onsdag 11 september 2013

En brun värld



Brunt  är inte "min" färg.
Jag trivs inte i kläder som är bruna, jag har helt enkelt svårt att bära dem
Det känns bara fel, fel...
Varför vet jag inte, men så har det alltid varit


Men idag när jag tog en liten promenad i den allra närmaste omgivningen kom jag underfund med
att jag lever i en brun värld
På grund av den torka vi har så är mycket i naturen brunt just nu och där har jag inte någonting emot
färgen alls...den är riktigt vacker


Brunt är jordens färg. Allt som växer kommer från den bruna/svarta jorden
Nu känns det  som om det bruna ändå är en aning dämpande på glädjen...
men det kan förstås ha med torkan att göra.
Naturen och alla levande varelser i den, är tystare, mera stilla än vanligt,
ungefär som om de väntar och väntar
De också...


Vi längtar efter regn. Allihopa
Jag har gjort några tappra försök att få igång regnet....att tvätta fönster t.ex.
men inte ens det tycks hjälpa särskilt mycket.
En skur fick jag till i alla fall, ett par minuter 


Jag kände mig nästan allsmäktig en sekund;)...men...
"Hej hopp, här är jag", sade solen och strålade från klarblå himmel i nästa stund


Tur att vi har många fönster att tvätta i vårt hus
Några tvåminutersskurar kan det bli ännu och två och två och två blir många till slut



    Kanske ett helt regn?


    Under tiden gnor jag på, gnider så det gnisslar och blir skinande rent
    Alltid är det någon nytta med att det inte regnar
    

  

14 kommentarer:

  1. Underbara funderingar kring regn. Vi har fått en hel del här, så jag passar mig nog för att putsa fönster ett tag. Vill ju inte riskera att regnet kommer här i stället för hos dig. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stödet Gunnel! Låt oss ålänningar tvätta fram regnet nu, så hinner ni torka upp lite grann:)
      Ha det gott du med!

      Radera
  2. Underbara bilder i brunt! Inte min favoritfärg på kläder heller, men fint i naturen :) Hoppas ni får lite regn snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! I naturen blir det bruna så naturligt:)
      Vi hoppas, vi hoppas. Det ser lovande ut mot söndagen till, bara regnet orkar ända hit och inte trycks bort av de uppvärmda bergen runtomkring oss

      Radera
  3. Dansar en regndans och tänker på det vackra Åland.
    God afton!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dansen!
      Tar nog en svängom jag också för att hjälpa regnet falla
      godnatt!

      Radera
  4. Det kommer, regnet, det kommer. Men lite sent kanske.

    Fina bilder på allt brunt i markerna. Men det är verkligen inte en klädsam färg, det är det inte. Och på något sätt signalerar brunt armod. Minns när jag hade en fin brun (dyr!) kappa från Marimekko, när jag bodde i USA. Kassörskan i snabbköpet undrade om jag hade "food cupons". Dvs matkuponger som socialbidragstagare fick i stället för pengar. Den där bruna kappan såg ut som en riktig fattigkappa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till söndagen lär det komma om man får tro på SMHI. Och jag vill tro nu.

      Tack Karin.
      Sinnesstämningarna har säkert sitt finger med i spelet när det handlar om färger.
      Min mor klädde bra i mörkbrunt men själv klarar jag inte av att ta på mig brunt.
      Vi, brunt och jag, passar helt enkelt inte ihop...Jag är säker på att brunfärgen tycker likadant om mig som jag om den, fastän jag kan tycka att den är hur snygg som helst på någon annan. Intressant egentligen. Säkert finns det förklaringar till det också.
      Du är kanske också en sådan personlighet som inte kan bära brunt?
      Det här kunde ju bli ett bra lördagstema egentligen:) Mycket att fundera runtomkring...

      Radera
  5. Ja du, brunt är det här också. Vet inte om jag minns att det varit så torrt här någonsin tidigare. Och det är fortfarande mellan +30-35. Kanske det blir det nya - vinter med hetta. Och torka.
    Förstår din längtan efter regn. Jag skulle väldigt gärna vilja se regn här också. Min första kväll i Stockholm bjöd på ösregn. Hade jag inte varit så trött hade jag gått ut på en promenad.
    Kommer du på någon bra metod för att få det att regna så meddela mig. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vinter med hetta och torka! Hoppas inte det, men just nu är klimatet på vridur...
      Men SMHI lovar regn mot helgen till så kanske, kanske...
      Jag försöker tvätta fram regnet, lyckas det så hör jag av mig:)
      Kramar!

      Radera
  6. Här är det också torrt och brunt, ruskan är rejält på ankommande.
    Två saker kom jag på då jag läste ditt skriv.
    Borde tvätta fönstrena jag också, (eller varför jag?) och vattna blommorna här inne. Hinner nog med det senare innan jag åker iväg till jobbet.
    Jag råkar faktiskt ha på mig en brun svettig college just nu. Och bruna lenkkibyxor. Detta efter morgonlänken. Så fick jag det sagt. Nu i duschen :)
    Hoppas du får en fin dag! Tror att regnet är på kommande nån gång ... :)
    Stora torsdagskramen från mej till dej, Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har det nog ganska lika överallt i år, verkar det som. Regnet har fallit rätt ojämnt här på ön och vi har fått ca 24 mm på hela långa sommaren, sedan hård blåst på det ....tur att man har bevattningsvatten för grönsaksland.
      Jag tycker att man alltid borde tvätta fönster. Den sysselsättningen tar ju aldrig slut:) Ungefär som disk och tvätt av kläder.
      Det är inte fel att ha bruna kläder alls, tro inte att jag försöker säga så. Det är bara inte min färg att klä mig i. Jag har haft en brun fleecejacka en gång jag också, men jag kände mig aldrig som jag i den:)
      Brunt kan vara hur snyggt som helst på rätt person. Det finns säkert djupliggande psykologiska orsaker till allt detta, haha..måste kanske gå i terapi?
      Tror nog som du, att regnet kommer och då börjar jag väl gnöla på det också förstås:)
      Den stora torsdagskramen kommer tillbaka som en bumerang till dig från mej, Lisbet!
      En fin dag önskas!

      Radera
  7. Brunt kan verkligen vara en behaglig färg. Härligt att få känna sig allsmäktig! Bara det skulle ju förhöja lusten i fönsterputsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brunt lär representera materiell trygghet och säkerhet, en konkret stabilitet, läste jag någonstans någon gång. Det har säkert med det jordnära att göra. Färgen lär stärka känslan av materiellt välbefinnande....:)
      men som du kanske läste här ovan i kommentarerna så kan den också ge ett sken av armod. Mycket beroende på nyanser, tillfällen och så vidare.
      Allt detta till trots så är den inte min färg i alla fall. Så är det bara.
      Jag försöker förstå varför jag inte är en brunfärgsvän;)...

      Litet som Ida som gjorde sommar i Astrid Lindgrens Sommarvisa, kände jag mig nog en liten liten sekund. Tänk att gnida fönsterglas så att vattnet börjar falla, i all synnerhet som det var tanken bakom, att det skulle börja regna:). Då tror man nästan att man är allsmäktig. Tur nog går känslan om väldigt fort

      Radera