fredag 9 augusti 2013

När väckarklockan blev en tekanna


Jag har en tekanna i min ägo, som påminner mig om tider för längesedan
när jag själv var 4½ år och Krister just fyllda tonåring.
Vissa minnen går aldrig ur...de finns där som ränderna i en trasmatta
Jag står vid diskbänken tillsammans med mamma och tittar in i skåpet där sophinken
står. Jag når inte ända upp till bänkkanten
I en papperslåda bredvid sophinken ligger den stora väckarklockan i tusen bitar...



Ni vet en sådan med "öron" på.
Öron som skräller extra mycket när klockan ringer
Nu låg en hög med skruvar och mojänger i lådan
Väckarklockan hade sett bättre dagar och min mor suckade resignerat över
klockans tillstånd.

Krister hade begärt att få skruva isär klockan för att senare skruva ihop den igen
Han hade högtidligt och segervisst lovat att det var lätt som en plätt
Men där låg klockan och såg ut som den såg ut.
Man kan lugnt säga att tiden hade stannat

I samma ögonblick som vi stod där och betraktade klockeländet kom Krister hem
Hans första sommarlön som springpojke hade betalats ut
Han hade använt hela sin lön till en gåva åt mamma som kompensation för väckarklockan
Jag minns så väl hans ansiktsuttryck när han överlämnade gåvan
och mammas spontana glädje
Det är vad jag ser när jag betraktar tekannan idag, många år efteråt




Nu dignar tomatplantorna av underbart goda, smakfulla, solmogna frukter...
Idag fylldes den femliter stora bunken i ett huj
Och vi äter och äter och äter och äter....

Och bloggvännen som var på besök några dagar var förstås Olgakatt

Tomathälsningar till er alla!

18 kommentarer:

  1. Ett sådant väldigt fint minne av en fin bror. Tänk att saker kan ta oss tillbaka i tiden, till stunder känslor och dem vi älskar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De påminner en om både det ena och det andra, sakerna.
      Nu är det förstås väldigt påtagligt att bli lite nostalgisk också:)
      Minnena poppar upp på både det ena och det andra sättet

      Radera
  2. Va fint minne!

    Vilka underbara tomatbilder...som läskar och gör mig sugen på solmogna tomater...här är de gröna ännu!
    Trevlig helg
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Solglitter!

      Nu blir det tomatliga tider ett långt tag framöver...ett riktigt frossande förestår
      och de gröna blir röda eller gula

      Trevlig helg Lollo!
      Kram

      Radera
  3. Här dignar också köket av tomater! Det får bli många smörgåsar med ost och tomat.

    Den där boken vi talade om, skriv den, Karin! Nu kommer ju en massa minnen upp som den rara historien om väckarklockan liksom Kristers koffert full av konservburkar med corned beef. Skriv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att man inte ledsnar på tomater alls. Tvärtom så blir man snudd på beroende. Egenodlade solmogna tomater går inte att jämföra med någonting annat i tomatväg. Ungefär som den första egna nypotatisen

      Tack för din uppmuntran Olgakatt! Dottern säger samma sak, så få se om jag ska få till det...och resten i kofferten var palmolivetvålar! Jisses...av alla sorter, haha...

      Radera
  4. Nu har jag läst igenom alla dina fina inlägg och njutit av bilderna som vanligt. Så tråkigt med din bror som gick bort alldeles för ung vad jag förstår. Men ett så fint och vackert minne du har av honom är det ju en tröst i alla fall.

    Jag har väl talat om att Blogger strular och att jag inte kan komma in och varken läsa eller kommentera. Nu har jag upptäckt att om/när jag äntligen kommer in hos antingen mig själv eller någon annan, så går jag ifrån datorn i fem minuter och gör något annat. Då KAN det hända att jag får upp kommentarrutan direkt. Som nu. Jag har varit borta åtminstone en halvtimme nu från datorn.

    Men som du kanske förstår är det inte lätt när man har annat att göra än att sitta vid datorn varje dag och vänta.Jag får alltså upp en ruta varje gång jag försöker där det står att sidan inte är tillgänglig. Jag kommer däremot in direkt på FB! Ingen hemma vet vad det beror på. Kent har också svårt att komma in på nätet och får ideligen upp samma ruta också.
    Ha en skön helg, som väl blir arbetsam för er som vanligt önskar
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blogger är strulig nu och då, vilket jag tror att de flesta får känna av med jämna mellanrum.
      Det måste ju vara Blogger eftersom FB fungerar skulle man tycka.
      och visst förstår jag, man kan ju inte sitta vid datorn när man har fullt upp med så mycket annat.
      Ha en lika skön helg du med!
      Det är inte lika mycket räknat arbetsmässigt vad gäller caféet längre, det har glesnat i leden precis som det brukar göra den här tiden varje år, men ännu hittar folk hit

      Radera
  5. Jag minns också de där stora väckarklockorna med öron. Förstår att din mamma blev glad för presenten. Min tomater ser bara ut som små gröna ärtor. Sommarhälsningar från Skåne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du att vänta på allt det goda vad gäller tomaterna!
      Lördagskvällshälsningar

      Radera
  6. Jag tror faktiskt att en sådan klocka är på väg till loppiset.
    En silverfärgad. Själv borde jag ha en väckarklocka då jag börjar i jobb på måndag. VAD ska jag säga om jag försover mig??? Har vänt upp och ned på allt vad dygn heter.

    Så gott det ser ut med solvarma tomater.

    Ha en skön söndag. Och en solvarm kram mitt på natten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någonting ditåt rent färgmässigt var även den sönderplockade klockan från min barndom.
      Sommarlovet är snart slut för din del! Om du försover dig ? Det gör du ju inte...uppe tidigt med tuppen, som vanligt. Eller när vill du att jag ska ringa och väcka dig?;)

      Önskar dig detsamma Lisbet!
      kram

      Radera
  7. Så tråkigt med din bror, beklagar!
    Goda goda tomater har jag också avnjutit i några dagar i Torreveija, här hemma höll jag på att få slag nyss när jag var på affären och såg priset på svenska tomater....
    men hemmaodlade är förstås bäst!
    Fina minnen du delar med dig av, dessa poppar upp alldeles av sig själv när man tänker i sorg.
    Ha det fint!
    Varm Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack HeLena!:)

      Sånt är livet.
      Så är det oftast när någonting har hänt, man minns på ett annat sätt än annars.
      Sorgearbetet är igång

      Vi äter tomater så det är snudd på att man ledsnar...borde kanske göra en rejäl tomatsås och frysa in för vintrigare tider också.
      I jämförelse med prisen söderut och här så ramlar man nästan omkull, jag vet, så nog är det en lycka att kunna plocka i egen trädgård just nu. Och det är så himlagott

      Varm kram till dig!

      Radera
  8. Vilket fint minne du har med tekannan. Beklagar sorgen <3

    Jag kan säga att jag varit 20 minuter på Åland i sommar! Nästa sommar ska jag gå i land. Vi var på en kryssning till Tallinn och då stannade båten till där tio minuter åt varje håll mitt i natten...

    Det är roligt att vara tillbaka i bloggvärlden igen..

    Många varma kramar till dig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!

      20 minuter i alla fall!:) Inte illa men när du går i land så hör av dig så kan vi ses

      Kul att du är tillbaka igen!


      Många varma kramar till dig med!

      Radera
  9. Kanske var det väl så bra att mor din fick en tekanna i stället för denna skrälliga väckarklocka för nog minsann vaknade man med buller och bong av dessa. Kan nämna att när min man och jag sällskapade så hade jag en likadan men var tvungen att köpa mig en ny som hade mindre ljud för när den blivande mannen skulle upp på morgonen så flög han nästan i luften av det häftiga skrällandet som dessa klockor förde med sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var hemska väckarklockor!
      Kanske det är därför jag inte klarar av sådana alls. Jag vaknar innan klockan ska ringa bara för att stänga av den så jag slipper skrällandet:)
      Jag tycker inte heller om att vakna i taket.

      Radera