söndag 21 juli 2013

Vårt lökland...

har aldrig blommat så vackert som det gör i år....
I den djupsäng jag anlade för gula löken blommar vallmon så det står härliga till
Trädgårdslandet lever sitt eget liv och gör som det självt vill
Och jag har inte hjärta att riva upp all vallmoskönhet nu när den blommar


Att det trots allt går bra för löken
är förunderligt.
I den trängseln kunde man få klaustrofobi
allra minst

När jag sökte mig fram i vallmodjungeln
kunde jag konstatera att löken blir fin
och stor. (bilden är suddig för att jag måste hålla undan alla vallmoplantor med ena handen,när jag fotograferade )

Förvånansvärt nog. Jag var beredd på små ynkliga lökar, men fick tji...
Kanske det är så enkelt att löken vill omge sig med opiumvallmo för att må bra?
Hur som helst så mår de bra av varandra, både vallmo och lök


Bofinkarna har åter tagit ut en kull ungar
Det här är antingen en Knut eller en Knutta
Om den är närsynt ?;) Vet inte..


och runt brödet samsas de små...
Tänk om vi människor kunde göra detsamma lika bra trots våra olikheter
både utseendemässigt och kulturellt


Den svarta stockrosen vid trappan börjar slå ut sin kronblad
När den svarta skönheten blir äldre förändras färgen till mörkröd
En spännande blomma

Idag har vi åter haft en fin intensiv dag med många härliga gäster
Vädret har varit blåsigt, ömsom mulet, ömsom soligt

Nu tar jag ett elegant hopp (haha) och hoppas att jag hamnar i sängen och inte på golvet
Hör ni en duns så är det bara jag.
Godnatt alla!

14 kommentarer:

  1. Underbart vackert grönsaksland!
    Sov så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!

      Här blandar sig blommor och grönsaker tillsammans litet hur som helst:)
      Jag sov riktigt gott! Godmorgon!

      Radera
  2. Vallmo och stockrosor....finns det något härligare? Vilken prakt, så vackert, så sommarhärligt!

    Glad att det får vara kvar så ;)

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte just!:)
      Vi har fortfarande sommar, fastän det börjar kännas att den förändras en aning mot höst
      Också precis som det ska vara, men ännu är det härlig sommar

      KRAM!

      Radera
  3. Jag börjar mina kommentarer till dej för det mesta på samma sätt.
    Vilka ljuvliga bilder!!!

    Hoppas du fick en bra sömn, hoppas du inte landade på golvet!
    Ha en fin början på veckan!
    Nu ska jag iväg till Jakobsdagarna. I dag är det storloppis på gång.
    Få se vad det blir. För något blir det nog :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbet!

      Jadå, sov som en snork. I sängen!!:)
      Lycka till med loppandet! Skulle vara roligt att vara med på Jakobsdagarna.
      Har faktiskt varit där en gång för längesedan när de dagarna begav sig.
      kram

      Radera
  4. Du tar så fantastiska bilder! Djurbilderna "fångar" mej helt :o)
    Brukar förstora upp dom för mot svart bakgrund är dom ännu "maffigare".

    Har du gått i skola eller är du en naturbegåvning...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tina!
      Jag blir smått förlägen nu över berömmet, för jag har inte fotograferat särskilt länge alls.
      Kanske jag är inne på mitt tredje eller fjärde år vid det här laget
      I skola har jag gått men inte vad gäller fotografering;),
      Tack än en gång för väldigt snälla ord!

      Radera
  5. Funderar om du varit hit och fotat :) Även här finns en underbar grönröd röra! Har inte hjärta att dra upp ljuvlig vallmo så den får komma upp varhelst den vill, och det är ungefär överallt det. Och vackert är det <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gissar att jag kunde ha varit hos dig och fått liknande bilder. :D
      Minns från ifjol att även du måste "slå dig" fram i din djungel av ärter, bönor och blommor.
      Inte rycker man upp vallmon så där bara, men senare ryker den och blir gröngödsel.
      Skönheten får blomma så länge den vill <3

      Radera
  6. Fina foton, men vad sorgligt det låter att du tycker att hösten börjar kännas,
    Det är ju mitt i juli ännu. Skulle önska att hösten inte ens kunde anas förrän i augusti.
    Men, men...
    Alla vackra blommor!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!
      Det är inte alls särskilt sorgligt, men faktum är att hösten gör sig påmind, kanske litet tidigare i år...allt är brådmoget och torkan gör sitt. Men den ljuvliga augusti är fortfarande sommar, en mognad sommarmånad. I jämförelse med den fagraste sommartiden då allt går i blom och är ljuvt grönskimrande är tiden annorlunda nu, men så ska det ju vara. Här har vi för övrigt inte haft en "riktig" sommar i år, mycket blåst, nog solsken, men rätt så kallt för årstiden. 15-16 grader dagtid och 11 grader nattetid.
      Enligt vissa är augusti den första höstmånaden, för mig är den skördemånad och september början av hösten.
      Kramar!

      Radera
  7. Härligt att vallmo och lök samsas så fint.
    Underbara bilder. Jag älskar vallmo! Kan aldrig se mig mätt.

    SvaraRadera
  8. Jag är också en vallmoälskare av rang:)
    Kan inte se mig mätt jag heller, så jag förstår dig fullständigt Mian!
    Tack!

    SvaraRadera