onsdag 21 augusti 2013

Konserverad hetta




Stora T.,  barnbarnet, sådde chilipeppar i våras och delade med sig till oss också.
Tre plantor med röda frukter och en med gula frukter föll på vår lott och vilken lott sedan!
Vi har aldrig haft så mycket chilipeppar som  i år. 
Och det fortsätter att komma mera hela tiden. 
Kvällens skörd såg ut så här!
Så jag satte mig på gräsmattan och skrapade bort frön....


skar i lagom stora bitar, lade till några skivade klyftor vitlök och hällde på olivolja så 
chilipepparn täcktes ordentligt. 
Om tre veckor har vi prima chiliolja att använda


Jag lovar, lagret räcker hela vintern...


Medan jag förlustade mig med gult och grönt från växtvärlden ägnade sig Uffe åt annat
som var grönt och mindre skönt
Vi drog hastigt iväg till Lökholmen för att ta upp Embla, vår båt


Hennes "mage" var allt annat än trevlig att se på...
Så blir det när man inte får fara ut på böljan den blå,
utan istället får ligga stilla vid bryggan och bara vänta och vänta
Det växer sjögräs och havstulpaner på en


Men nu är allt detta ett minne blott
Nu ligger Embla med glänsande ren "mage" återigen i vattnet vid bryggan
och väntar på bättre tider
Nu är hon åter i körbart skick

Mitt i allt så bara händer det! 
Vi far iväg tillsammans alla tre...Embla, Uffe och jag

Hela dagen har varit het och solig
En bokad grupp kom hit på eftermiddagsfika och förstås slinker alltid några till in
samtidigt...det hör bara till

Och det är så oherrans torrt i markerna!
Knaster, knaster hörs det när man vandrar över dem

20 kommentarer:

  1. "En liten båt blir alltid våt
    om magen när det stänker,
    jag undrar vad den tänker."

    Eller hur det är den går den där barnvisan.
    Men att en liten båt blir alldeles påväxt och joxig, det är lite mindre omsjunget. Vad skönt för Embla att bli ren och fin om magen igen.

    "Den tänker att det finns en skatt
    långt ner på havets botten..."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Embla är fin om magen igen och det betyder att vi kan ta oss ut mot havet
      utan att dra en hel massa sjögräsjox med oss
      som saktar farten och kostar mängder av onödig energi.

      Vilken söt liten barnvisa. Den har jag aldrig hört förr...
      däremot har jag själv varit båt ett antal gånger med små barn i famnen och sjungit stor våg, liten våg...
      och gjort "vågor" med knäna:) Jättekul för en liten en i världen

      Radera
  2. Härligt karin! Så mycket chilipeppar - och vacker är den! Fint att lägga in och ha i vinter. Gott blir det, det ser jag ju!

    Vilken söt barnvisa och skönt med en fin båt igen.

    Det ser härligt ut på bilderna! Känner en sensommarvärme, jättefint.

    Lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade en riktigt skön sensommardag igår, 24 grader varmt.
      Nu just åskar det i omnejden, en lätt regnskur har fallit, mycket välbehövlig.
      Augusti är en fin månad.

      Karinkram!

      Radera
  3. Vilka underbara bilder och det ser verkligen fantastiskt gott ut! Smart det där med chilioljan, det ska jag testa att göra - fast jag väntar nog tills jag kommer tillbaks dit där såväl chilifrukter som olivolja är betydligt billigare än här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är framför allt ett väldigt enkelt sätt att ta vara på chilifrukter om man har mängder av dem som vi har i år. Grundreceptet är ungefär 7 st frukter, 1 klyfta vitlök och så olja på så det täcker. Har alltid fungerat bra . Hållbarheten är lång, men jag vet inte hur lång eftersom det tar slut innan nästa sommar:)
      Förstår att du väntar tills du är på andra sidan jordklotet igen
      Tack Marina!

      Radera
    2. Tack! Jag ska absolut testa att göra det!

      Radera
    3. Du har säkert många olika sorters chili att testa på. Kanske det kommer rapport på din blogg senare?

      Radera
  4. Men fy så Embla såg ut på magen, tur att hon fick en dusch.
    Våran Sally har ju legat torr sen i våras, men igår
    åkte hon i vattnet för snart ska sälkriget trappas upp igen,
    men först lappande av näten...

    Så vacker chilin är i sina starka färger...

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Embla såg inte alls kul ut på magen men nu glänser den igen.
      Jag var in till dig och såg att ni har lagt Sally i blöt!
      Lycka till med nätlappandet!

      Tjingeling

      Radera
  5. Så vackra dina chiliburkar är. Rena prydnaden var som helst. Här är det definitivt inte torrt i markerna. Jag blir glad varje dag jag slipper se att det regnar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att det våta har fallit ojämlikt som bara den denna sommar.
      Den lilla åskskur som vi fick i morse försvann i strålande solsken efter några minuter. Dammet försvann men fortfarande är det gruvligt torrt.
      Kram

      Radera
  6. men va bra...jag har oxå cilli på mognad i växthuset och en utekruka som mognar efterhand. Hott e gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hott e gott! Nu får vi hotta upp oss så mycket vi orkar och kan Eivor!

      Radera
  7. "August for the people and their favourite islands."

    En njutning för ögat - även om det sätter lite väl mycket sprätt på endorfinerna.

    Så har vi då lärt oss att inte ligga stilla för länge vid bryggan!
    Margaretha
    som just fick
    idén att blogga
    om Auden

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Man får ta det varligt så endorfinerna inte blir skrämda
      Stillaliggande tenderar överväxtlighet eller kanske man borde säga underväxtlighet den här gången

      Karin
      som ser framemot blogginlägg om Auden

      Radera
  8. Ojoj vad gottigt du lagt in...skönt att ha framöver!!

    Men en sån "mage" då...huu... så det kan bli...skönt att det är borta nu då...hihi

    Önskar dig en alldeles underbar helg vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott och hot!

      Önskar dig detsamma Lollo!

      Kram

      Radera
  9. Vacker bricka och bilder!
    Ja helt fantastiskt vad chilin givit oss skörd i år!
    Cayenne Long Slim, 4/5 på Scovilleskalan
    Hot Lemon, 5/5
    Den organiska paprikan heter ´Bendigo´.

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nann!
      Mängder och det finns mera i växthuset att ta vara på ännu.
      Fint att veta vad sorterna heter, nu kan jag lägga namn på fröna.
      Paprikorna hade jag egna frön av. Ekologiska. :)
      Eller fick jag sådana plantor också? Minns inte längre men nu börjar paprikorna ta fart vad gäller mognad.

      Varma kramar!

      Radera