söndag 25 augusti 2013

Du har så mycket blommor...


men gladioler har jag aldrig sett här, sade min kusin åt mig
när hon tillsammans med två andra vänner kom hit igår.
Nu står den ståtliga orangefärgade skönheten här och påminner mig om dem
Och vi pratade och pratade om allt mellan himmel och hav, om Krister,
om blommor, om livet i allmänhet
och kunde ha fortsatt hur länge som helst kändes det som,
men allt har sin tid och sina måsten som avslutar även de bästa samtal


I dagarna två har vi haft öppet café igen
Kundkretsen har minskat till ungefär en sjättedel av vad den brukar vara, men
det hör till den här årstiden och nu finns tid till samtal på ett annat sätt
Det är också väldigt skönt att hinna umgås, lyssna och diskutera
Jag blev så rörd när Gudrun från grannkommunen kom på besök idag
Mycket vatten har runnit under hennes broar sedan vi senast sågs
Tur att Uffe är den han är och låter mig sitta ner med vänner som kommer
för att umgås på det här sättet.
Under tiden har han tagit hand om de andra kunderna
som har kommit hit medan jag har suttit och pladdrat :)
Semesterkänslan var påtaglig för min del


Det har även funnits tid att stå i buskarna nu och då
Nu har jag plockat alla havtornsbär.
(På bilden har de redan varit ett varv via frysen
Jag lösfryser dem innan jag samlar dem i burkar)

En skön helg lider mot sitt slut och jag konstaterar
att jag åter börjar minnas vad jag drömmer om på nätterna.
Nej, jag ska inte pina er med dem, jag lovar...men spännande är de

16 kommentarer:

  1. Havtorn är Åland för mig, även om de finns runt husknuten här också..
    Så fint samtal ni hade, sådana stärker och lägger sig som bomull runt hjärtat.

    Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det är så för din del Tina.
      Du har ju en del havtorn i blodet, på sätt och vis:)
      Samtal, när de är som bäst är bomull, mjuk och go, som både värmer och stärker en

      Stor kram till dig med!

      Radera
  2. Orange gladiol - vad ståtlig och vacker! Det charmiga nyponet tycker jag också så mycket om ;) Blir nyfiken vad du gör med havtornsbären, en god sylt eller gelé kanske?

    Jag får sådan skön sensommarkänsla när jag läser om er helg. Lite lugnare, mjukare ljus, varmt solljus som killar i nacken....

    Stor Lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De handplockade "tama" havtornen som jag plockar av buskarna här hemmavid blir oftast dekorationer till moussetårtor gjorda på vilda havtorn som vi brukar pressa saften av redan på buskarna.
      Så gott och så vackert. Ska ta bild när det blir dags för havtornsmoussetårta nästa gång.

      Du får helt rätt känsla Lotta, för precis så där är det just nu...lite solkill i nacken och mjukare ljus

      Stor Karinkram!

      Radera
  3. Så vackert! Både bilder, vänner och minnen. Och så drömmarna med förstås! Det bästa havtornsställe jag funnit är dessvärre inhägnat och befinner sig ovanpå Forsmarks slutförvar. Men där dignar buskarna av bär kan jag lova. Jag kanske får ansluta mig till Greenpeace för att lära mig hur man ska komma åt dem. :)
    Hoppas att din vecka blir lika härlig som helgen låter. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!
      Jag tycker du borde ta dig en ordenligt fundering på det här med Greenpeace.
      Den organisationen ger säkert kurs i klättring.
      Jag ansluter mig gärna jag också så kan vi klättra tillsammans.
      Vad gör man inte för att nå havtornsbär:)
      Önskar dig detsamma, en härlig vecka!
      Kram!

      Radera
  4. Härligt med lite tempoväxling, och nu stillnar det lite mot hösten. Fint. Havtornsmoussetårta låter för mig som höjden av lyx!

    Men gladiolus? Sådana finns väl bara i blomsteraffärer??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyx är det med tempoväxling också, inte bara havtornsmoussetårta:)
      Gladioluslökar kan man sätta på våren har jag för mig, men jag tror att lökarna inte överlever en vinter...
      måste googla nu:)
      Snart en visare PettasKarin hälsar godmorgon över havet!

      Radera
  5. Jag älskar gladiolus. Min farmor plockade alltid sådana till mig på min födelsedag. Hon hade massor i sin trädgård och jag firade alltid min födelsedag hos henne. Nu påminde du mig om att jag måste ge mig iväg och plocka havtornsbär. Det ska bli marmelad i år igen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Havtornsmarmelad är väldigt gott. Havtorn är gott till väldigt mycket egentligen och i år dignar buskarna av de orangea bären.
      Jag har tänkt att sätta gladioluslökar alla år men....det måste ju bara bli nästa vår. De är väldigt speciella och mycket vackra.
      Kram

      Radera
  6. Sån omtänksam make du har som låter dig sitta ned och njuta av
    ett samtal med en god vän.
    Ibland känns just ett samtal som något man behöver.
    Ni är ju så duktiga med ert bageri och ert cafè, nu behöver ni ju snart semester.

    Havtornsbär har jag aldrig plockat...

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är omtänksam, mycket!:)
      Semestern får vänta till i januari/februari, men tempot blir lugnare nu så vi kan ta lediga dagar när chansen finns. Idag har vi varit ute på böljan den blå t.ex.

      Tjingelingen

      Radera
  7. Så där är Peter också.
    Det är bara att uppskatta de snälla, schyssta män vi är gifta med.
    Underbart.
    Förstår att det är skönt nu när det lugnat sig på Pettas.
    Imorrn åker jag till Österbotten. Känns overkligt konstigt. Samtidigt bra.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Annika, kunde vi inte uppskatta våra snälla, schyssta män får vi söka hjälp. Proffshjälp;).
      Snart åker du förbi här. Jag vinkar stort! Ha det så bra på resan och förstås också i Österbotten!
      Kramar!

      Radera
  8. Jag måste kika om jag kan hitta något som liknar havtornsbär nästa gång jag går ut på promenad. Nu har jag ju fått se hur sådana ser ut :-). Måste vara skönt att kunna sitta ner och prata med sina gäster en stund när du varit van att bara stressa.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Havtornet växer för det mesta längs kusterna men kanske du hittar några buskar även hos dig.
      Det är skönt att ha tid till samtal, absolut.
      Kramar

      Radera