torsdag 12 september 2013

Äsch, vem bryr sig....

egentligen om smutsiga fönsterrutor när solen skiner och det fortfarande känns som sommar?
Så diskuterades vid frukostbordet hos oss idag och så plockades en snabb liten matsäck ihop och vi drog iväg ut mot havsbandet


Det gäller att ta vara på sensommarens sista andetag, suga dem i sig
Regnet som tänktes tvättas fram får vänta...vi lär nog få vatten så det heter duga så småningom


Det tar inte lång stund  att ta sig ut till havsbandet, när vädret är så fint och vågorna ligger alldeles platta på ryggen som om de solade sig
Embla styrdes upp till sin sedvanliga landningsplats och vi hoppade iland


Ovanför oss plöjde några grågäss fram
(de ser svarta ut i motljuset)


En nyponros var på vridur....det är inte midsommartid längre men hur ska man kunna veta det
om man växer därute vid havsbandet...
Kanske den inte hann blomma tidigare när de andra gjorde det...

 De andra rosorna hade i alla fall rätt tid på sina klockor.
 De röda frukterna lyste i kapp med varandra.

 Men vad låg det där bland stenarna på stranden?



Ett leende drog upp mina mungipor....Vatten!
Fem påsar vatten i en plastpåse
Nog för att jag har önskat mig vatten länge redan, men att få det så här?
Dessutom ända från St. Petersburg...


Det händer att folk hittar flaskpost men jag hittade vattenpost...
5 dl portionerade på fem påsar
Synd nog så gick sista datumet ut redan under 2008. 

Vi spekulerade en stund...kanske att något handelsfartyg från Ryssland har gjort en livbåtsinventering
och märkt att vattnet var utgånget.(utrunnet?..nej vattnet är ju kvar)
Havet är djupt , ett kast över relingen och så var de av med det bekymret...
men vattnet ville annat, det flöt vidare och strandade vid en nyponbuske som hade en ros
som blommade senare än de andra och som fick mig att stanna upp i begrundan...

Och nu så ligger vattnet här hemma hos oss och vet inte vad det ska göra...och inte vi heller:)
Kanske jag vattnar den ryska spenaten med vattnet från St. Petersburg?
Mitt i allt så börjar spenaten prata ryska...
Man kan ju inte veta så noga.


 Imorgon, om ni vill, så tar jag er med dit ut igen...
 Vi var där bara tre timmar men tre timmar därute
 är hur många timmar som helst.
 Fastän jag mest bara glodde

10 kommentarer:

  1. Haha jasså ligger vattnet där nu och vet inte vad det ska göra?! :)) Ja vattna med det du och så talar du om vad som händer! ;)

    Fönsterputsning ja.. Det skrev jag om idag faktiskt. Jag putsar dom en annan dag :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, här ligger det och bara är vatten, årgång 2008, ungefär...
      Ska testa och se vad som händer:)
      Så du har också fönsterputsfunderingar, ska titta in till dig om en stund

      kram
      Karin

      Radera
  2. Ni är bra kloka ni som tar vara på det vackra vädret på ett sådant underbart ställe. Vad spännande med vattnet och fantasierna däromkring. Vad rika vi är som har fått förmågan att fantisera.
    Vi har också några blommande nyponrosor här, men inget ryskt vatten.
    Jag följer gärna med imorgon också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland slår förnuftet till och då måste man passa på medan det varar:)
      Fantasier? Hahaha....ja, visst är vi rika vi som har fått förmågan, jag håller med dig Hanna.
      Kul, då ses vi imorgon

      Radera
  3. Vilka härliga havsbilder!

    Och så tror jag att det är väldigt bra att vattna rysk dragon med ryskt dricksvatten. Lite hemtamt om rötterna, så att de rotar sig ännu bättre.

    Vilka intressanta emergency-inblickar: drick ingenting de första 24 timmarna! Uj, uj, så svårt. Men sedan får man tydligen dricka en hel halvliter per dygn (om jag räknat rätt). Det låter å andra sidan mycket generöst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag glömde att vi har rysk dragon också...hur ska jag nu få vattnet att räcka till både spenaten och dragonen? Men troligen så är det extra strongt när det har lagrats under så många år så jag kan späda ut det en aning.

      Troligen är det vatten som ska användas i nödfall. Låter hårt att vara utan vatten ett helt dygn...

      Radera
  4. Men ni hittade ju vatten ändå! Här kan inget spolas upp från havet - eftersom vi inte har något så nära.
    Tänk vad man kan hitta på en strand!
    Vilken dag med blå himmel och gäss.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blev bönhörd!
      Ungefär som "-tyst nu kvinna, här får ditt vatten" ! Var nöjd nu!
      Det är sällan man hittar strandade fynd nu för tiden, det mesta är oftast rena rama skräpet, plastburkar osv..
      Det var en riktigt fin sensommardag, varmt och skönt, men ändå fanns förstås alla tecken på att hösten är här
      Kramar!

      Radera
  5. 500 ml per dygn är väldigt litet vatten om man inte har nån annan vätskekälla i form av mat. Jag blir törstig vid blotta tanken på att ha den restriktionen och sitta i en livbåt mitt i salta havet och hoppas på räddning. Och första dygnet får jag inte dricka nånting alls! Hu!
    Ditt gloende är mycket aktivt och inspirerande, Karin! Fortsätt med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt lite vatten, ja, men jag kan tänka mig att det handlar om överlevnadsransonering.
      Om man bortser från att Östersjön är så pass förorenad som den är så kan man, om man hamnar i nödläge vad gäller vattentillgången, säkert dricka havsvatten. Åtminstone väta tungan och läpparna nu och då, lägga vått på pannan och doppa huvudet och fötterna. Jag bara spekulerar i hur jag tror jag skulle göra:)
      Kanske det är en U-båt som har slängt iväg ransoneringsvattnet?
      Synd att inte vatten kan tala

      För rätt många år sedan så bunkrade en tysk båt Östersjövatten som dricksvatten. De tyckte att det ungefär var som att öppna kranen hemmavid. Och i jämförelse med Atlanten så...

      Tack!:) Fortsätter glo, på din inrådan!

      Radera