måndag 23 september 2013

Fredag, lördag, söndag


Fredagsmorgonen bjöd älvorna upp till dans  på åkern nedanför oss
Även om hösten redan känns småkylig i både luften och i gräset
tassade jag barfota ut, kanske en sista gång, för det här året
Där stod jag en stund och bara var medan bullarna jäste i bageriet


Inte en krusning syntes i vattenhon som var fylld till bredden
Nu finns det gott om vatten för bevattning av krukor och växthus
"Typik", som Nalle Puh säger...nu behövs vattnet inte längre för dem, men
naturen behöver fortfarande rätt stora mängder för att klara vinterhalvåret
När det regnade kunde man, om man har god hörsel,  höra hur marken sörplade i sig den
begärliga och nödvändiga vätan



Jag skulle plocka blommor och lägga i vaserna
Pro Agria, en grupp var på väg samt ett barndop var på gång...
Det krävdes  nästan ett litet detektivarbete
att hitta de blommor och växter som inte hade förfulats av regnet som hade fallit.

Mycket hade slagits ner mot marken och igelkottarna hade haft kul...i toppen på all växtlighet
fanns sniglarna, nu tillgängliga för de taggiga vännerna.
Den enes död är den andres bröd som det heter
Och jag nådde inte upp till taket och vildvinet som pekade finger åt mig och sade tji fick du...
Det är vackert att dekorera med vildvin på borden i Gula salen...men så blev det inte den här gången


   Men det finns ju lök och på något sätt löste det hela sig i alla fall


De sista gula solarna togs in


 Lördagen bjöd på strålande solsken, precis som alla ålänningar önskade med tanke på Skördefest
 och vi på Pettas också för barndopskalaset som hölls här.  Vädret bjöd till....


Söndagen var kontrasternas dag....nu tackade sommaren för sig riktigt på riktigt


och nedtrappningen har börjat...
Nu har vi öppet endast ett veckoslut till
"Hacke Brödspett" var glad för att det blev några bullar över för dagen
Lite våt i fjäderskruden var han
 

En halvtimme senare drog ett oväder förbi väster om oss....
Tor fanns med på ett hörn,  för vi såg hur det blixtrade och hörde hur det dånade



 Utanför butiksdörren står Passionerna och väntar på att få komma in
 Nu tar jag tag i måndagen med att ta in alla blommor som har varit ute flera månader
 Undrar hur de känner sig....kanske ungefär som korna som åter måste stå i ladugården hela vintern
 efter en lång och skön sommar på grönbetet?:)

Måndagen bjuder på halvstorm, mulet väder och troligen också regn så småningom
Solen får man själv står för idag
En god måndag önskas er alla!


30 kommentarer:

  1. Skön läsning som vanligt från Pettas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eivor!
      Så småningom ska jag sätta mig ner och läsa bloggar jag också. Men först ska passionsblommorna lyftas in tillsammans med otaliga krukor med pelargoner. Sommaren är definitivt över för detta år

      Radera
  2. Jag tyckte du ordnade till snygga bordsdekorationer även om du inte nådde upp till vildvinet. Att jämföra blommor med kor har jag nog aldrig hört förut, men det var en kul och faktiskt träffande beskrivning. Känns som någon bara tryckt på en knapp och så blev det höst. Lite snopet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel,
      ibland måste man bara hålla sig på marken:)
      Jag kom på att många kor kallas till Blomma utan att därmed säga att de är släkt på något sätt, men kanske en aning besjälade trots allt;)
      Det var som att vända ett blad och så var hösten här. Så där bara

      Radera
  3. Men åh! Det är som att se solen skina när jag ser på dina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!:)
      Nu har vi den mörka tiden framför oss så det gäller att bevara ljuset inom och runtomkring sig

      Radera
  4. En hel massa höstliga foton du har lagt upp.
    Och så fint du arrangerade med blommor och lök....inga vampyrer var välkommen...eller???
    Tänk att sommar återigen har tagit slut och snart får ni pusta ut lite,
    kanske höstfiska eller resa ??

    Ha det gott.
    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ens en gnutta vampyr göre sig besvär när det är dopkalas. Nu också betvingat med vitlök på alla bord.
      Vi väntar på lugnare väder och så drar vi iväg ut på havet så snart vi kan.
      Vi längtar, längtar...men ingen resa på långa när ännu. Skönt är att vara hemma också och pyssla på med allehanda företagsgöromål som har lagts på hög.

      Detsamma Rantamor, ha det så gott!

      Radera
  5. Förresten ditt första foto var magiskt vacker....
    men nu får du inte gå barfota nå mera.

    Tjing.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Jag har dragit yllesockorna på mig idag. Dessutom värmestället, långkalsonger och undertröja. Här ska inte frysas alls

      Tjong!

      Radera
  6. Hej!
    Nu är jag tillbaka igen. Saknar allt den där indiansommaren/förhösten från Norden.
    GUD så ljuvligt och underbart det var.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jetlag?;)
      Roligt att du är tillbaka igen Annika!
      Nu är det sannerligen ingen indiansommar längre. Full halvstorm och gråmulet höstväder. Du tog dig hem i rättan tid. Fint att du har haft det så bra!
      Kram!

      Radera
  7. Tänk, vi fick skördefest, vi också! Hovdala slott bullade upp med både eget och andras och vi kom hem med "handgrävd" potatis, gammeldags äpplen och brokig majs. Allt ekologiskt, förstås.
    Sände många tankar till förra årets runda på Åland. Gissar att ni mitt i havet får känna på höststormarna ordentligt nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt!
      Skulle vara roligt att testa en skånsk skördefest också.
      Vi fick ovädret över oss igår och i natt körde tåget så det stod härliga till. Det blåser rejält nu med, men lite har det mojnat.
      Hösten är kommen hör stormarna gny...

      Radera
  8. Vad det är härligt att bara vara!
    Du löste ju dekorationerna galant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Jag minns någon annan som också fyllde sina skålar med allsköns ljuvligheter häromsistens. Jag löste "problemet" lika galant som du gjorde Hanna!:)

      Radera
  9. Vilket fint foto...det med bladen och skuggan. Och den mystiska gröna färgen.
    Och lite brunt och gult. Så vackert! :-) Go´kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljuset låg så fint mot husväggen, grunden, när jag gick förbi. Jag blev själv fängslad av färger och ljus, så jag förstår att du också tycker att det är vackert. Höstlig skönhet i kvällssol
      Godnatt!

      Radera
  10. Underbara bilder! Den där med gul bakgrund... hur GÖR du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin,
      jag har en isabellafärgad husgrund och så knäpper jag när kvällssolen drar sina sista suckar
      Inte mera än så,jag bara iakttar och så får kameran göra resten, ungefär:)

      Radera
    2. Iakttar – det är nog nyckeln!

      Radera
  11. Som alltid så är det en ren njutning att titta på dian bilder! Den där riktiga höstdimman kan jag faktiskt sakna lite, den är så speciell...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina!:)
      Slutet av augusti och till oktober svävar dimman över åkrarna, sedan blir det tjocka och våt som bara den. Men det hör också till sin tid, november

      Radera
  12. Ååå så vakre bilder du viser, flotte motiver og litt høst.

    God tirsdag fra Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma Marit!
      Solhälsningar

      Radera
  13. Såå vackert och trollskt!!
    Ja nu går vi mot en härlig tid med frisk luft och vackra färger:)
    Tack för alla vackra bilder du visar
    Ha det så gott Pettas! :)
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älvdans är sådan:)
      Här har vi redan fått en klarare luft och kyligare temperatur. Jag bär in blommor så fort jag hinner innan frosten tar över.
      Tack Lollo!
      Kram

      Radera
  14. Älvorna har dansat hos oss också. Har försökt fånga dem på bild, men inte lyckats. Ranya förstår inte att man ska stå still och förundra sig och dessutom fota. Hon är ivrig på sin morgonlänk och vill vidare... Snart är det för mörkt att hinna få dem på bild...
    Hälsn från tfors. Lunchpaus just nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är flyktiga älvorna och kanske lite rädda för söta Ranya?;)
      Och snart har de dansat färdigt för i år, men det kommer nya höstar om det vill sig.
      Ha det bra i Tammerfors!

      Radera