fredag 16 augusti 2013

Sensommar


Molnen ger oss en vink om att vi har gått över i sensommar...


När kvällen kommer färgas de aprikosröda, gula, mörkblå och grå


Spännande färgrikedom


Det händer väldigt sällan att vi har kunder här som är frustrerade så det syns på långt håll,
men det har hänt någon enstaka gång.
Tack och lov väldigt, väldigt sällan

Igår var det en sådan dag, då en kund rusade ut ur bilen som inte ens blev ordentligt parkerad
utan ställdes i infarten med dörren öppen, smått provocerande,
liksom för att hindra andra att köra in
Och naturligtvis så hade jag inte bakat sådant kaffebröd som hon hade tänkt sig precis just då.
Schade! Hur det kan bli!
Tänk ibland vågar man knappt titta på en annan människa.
Knappt säga ett knyst för tänk om hon skulle spricka!
Huuu...

Nåja, vi har alla våra dagar.:)
Och jag är glad över att jag har blivit bättre på att rulla in känslospröten när energitjuvar
kommer på besök....


Brödträdet dignar av frukter just nu....
När cafébesöken glesnar blir det flera bullar över
Vår förlust blir fåglarnas vinst, så det jämnar ut sig
Visst kunde jag baka en mindre mängd bullar, men då finns ju risken att fåglarna blir utan;)



Under kaprifolen och klematisen vid trappan tar Kottan igen sig efter att ha ätit pannkaka
som det faktiskt blev pannkaka av. Jag glömde lägga i äggen:)
I dagar som dessa då sorgen hälsar på märker jag att jag inte är med på samma sätt
som tidigare.
Många gånger får jag skratta åt mig själv över fadäser som sker (jag gör)
Jag tar det inte särskilt allvarligt, jag vet att det hör till, att det är naturligt
I sinom tid stabiliserar sig allt igen och vardagen lunkar vidare på som om den aldrig
skulle ha gjort någonting annat.
Allt har sin tid
Sånt är livet.

10 kommentarer:

  1. Trädet är ju rena rama konstinstallationen.
    En del klagar på allt och alla. Jag skulle aldrig klara att jobba på fik...verkar ju vara värdens mysigaste ställe och trevlig personal. :-)
    Fina bilder på en dramatisk himmel...ett skådespel i sig.
    God afton!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brödträdet eller bullträdet har mera eller mindre blivit en installation av något slag. Folk tar bilder av fågellivet, djurlivet runt omkring det. Det bara har blivit så...
      Den här personen var på dåligt humör när hon kom...ibland får man agera måltavla, fastän man egentligen inte riktigt orkar vara det alla gånger.
      De allra flesta är inspirerande, energigivande och glädjespridare. Vi brukar leva länge på det...och längtar efter att det ska bli säsongöppning igen.
      God afton Eive!

      Radera
  2. En bullträd - bland det finaste jag sett! Räcker det till flera än fåglarna ;)
    Tänk att sitta där på en gren och äta.

    Folk som inte kan hålla igen och tar ut sitt dåliga humör....nja, det kan jag vara utan. Tur att hon kom till Pettas och ditt goda hjärta och stora omtanke. Sån tur att de flesta är glädjespridare och inspirerar!

    Ha en härlig helg Karin!

    Kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett träd med bullgirlander, inte illa alls eller hur?;)
      De små fåglarna får ha sina bullar i fred på det sättet. Annars tar de stora allt i ett nafs, men girlanderna klarar de inte lika galant som när jag fäster limpor och annat på själva trädstammen.

      Man kan vara dåliga humörsmänniskor förutan. Absolut...hoppas att hon blev på bättre humör när hon hade fått en bulle i sig:)

      Ha en fin härlig helg du med Lotta!

      kramkram

      Radera
  3. JA, det finns en del som man inte riktigt vet vad man ska tycka om. De lever nog i sin egen begränsade värld. Häromdagen kom det en dam inrusande med en liten handväskehund i famnen på Kaffestugan här i byn. Expediten upplyste henne vänligt om att hon inte fick ta in hunden. "Men jag ska ju bara fråga om en sak" blev det intelligenta svaret.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir litet omruskad emellanåt, står med häpnadens finger i förvåningens mun och inte fattar ett jota.
      Men så är det ibland.
      Kram
      Karin

      Radera
  4. Vilka himmelska fyrverkerier! Om man såg detta på en målning skulle man tro att det var överdrift....

    Tänk om det funnes omskolningskurser för energitjuvar! Eller är det obotligt, tro? Somliga tycks ju inte kunna vara nöjda om de inte får vara missnöjda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tror jag till och med att det är en överdrift det jag får se här...måste nypa mig i armen lite grann.
      Nära havet får man ofta se himmelska fyrverkerier. Solen som är på nedgående speglar sig i vattnet som ger återsken i molnen....tror jag. Kanske det finns en helt annan förklaring. Vackert är det i alla fall. Himmelskt vackert.
      Vilken bra idé! Omskolningskurs för energitjuvar! Äh, nog måste ju det gå att bota..

      Radera
  5. Så underbara foton! Och energitjuvar, ja.. de är svåra.. Man får spendera så mycket tid man bara kan med de andra, positiva människorna i ens liv!
    <3 Jennie

    SvaraRadera
  6. Tack Jennie!

    Du har så rätt och tack och lov så är de positiva många många fler än de negativa

    Karin:)

    SvaraRadera