fredag 20 september 2013

Ansvar

Ansvar är rubriken för lördagstemat denna vecka och eftersom vi har mycket arbete i helgen
så tar jag mitt ansvar och skriver redan idag.
Annars blir det knappast av.
Jag måste smida medan järnet är varmt



Jag hade en rätt så klar bild av vad jag ville skriva om ansvar när jag satte rubriken,
men så gick det som det gick...
Jag minns helt enkelt inte vad jag tänkte då...(jag skyller på ålderdomen för den kan ju inte säga ifrån)
Tur nog så finns ju Google om man känner att man behöver lite hjälp att komma igång och jag fann
denna bild som passar väldigt bra in på mitt eget miljöansvarstänkande
Bilden i sig säger allt jag själv vill säga ,
så där slapp jag väldigt enkelt undan mitt ansvar när det gäller temat eller hur?;)

Nå, skämt åsido fastän återvinning är hur seriöst som helst, så vill jag åter närma mig temat om
att ta eget ansvar...att inte skylla på någon annan.
Varför har man så lätt att skylla ifrån sig egentligen?
Jag tror att vi alla på ett eller annat sätt gör det,
kanske för att slippa undan för stunden,
men säkert också omedvetet. 


Jag har hört en bra förklaring på det här.
Alltsedan vi människor började gå upprätta, troligtvis ännu tidigare,
har vi instinktivt tränat upp vår förmåga på
att finna andras svaga punkter
för att veta hur vi skulle  klara oss i en eventuell maktkamp.

Det har gjort oss skickliga på att se andras fel och med de djupa rötter
vi har i evolutionen har vi kvar föreställningen att orsaken till våra problem
ligger hos någon eller något i vår omvärld.
Det gör att vi reflexmässigt tycker att det är de andra som det ska ändras på,
för att vi själva ska få det bra.

Jag undrar om inte den inställningen är roten till många onödiga problem?
Eller rättare sagt så är det så, maktkamp, konflikter och relationsbråk...
det går att räkna upp hur många
saker som helst som uppstår för att man
kanske inte ens förstår att det handlar om en själv och ens eget ansvar i saken?




Ibland måste man verkligen våga möta sig själv, stå kvar och inte springa iväg
fastän man helst av allt vill göra det,
man kanske kan kalla det att blotta strupen, ta ansvar för egen del eller 
verkligen våga se sig själv i "spegeln" och försöka komma underfund med vad andra speglar sig i en
Så förvånad man kan bli, när man märker hur trevliga de andra plötsligt blir...;)



Det här får bli mitt bidrag till temat Ansvar.
Något rumphugget känns det som, eftersom jag fortfarande inte kommer på vad
det var jag egentligen tänkte skriva. Så kan det gå!
Antagligen vaknar jag med ett ryck i natt och har det fullständigt klart för mig:)

Nu måste jag ta ansvar för det arbete som väntar.

Gå gärna in och läs hur de andra temabloggarna beskriver ordet ansvar:

På Åland är det skördefest och Öppna gårdar i dagarna tre.
Vi deltar inte i år men håller öppet i vanlig ordning, lördag och söndag,
plus att vi tar emot en bussgrupp idag samt har ett barndop imorgon i Gula salen.
Nu väntar Bolstaholm på att få sina beställda kanelbullar levererade....

En intressant och spännande helg ligger framför oss
Jag önskar Er alla en riktigt fin helg!

28 kommentarer:

  1. Kloka ord! Många konflikter skulle minska om man började med att fundera över sin egen roll i det hela. Det går ju trots allt lättare att ändra sig själv än någon annan.
    Er helg låter väldigt trevlig med öppna gårdar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skillnaden är markant. Försök ändra på en annan människa! Det går inte, utan tvärtom så blir det oftast bara pannkaka av det hela
      Man behöver nog syna sig själv i sömmarna allra först och göra det bästa av det mesta. Ibland löser det inte konflikter, problem men man har gjort vad man åtminstone tror sig ha kunnat göra. Tagit sitt ansvar
      Just nu regnar det ymnigt så för dem som deltar med sina öppna gårdar kan det kanske kännas lite kymigt, men oftast brukar det inte hindra gästerna att komma.
      Kanske vi också tar oss en rundtur under lördagskvällen när vi har stängt här hos oss.
      Trevlig helg!

      Radera
  2. Intressant ämne, It takes two to tango. Så är det!
    Det låter kul med skördefest, hörde av kusinerna att det var på g!

    kram o trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett ämne som är hur stort som helst, egentligen.
      Nu hoppas vi för alla som har öppna gårdar att vädret visar sig från en solig sida...just nu
      skvättar änglarna lite smått:)

      kram och en fin helg önskar jag dig med!

      Radera
  3. Så sant. Nånannanismen är ansvarsfullhetens fiende nummer ett!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nånannanismen. Ett ord jag kom på mig med att gå och upprepa när jag hade läst det.
      Precis så är det.

      Radera
  4. Det är inte hur man har det utan hur man tar det. Och för det har man själv ansvaret, så är det bara.
    Hur vi har det just nu är åskans fel som förstörde vårt modem så att både telefon och internet försvunnit. Men jag lurar Tor, den fulingen, och sitter vid ett fönster på övervåningen med ett mobilt bredband - trögare än trögt - men i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Attans Tor! Har du inte skydd mot honom på något sätt? Vi har två åskskydd, ett i elcentralen och ett i stolpen, så vi slipper den där killens förstörelse. Dessutom har vi installerat en UPS så man hinner stänga ner datorn utifall att det blir strömavbrott. Tidigare hade vi det likadant som ni, vi fick hoppa över blixten i hallen nu och då... Inte alls kul.
      Hälsa Tor att han ska lugna ner sig! Genast!

      Radera
  5. Kloka tankar och fina bilder... Här blir man alltid lite bortskämd!

    Den enda människan vi kan ändra på är oss själva, det är nog alltid där vi måste börja. Tar vi ansvar för vårt, så möter vi nog också oftare andra som gör det. Därmed menar jag inte att du ska "ta ansvar" under hela tiden, utan försök passa på att koppla av lite också.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aila!

      Roligt att jag kan skämma bort dig en liten gnutta!:)
      Jag har inte några som helst problem att koppla mellan arbetena...inte alls;)
      Tack för din omtanke!

      Radera
  6. Väldigt träffande...det här reflexmässiga försvarandet, även när man vet att man gjort fel.Jag blir så arg på mig själv. Det är inte farligt och kan kännas skönt att säga: jag hade fel! Bra att du påminner oss om våra skavanker.
    Go`kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen kommer jag på mig med att skylla på det reflexmässiga;). Också ett sätt att skylla ifrån sig förstås, men det är kanske bra att veta varför man klantar till livet som man gör emellanåt. En av förklaringarna antagligen. Man har kommit rätt långt med sig själv när man inser att man inte är felfri och att man kan säga det också.
      Godmorgon Eive!

      Radera
  7. Klokkusin där!! Ansvar är det enda vi kan fixa själva, inte lägga på nån annan...Fina bilder som du levererar som vanligt..och hoppas din lördag med allt jobb blir bra...och att söndagen blir lite vile..eller måndagen kanske..Hoppas du får tid med allt du vill göra och hålla på med hantverk som är så givande..Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. ....måndagen kanske;). Så ligger det nog till, ja.
      Snart, när vi har kommit så långt att trädgården har fått gå till vintervila och alla innerfönster är på plats, ska hantverkande komma igång, framför kakelugnen och en brasa. Ser framemot det.
      Kreativt skapande är livgivande rent av. Det vet du om någon bästa Konstkusin!

      Kramar från en tokkusin

      Radera
  8. Vad bra skrivet! Jag blir tokig ibland på folk som inte kan ta ansvar för det de gör och inte bara kan erkänna att de gjort fel. "What's the big deal?" Alla gör vi fel. Det är ju bara att "äga" situationen och ta sitt ansvar.
    Ha en fin, välfylld helg! Mycket spännande på gång på Åland.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Marie!

      Alla gör vi fel, bara att inse att det är så och det är av felen man lär sig eller hur?
      Nu är det Skördefest på ön...även vi känner av festyran trots att vi inte har Öppen gård i år.
      Kramar!

      Radera
  9. "Ibland måste man verkligen våga möta sig själv, stå kvar och inte springa iväg
    fastän man helst av allt vill göra det,
    man kanske kan kalla det att blotta strupen, ta ansvar för egen del eller
    verkligen våga se sig själv i "spegeln" och försöka komma underfund med vad andra speglar sig i en" - wow! Så bra skrivet Karin!

    Ordet ansvar väger tung och jag har full respekt för ordet och dess innebörd. Tänker ofta på vad det betyder, både för mig personligen och det som händer runtomkring mig och oss andra.

    Å, hade velat vara med på skördefesten. Ha så roligt!

    Stor Lottkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!

      Det är lättare att skriva kloka saker än att leva så som man skriver:)
      Tar vi alla mera eget ansvar så tror jag att världen blir annorlunda och bättre. Optimist som jag är
      Men det kanske räcker bra med att man ger akt på sig själv och gör det bästa man kan. Det kanske smittar av sig renta? Tror så

      Tack, vi ska ha roligt, njuta av de här dagarna.

      Stor Karinkram!

      Radera
  10. Intressant ämne. Nu för tiden så är ju nästan allting någon annans ansvar verkar det som. Själv kör jag med principen att kan jag inte stå för min handling så verkställ inte den. Tycker genuint illa om när någon skyller ifrån sig både i stort och smått. Ett ämne som verkligen tål att funderas över. Ha en fin lördag, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är intressant. Jag märkte att jag hade hur mycket som helst att skriva om ansvar när det kom till kritan, men man måste ju begränsa sig:)
      Undrar om det inte handlar om en stor osäkerhet när man skyller på andra...
      Ha en fin lördagskväll du med Ewa. Här har vi just stängt butiksdörren efter en fin dag med en liten nydöpt dam som huvudperson
      kram

      Radera
  11. Vilka tänkvärda ord. Jag läste en gång: Om du förutsätter att människor du träffar är trevliga, så är det förvånansvärt många som är det. Vi har ofta förutfattade meningar, tyvärr, och lite svårt att inse att vi själva har ett ansvar för att saker och ting ska "klaffa". Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du ropar i skogen får du svar, som det också heter.
      Jag hade en väldigt bra handledare när jag jobbade som småbarnspedagog. Hon lärde mig någonting riktigt bra och som jag försöker leva efter när det "krisar" till sig gentemot andra människor.
      Intressera dig!, gav hon som råd, när jag beklagade mig över att jag hade så svårt att känna sympati för en person i min närhet, men som jag måste ha att göra med.
      Jag följde hennes råd och betraktade personen i fråga med helt nya ögon, intresserade mig och undret skedde. Det var en hur trevlig person som helst när jag väl hade lärt känna den.
      Kram

      Radera
  12. Jag skrev ett långt inlägg här för ett par dagar sedan om alla kloka ord, men det gick absolut inte att få iväg det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blogger är Blogger, svår att förstå ibland:)

      Radera
  13. Nu gick det, så då kan jag tala om att jag fäste mig extra vid din sista kommentar här ovanför. Jag har faktiskt av mig själv kommit på just det där - att visa extra intresse och uppmärksamhet mot dem jag inte har gillat av en eller annan anledning. Det svänger ganska snabbt efter några vänliga ord, och plötsligt upptäcker jag hur trevliga de har blivit... Hur kunde jag tro att det var DOM som var otrevliga? Det kanske var jag som lockade fram beska kommentarer och sura blickar?

    Jag har tittat på alla dina fina bilder här ovanför. Du har en så trevlig blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att man är ganska bra på att undermedvetet projicera sig själv på andra. Jag tänker nu och då på min f.d. handledare och hennes kloka råd som har hjälpt mig många gånger att få en annan förståelse för andra människor.
      Tack så väldigt mycket!:)

      Radera
  14. Kloka och ytterst tänkvärda ord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag mejlade dig för jag har glömt lösenordet så jag kunde inte titta in till dig under ansvarstemat.
      madame@aland.net
      Karin:)

      Radera