Den sköter sig själv, revar sig kors och tvärs. Bären är inte goda alls men plantan är väldigt fin att vila ögonen på.
      Men jag har för mig att jag har sett smultrontok i affärerna här (vårtid)
      Vår lilla "tok" fick trångt om saligheten i Fyrklöverlandet så det finns inte många av den just nu men nästa vår hoppas jag att den har tagit igen sig ordentligt

      Radera
  10. Så vackert! Just så här i början är hösten som vackrast tycker jag. Våra pumpor är ännu små, men jag hoppas de växer till sig. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pia!

      Hösten är som allra vackrast när den första köldknäppen har kommit men redan nu börjar det prunka ordentligt här, mycket p.g.a. torkan.
      Våra pumpor är skördefärdiga, brådmogna så snart ska de plockas
      Lycka till med både äppel och pumpor!
      Kram!

      Radera