lördag 3 augusti 2013

En lång radda dadda....


Jag undrar varför man egentligen säger så...radda, dadda?
Antagligen bara ett uttryck när man vill berätta någonting som inte har så stort värde
men som är litet som blablablabla...


Det jag vill berätta med att visa några bilder från de två första dagarna i augusti är förstås
att jag lever...
Ett livstecken från en bloggerska som brukar blogga alla dagar men som plötsligt inte gör det


Hit hittar glädjande nog, fortfarande mycket gäster från när och fjärran
Uffe och jag ligger i som bara den...litet klumpvis.


Ketchupeffekten är påtaglig.
Antingen är det glest med folk här eller så kommer alla på en gång
Tomaten Lotta börjar mogna i lilla växthuset....hon blir mörk och god


Slanggurkan Tanya på utsidan ger också god skörd...


och klättrar uppåt husväggens södra sida


Ibland blir det bra fastän kanske det inte blir så vackert
I våras, när såtider gällde, hittade jag några gamla gurkfrön i en påse.
Jag trodde inte att de skulle gro längre men när det fanns en blå bunke full
av kompostjord kvar att använda, slängde jag dit fröna och lade allting mot
södra väggen. Mitt i allt så tittade några plantor upp ur jorden och jag lade
ett fönsterglas framför... och visst får vi gurkor:)


Kanske någon liter havtornsbär också...det ser lovande ut i alla fall


Funkian blommar som allra mest just nu


Jag brukar "slänga ut" krukväxterna bland de andra växterna i något land varje sommar
Där mår de mycket bättre än att bli totalt bortglömda inne på fönsterbrädet
Flamingon ändrar färg på ett spännande sätt


Stjärnpelargonen Shirley blommar som allra vackrast just nu den också


Fåglarna sår de också....i backen ovanför huset, står en vacker solros och blommar välkomnande


I stora grytan påminner Halloweenpumpan oss om kommande tider
Det blir många pumpor att äta och glädjas åt längre fram i år


Rödklinten får avsluta bildraddan....

Sommargäster kommer och tackar för i år...
Det sticker till i hjärtetrakten
Det är nästan svårt att fatta att vi börjar gå mot slutet av sommarsäsongen
Tiden rinner snabbt iväg när man har mycket och roligt att göra

Och redan nu är jag/vi i full gång med att planera inför nästa sommar
Hur vi ska förbättra vissa saker, vad som ska göras på utsidan och insidan...
Så är det alltid
Framåt, framåt...




8 kommentarer:

  1. Du har då mycket att njuta av i din trädgård...ljuvliga växter och fina grönsaker.
    Förstår att vemodet ger sig tillkänna nu i slutet av sommaren....den går ju alltid fööör fort ;)
    Önskar dig fortsatt fina augustidagar
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var faktiskt inne på din sida och såg alla vackra rosor, men just som jag tänkte kommentera måste jag rusa iväg för att ta emot kunder. Så blir det ibland:)
      Vemod är kanske för starkt ord, men visst känns det. Jag tycker ju att sommaren började nyss...det går för fort.
      Önskar dig detsamma Lollo!
      Kram

      Radera
  2. Vackert och fint och mycket gott hos er. Måste vara härligt att kunna gå ut och plocka middagsmaten.
    Här har vi brandrök, värme och torka. Förberedelserna inför min resa är igång. Vi hörs snart. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en av sensommarens fröjder, att kunna gå rakt ut och ta in mat. En känsla av frihet och rikedom som inte går av för hackor.
      Gott blir det dessutom.
      Just nu regnar det här, lite grann
      Vi hörs snart!
      Kramar!

      Radera
  3. Åh, sådana där funkior har vi också och alla blommar just nu. Men ingen av dem poserar så där fint som på din bild...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad är det för fel på era funkior som inte gör som du vill?:)
      Det är ju bara att be dem vara stilla en liten liten stund...pikkuliten stund

      Radera
  4. WOW vilka underbara bilder du bjuder på:) din blogg är alltid så mysig att besöka.

    Om du vill ha lite höstmode inspiration kan du kolla in min nya post:)

    Ha en härlig dag:)

    LOVE Maria at inredningsvis.se - the Swedish design blog

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria!:)

      önskar dig detsamma!

      Radera