tisdag 27 augusti 2013

Gloskär?


Ön heter inte Gloskär utan någonting helt annat men där har jag suttit och
bara tittat mig omkring (glott) i timmar, lyssnat på skäggdoppingarnas prat och vågornas fras

Det är tyst därute just nu.
Åtminstone i jämförelse med vårliga tider då fåglarna har bon och allt är ett enda förberedande
för livets tillblivelse och varande


På klippan där jag satt, stundvis låg, rasslade det till lite lätt nu och då av fjolårslövet
som tycktes försöka ta sin tillflykt bort från ön likt en fjäril...


En liten spindel av något slag tog sig över ett bergskar med vatten i, på sitt eget sätt
En vackrare båt har jag sällan sett


Ute vid havsbandet är det lätt att hinna i fatt sin egen själ

Tankad av ny energi har jag tagit tag i fönstertvätten i köket.

22 kommentarer:

  1. Gloskär...ett bra namn på den ön.
    Där skulle jag också vilja sitta och finna själen.
    Snart kommer jag till mitt eget Gloskär. inte dumt det heller.
    Sensommaren, så annorlunda. Vemodig.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den heter egentligen Ersklobb!:) men det passar bra med Gloskär just nu.
      Ha det så bra på ditt eget Gloskär Annika.
      Sensommaren är aningen vemodig, sommaren går så fort förbi.
      Så känns det nästan alla år
      Kram!

      Radera
  2. Gloskär.... jag har riktigt "sugit" på namnet och känner att vi alla skulle behöva ett sånt ställe :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fina i sammanhanget är att vi alla kan skapa oss ett Gloskär precis var som helst:)
      Ett ställe att bara sitta och glo på

      Radera
  3. Åh, vad skönt! Det är lätt att bli sittande länge vid vattnet. Särskilt nu när kvällarna är så sällsynt vackra. Först när det blir mörkt går jag in i stugvärmen. Och när någon frågar vad jag gjort under kvällen måste jag nästan ta sats för att kunna säga som det är, för det är så ovant och nästan lite otillåtet: "Bara suttit. Tittat på sjön. Kanske tänkt en eller annan tanke."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så rofyllt att sitta vid vatten. Eller på höga höjder.
      Det är ungefär samma sak för min del.
      Det märkvärdiga är att man inte tänker särskilt mycket alls, hur nu det går till.
      Skönt är det och jag ska bli bättre på att bara sitta ner och glo, det har jag lovat mig själv

      Radera
  4. Innan jag läste inlägget trodde jag det handlade om mig - glos-kär.
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, Margaretha, det är ju självklart att det handlar om dig, också, glos-kär som du är!:)

      Radera
  5. Du är klok du Karin. Att sitta på en ö och glo låter som en lisa för kropp och själ.
    Men vilka vackra bilder. Man häpnar!
    Go´kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker Eive!:)
      Och jag försöker också bli bättre på att bara sitta ner och glo. Tränar och tränar....
      Naturen är så himla vacker därute....bedårande vacker i sin enkelhet, storhet
      Go´kväll på dig med!

      Radera
  6. Jag skulle också behöva lite fönsterputs energi, fast jag har ju inget Gloskär här, så det fungerar nog inte...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns inget Gloskär här heller, men det blev så när jag satte mig ner och glodde på Ersklobb:), så säkert har du ett litet Gloskär i dina knutar också någonstans. Det gäller bara att finna det där lilla enskilda skäret

      Radera
  7. These pictures are amazing - really special. There is something profoundly peaceful about getting so close up to the simple beauty of nature - thanks for sharing!!

    Regan

    SvaraRadera
  8. Men så fantastiskt underbara bilder!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fjällripan!
      Det lilla i det stora är oftast väldigt vackert eller hur?
      Det brukar du ta fram i dina bilder för jämnan:)

      Radera
  9. Så vackert! Men vet du, först läste jag din rubrik som Glos-kär och då tänkte jag direkt att det är precis vad jag är. Lite kär i orden och språket.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Du är inte ensam om den läsningen av rubriken...och vi är ju alla litet kära i ord på ett eller annat sätt, men nu handlade det förstås om att sitta och bara glo rakt ut ett tag;)
      och skäret heter egentligen Ersklobb
      Kram
      Karin

      Radera
  10. Vilken andlig tankning du hade på ditt Gloskär.
    Men du har ni upplevt att det är otroligt mycket alger i havet i år.
    Lågt vatten och värmen kanske, får vänta på ett par stormiga dagar så att det lossnar och blåser upp på stranden så att vi inte får så skitiga nät.
    Och sikarna vi fick sistens hade redan gångbar rom att ta reda på...gött.

    Borde också ta tag i mina fönster dom är lite insynsskyddad av allt damm, flugskit och pollen efter sommaren.
    Eller ska jag ge mig ut i lingonskogen kanske ???
    Låter allt roligare.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland måste man bara sätta sig ner och vänta in sig själv. Var är det bättre än ute på en klippa i havet någonstans. Det vet du säkert själv som är på dylika ställen titt som tätt eller hur?:)
      Vi har faktiskt inte haft mycket algblomning i år i jämförelse med andra år. Men nu vet jag ju varför, de är hos er. Jag förstår att det är irriterande med tanke på näten. Vet hur det är
      Sik! jag säger bara sik....men vi får vänta ett tag ännu
      Vi är litet efter här

      Lingonskogen är mycket roligare, välj det roliga. Fönstrena väntar

      Tjingelingen !

      Radera
  11. Vilken lisa för själ och kropp...sånt är läkande och välgörande!!

    Lika underbara är ju dina bilder och jag bara njuuuter av detta vackra som du bjuder på...tack för det:)

    Önskar dig en fortsatt fin vecka vännen
    Kram från Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det Lollo!:)
      Tack och tack detsamma!

      Kram
      Karin

      Radera