lördag 24 augusti 2013

Förändringens vind


Varje fredag har vi sålt bröd till två större affärer i Mariehamn eftersom
de önskade att vi skulle göra det, trots att vi nog tog emot erbjudandet med
en viss tveksamhet.
Jag har en viss erfarenhet från tidigare att lönsamheten inte är den
bästa när man är en liten företagare inom det här skrået.
Men försöka duger så vi steg på tåget och
har under knappt två år förmedlat vårt bröd till dem

Men när vi märkte att vinsten av affärerna
pendlade mellan plus minus noll de senaste månaderna, steg vi resolut av,
trots våra trogna kunder som nu har fått vända sig till konkurrenterna


Ibland räcker inte ens den goda viljan till, man måste vara realistisk
i företagssammanhang.
Förlustaffärer har ingen råd med i det långa loppet
Och att slåss mot de stora brödjättarna finns det ingen som helst chans till
Säger jag Skogaholm, Pågens, Fazers så förstår säkert var och en...
Nu bakar vi endast till egen brödbutik och förstås till folk som beställer bröd direkt av oss

Tro nu för all del inte att jag hänger läpp nu.
Inte alls, jag känner enbart en märkvärdigt skön  lättnad över
det tagna beslutet och ser verkligen framtiden an med stor glädje
En mindre stressad sådan.
Inbillar jag mig i alla fall :)



För min del får jag mera tid för det jag har längtat efter att få göra
Nämligen att ägna mig åt hantverkandet i större grad än jag har kunnat
under många år.
Tanken har varit, ända från första början sedan vi
startade upp den här verksamheten,
att jag skulle sälja eget hantverk i vårt hantverkscafé.
Nu har jag vintern på mig att få till ett litet större lager än vad jag
har lyckats med hittills.
Och det känns bra, väldigt bra


Dessutom fyller det gamla skolhuset vi bebor hundra år nästa år och
naturligtvis så måste vi fira det och låta andra få ta del
av firandet på något sätt.

Det kräver förstås noggrann förberedelse som tar sin tid
Att få till det och dessutom sköta catering, kurser, konsultarbeten, översättningar
och annat som inkommer under vinterhalvåret för vår överlevnads skull
räcker gott och väl till att få tiden att kännas alltför kort i tankarna redan nu

Trots att vi plötsligt har fått mera tid
att prioritera på ett annat sätt än tidigare....

14 kommentarer:

  1. Låter som ett mycket klokt beslut, även om en del brödkunder förstås blir besvikna. Kanske de får en liten puff att sätta igång och baka själva?

    Och så ser det ut som om det kommit lite regn i era trakter. Efterlängtat, antar jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som ett klokt beslut, verkligen!

      Det finns många bra bagerier på Åland, så det löser sig nog för brödkunderna även om de inte beställer direkt från oss eller börjar baka själva.

      Nej, inget regn utan konstbevattning, här är torrt som bara den och regnet är efterlängtat ännu.

      Radera
  2. Det verkar inte som du kommer att bli arbetslös även om du sagt nej till en del jobb. Ibland är det inte fel att välja bort vissa saker. Man känner ju själv vad man mår bra av och det är det viktigaste i det långa loppet. Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej arbetslös blir jag inte. Helt rätt. :)
      Att må bra är det viktigaste, och mår man bra så brukar det också bli bra.
      Önskar dig detsamma Gunnel!

      Radera
  3. Bodde jag på Åland vet jag var jag skulle köpa bröd. Nu har vi bara en kant svartbröd kvar, suck. "Jättegod kavring" sa maken som inte är en man för superlativer. Så vi äter bitarna som konfekt med en aning lagrad brie till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D.
      Det är inte stor skillnad smakmässigt på svartbröd och kavring, helt rätt.
      Nu vet jag inte vad kavring innehåller men ska googla, men jag har smakat och konstaterat samma sak som din make. Med brie brukar vi njuta svartbrödschipsen, vi också

      Radera
  4. Ditt hembakta slår garanterat brödfabrikernas... men jag förstår ert beslut.
    Fina bilder! Och inget regn i sikte på länge än vad det verkar...
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), mitt bröd har gott självförtroende och tänker låta sig bakas oförtrutet länge än, men de stora jättarna är för stora i sammanhanget.
      Så vi stannar kvar här vid vår läst (jäst).
      Inget regn i sikte...jag gissar att det dammar även hos dig nu
      Kramar!

      Radera
  5. Förstår att ni beslutat att göra så.
    OCH ni har ju kunder ändå som helst av allt köper just ert bröd.
    Begriper helt och fullt att det är en lättnad för er.
    Ha en fin fortsättning på söndagen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland är det inte svårt alls att ta beslut:)
      Och nu ser jag framemot hösten med största tillförsikt
      Ha det bra du med Annika!
      Kram!

      Radera
  6. Det är den där detalje...ekonomi. Ett gott bröd tycker man ju ändå folk kunde betala för.
    Jag tror i alla fall hantverkandet blir en succé. Det verkar vara ett slitsamt men meningsfullt liv på den vackra ön. Det är bara att önska lycka till med bak och skapande. :-)
    God eftermiddag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den detaljen blir vi all varse oss med jämna mellanrum. Ekonomin. Det måste gå runt och gärna bli några slantar över också.
      Vi får hoppas på att det blir som du tror. Jag tror att det blir riktigt bra själv. Mathantverk och konsthantverk samt allt det andra
      Tack så mycket för välgångsönskningarna Eive!:)

      Fridens liljor!

      Radera
  7. Gott bröd är inte lätt att hitta, synd jag inte bor på Åland! F.ö. såg jag en bild på dig i tidningen häromdagen, så nu har du ett ansikte, jätteroligt tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag lär ha varit i Nya Åland. Har inte sett det själv men jag får försöka bjuda till och lägga ut en ny bild på mig här på bloggen. Men först ska de nya glasögonen anlända.
      Ha det bra!

      Radera