lördag 31 augusti 2013

Sommarens sista dag



Nu har älvorna åter börjat dansa i tidig timme.....
Man kan se dem just när det börjar ljusna och man själv ryser till lite grann av den
smått kyliga daggen som väter ner de bara fötterna i gräset

Jag försökte fånga dem i morse, men de ville inte...
De bara dansade vidare med dimslöjorna runt sig, där de svepte ner över bergstrollen
som fortfarande låg och sov sin skönhetssömn på grannens åker,
förvillande lika stora stenbumlingar

Det lär finnas tre olika slags troll, men själv är jag mest förtrogen
med bergstrollen som ligger på grannens åker och i backen litet här och där hos oss.
Jag tror inte att vi har skogstroll och vattentroll i Geta,  men jag kan ha fel.
Någon som vet?


Ibland kan trollen vara väldigt fyrkantiga och lägger sig ner och sover på de mest märkliga ställen.
Där ligger de i många hundra år och mera....och tycks inte göra någonting annat överhuvudtaget
Kanske ett människobarn använder bergstrollet till matbord, till sittplats
eller rentav till ett altare utan att veta om vad det egentligen är
Eller bara tittar förundrat på det såsom jag gjorde när jag hade vägarna förbi häromsistens
Hur kan man bara lägga sig så där mitt på det kala berget?
Men vem vet....


kanske det är just de fyrkantiga som skapar de vackraste hjärtan man finner lite här och lite där....

Idag har åskan dånat runt omkring oss och några regnskurar har dammat av naturen,
fräschat upp den en liten aning.
Några brödkunder och cafégäster har hittat hit den sista dagen i augusti
I Gula salen har det varit full fart på annat sätt som ni kan läsa om här
En liten felskrivning gör det hela bara litet charmigare:)

Nu har mörkret sänkt sig över bygden....sommarens ljusa nätter är ett minne blott
Välkommen sköna september!

8 kommentarer:

  1. Visst är det trollens tassavtryck på stenhällarna! Sagolika!
    Älvornas dans såg jag mången sommarnatt på jourutryckning. De var ett kärt sällskap. Numera sover jag när de dansar som bäst så där vid 3-4 tiden på morgnarna.
    Noterar hos Gula salengästerna att ingen satt sig i installationssoffan!De kände kanske trollnärvaro även där...

    SvaraRadera
  2. Tassavtryck! Ja men visst är det så...tassar, ibland hjärtligt formade.
    Älvorna är ett kärt sällskap, fastän flyktigt.
    Nu ska även jag börja sova lite längre...hoppas de dansar i alla fall när jag stiger upp.
    Det måste vara trollnärvaron de kände...för mig veterligen så satt ingen i installationssoffan:)

    SvaraRadera
  3. Jomen nåt litet vattentroll finns det väl? Bäst att åka och kolla hur det är med den saken!

    Och vilket fullständigt vilsamt och harmoniskt fyrkantsstentroll! Den kan ligga och sova länge...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske i vattentunnan?
      Jag får nog titta efter lite noggrannare vad gäller vattentrollet/trollen.
      Mitt i allt så är detta fyrkantsstenstroll som ligger på hällen och har hela Norrhavet till granne, en blandning av stentroll och vattentroll. När havet stormar ligger fyrkantsstentrollet under vatten, när vinterns isar går upp på våren vräker de sig över stentrollet, det fyrkantiga för att sedan smälta till vatten när vårsolen blir stark.
      Och där ligger det och sover och sover....länge

      Radera
  4. Svar
    1. Tack Eivor, självklart när trollen är på gång:)

      Radera
  5. Men skogstroll måste det väl finnas i Geta.? Inte för att jag är nån expert, men dom brukar väl finnas där det finns lite mer träd. Trollskog, pratas det ju om :o)

    SvaraRadera
  6. Jo, så kunde man ju tro Tina, men trollskogarna har gått nästan helt gått hädan här i Geta
    Titt som tätt kör stockbilarna förbi, fullastade med träd från trollens skogar.
    Men kanske, kanske vi hittar en trollskog ännu och träffar ett skogstroll. Man får hoppas

    SvaraRadera