söndag 18 augusti 2013

Nu stundar andra tider...

Så har vi då stängt dörren för sommaren och går in i sensommar och höst
när det gäller officiella öppethållningstider.
Fr.om idag har vi öppet lördag och söndag hela september ut och
förstås mot bokning hela året runt.
Det känns nästan märkligt....
Vart tog sommaren vägen?

Den här sommaren har naturligtvis haft sin alldeles speciella touch
p.g.a min brors sjukdom och död, men i övrigt så har den varit väldigt trevlig och bra.
Vi har haft många härliga gäster från när och fjärran, gäster som
verkligen har givit oss inspiration att fortsätta med vårt värv som caféägare

Det var dags att ta vara på fjolårets frusna lingon. Nu finns det tio burkar sylt...

Vi planerar redan för fullt inför nästa sommar på vad som ska ändras på,
vad vi kan göra bättre för våra gäster och för oss själva
Men mera om detta pö om pö

Bondbönorna är plockade

Vi har haft gäster från många olika delar av hela världen även denna sommar
Cyklisterna har däremot glesnat i leden, bl.a av olika turiststrategiska orsaker
Synd nog. Hoppeligen så går cykelfärjan trots allt även nästa sommar

Vretens Alma-ärtor
Det blev åtta lagom stora askar att lägga i frysen för kommande dagar

Mina fördomar har också kommit på skam.
Vi har haft ovanligt många kajakpaddlande schweizare här i år.
Kajakpaddlande!
Och jag som tänkte mig att de om några skulle komma på skidor allra minst;)
Men kanske de paddlar på mellan alptopparna nere i dalarna, när de är hemma

Nå, skämt åsido, vi är mycket nöjda med vår sommar och än är den inte helt slut
Vi håller som sagt fortsättningsvis öppet i helgerna.

Väldigt rara ärtor är de här gästerna, nu och då återkommande.
Idag de allra sista

Till något helt annat!
Det är tröttsamt att läsa tidningarna i dessa dagar.
Istället för att lägga manken till att berätta om hur det går för de tävlande i Moskva så
handlar det om Emma Green- T: s naglar.
Om det var rätt eller fel att göra så i idrottsliga sammanhang.
Man får inte göra politik av idrott ....blablabla

Vilket prat!
Det här är inte politik, det handlar om mänskliga rättigheter att få vara den man är
Idrott handlar inte om förtryck av sexuell status
Jag tycker personligen att Emma var tuff som visade
vad hon tycker om Putin med fleras förtryck av de homosexuella

Om Emma inte klarade av att ta medalj i höjdhopp så borde hon få medalj
för sina regnbågsfärgade naglar.

Nu ska jag måla naglarna
i regnbågens färger:)

Ha det gott alla!


20 kommentarer:

  1. Jaha, det är den tiden kommen nu. Jag har sensommar/höstkänslor och det är ok. Gillar lite att krypa in i skalet efter sommarens härliga uteliv, men det är klart lite mindre blåst o regn kunde det ju vara. Aldrig blir man då nöjd, hehe!
    Emma är en go Göteborgstjej som jag hejar på, allt vad tygen håller!

    kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Årstidsväxlingarna är ok, det är skönt att börja skördandet, att röja och stöka i trädgården, fastän det ännu är långt kvar innan hösten är här ordentligt. Tack och lov! Sensommaren brukar vara skön och varm. Det där härliga utelivet saknas förstås, men man kan ju inte både äta kakan och ha den kvar. Får ta igen det senare.

      kramkram Tina!

      Radera
  2. T o m jag som inte målat naglarna sen jag målade dem turkosa i färg med klänningen på ett bröllop för 7 år sen (och då för att reta maken som tyckte det var förskräckligt) fick lust att måla regnbågsnaglar. Men jag har inte lack...
    Bryr mig inte ett smack om tävlandet men tycker det var skräp av ledarna att få Emma att avstå från att fortsätta regnbågandet - om det nu är sant, det som står i bladen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att det är sant. Man blåste upp det ganska bra i tv-n också i sportnyheterna.
      Uppriktigt sagt har jag bara rött nagellack som säkert har torkat in för längesedan, men jag förlitar mig på dottern:) Annars får de bli målade i tankarna.

      Radera
  3. Ni lever så nära årstiderna och jag älskar det. Lingonen, bondbönor och ärtor gör mig lycklig!

    Och regnbågsfärgade naglar....det borde jag nog testa ;)

    Sommaren är kvar här men jag längtar så smått efter att vända blad, lite försiktigt.

    Stor kram!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lycka med både lingon, bönor och ärtor. Imorgon väntar rödbetorna på att tas upp, brytbönorna står i tur...härliga tider.
      Regnbågsfärgerna är alltid vackra
      Vi har haft varmt väder idag, riktig sommar på eftermiddagen. Indiansommaren är på gång kanske

      Stor kram till dig med Lotta!

      Radera
  4. Mycket elegant – och tydligen också uppmärksammad – nagellackdemonstration. Snyggt! Och friidrottsledningen borde backat upp henne, till exempel genom att höja ögonbrynen och svara kritikerna att Sverige är ett fritt land där man får ha vilket nagellack man vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut borde friidrottsledningen ha backat upp henne.
      Jag är säker på att hade Bolt målat sina naglar skulle det ha låtit annorlunda.
      Eller kanske ett världskrig skulle ha utbrutit?

      Det var kanske bra att det var Emma som gjorde det hela mycket elegant
      och snart går vi alla omkring med regnbågsfärger både här och där i rena protesten ;)

      Radera
  5. Kajakpaddlande schweizare! Kul att de upptäckte Åland från vattenperspektivet men det var minst sagt överraskande att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, ja, säg inte annat, men de facto har vi haft flera olika sällskap som har kajakpaddlat och de flesta har varit från Schweiz. Å andra sidan så insåg de säkert att de inte kunde finna några Alper här förstås, så då måste ju vattnet gälla.

      Radera
  6. Den tanken har slagit mig också, den om vart sommaren tog vägen...fast förhoppningsvis har vi lite av den kvar. När det gäller emmas naglar kan jag bara hålla med - starkt gjort!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å andra sidan så upplever jag det likadant varje år. Vart tog sommaren vägen?
      Men det finns nog lite sommar kvar ännu, bara i annan form, en mognare sådan med mörkare kvällar. Också skönt.
      Absolut, starkt gjort!

      Radera
  7. Idag har Washington Post Emmas naglar på Sportdelenes förstasida!!

    Ja, jag undrar också vart denna sommar tagit vägen?
    Den har gått fortare än ngn annan sommar jag kan minnas. Helt otroligt.
    Sommaren fortsätter här i säkert en månad till.

    Jag åker till Österbotten nästa tisdag, Jag vet att det är höst då. DET är vemod.

    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att Emmas naglar blir synliga för hela världen! Budskapet går fram...

      Har man mycket runt omkring sig så går det mesta fort och ni har ju haft väldigt mycket för er i sommar, på ett annat sätt än tidigare.

      Det är inte "riktig" höst nästa vecka, inte ens i Österbotten:)
      Jag lovar, det är fortfarande sensommar. Hoppas du njuter fullt ut av ditt favoritställe.

      Kramar!

      Radera
  8. Vad fint det är när man kan spara lite sommar i frysen! Den 12 oktober ska jag föreläsa på Åland, hos Eva och Lars Midbjer, kanske vi ses då? Kram!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är toppen att ta fram sommaren senare när snön yr runt knutarna:). Det gör vintern lite kortare...
      Det datumet ska jag notera. Är kanske bortrest men om inte så ses vi säkert då
      Kram!

      Radera
  9. Lingon. Det bästa. Hemmakokta, åh vad gott!!

    Och jag gick på kräftskiva med regnbågsfärgade naglar minsann!!!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lingon och socker, inte någonting annat är det allra bästa!
      Härligt, Anna! Regnbågsfärgerna ska lysa upp världen på olika sätt.

      Kram

      Radera