onsdag 10 juli 2013

Så var det dags igen...


att ta fram golfklubborna...


Bönorna börjar "räcka iväg" uppåt och behöver stöd i livet
Golfklubbor fungerar utmärkt som bönstöd, utifall att någon funderar på att börja
golfa på det här sättet


Jag lägger upp mål för varje dag att genomföra...ett par sisådär
Morgonen och dagen går till caféet och alla gäster till hundra procent, men när kvällen kommer
vill jag vara ute i trädgården för att få andas själen lätt igen.
För min del mår jag bra i trädgårdslandet, att få gräva och dona, rensa ogräs och bara vara där
som en jordalf av något slag...
Ett av målen för dagen var att lägga golfklubborna på plats i rabatten, det andra var att tvätta köksgolvet ordentligt...
Så denn! som dansken säger, nu är det gjort och jag kan sätta mig ner vid datorn en liten stund


En bloggvän med familj stod plötsligt här idag och vi ska träffas på fredagskväll över en bit mat
här hos oss. Turligt nog så hade vi tillfällig stiltje i kundtillströmningen just då, när hon stegade in
med följe i butiken, så vi hann prata nu och då några stunder...
Vem det var som kom berättar jag först när hon och familjen har rest hem igen..
Det är onödigt att fresta ödet. Det finns så många bovar och banditer som kan passa på att göra hembesök om de känner till var vederbörande bor...utifall att de råkar läsa min blogg
Så tji får de!


Det ser ut som om vi blir rikligen belönade med tomater i år...alla plantor dignar av kommande
läckerheter


För att inte tala om chilipepparn...undrar vad jag ska göra med alla...vi har fyra stora plantor
som dignar av både skönhet och styrka

Nu väntar det sedvanliga fotbadet!
Önskar alla en skön kväll!

30 kommentarer:

  1. Ha ha, jag tror jag skrattar på mig! Ska visa mannen möjligheterna, förutom på banan...

    kramenkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, du kan ju alltid tipsa honom om ett annat användningsområde när klubborna har blivit slitna

      Kramkramen

      Radera
  2. Här i huset finns inga golfklubbor, så jag får nog använda andra knep. Fast i år lär jag inte behöva några stöd till mina bönor, eftersom hjortarna har hunnit före... .Vanligtvis brukar dom äta upp dem först efter att jag hunnit skörda första satsen bönor, men i år var de tidigare ute. En morgon för ett par veckor sedan när jag gick ner till trädgårdslandet så var alla bönor i alla tre pallkragarna uppätna. Endast ca 10 cm kvar av dem. Jag täckte in dem, och de har fortsatt växa, så kanske det blir bönor ändå, hoppas jag... Kramar, Mona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi golfar inte vi heller. Ännu, är kanske bäst att säga, man vet ju aldrig vad som faller en in
      Golfklubborna har varit dotterns fästmans...smått slitna som vi faktiskt försökte sälja men det gick inte an, så på det sättet kom de till användning som växtstöd i trädgårdslandet.:)

      "Era" hjortar tycker tydligen att de blir bönhörda när du odlar bönor åt dem. Jag vet, man kan hålla sig för skratt och i all synnerhet om de har kommit underfund med att primörerna smakar bättre än efterskrapet. De är riktiga läckergommar de fyrbenta. Hoppas att du hinner få någonting på det som är kvar! Det finns ju till all lycka rätt mycket sommar kvar att växa på

      Kramar
      Karin

      Radera
  3. En kollega brukar säga att golf är den mest primitiva form av jordbruk han känner till så du är ju inte helt fel ute med klubborna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, då har klubborna hamnat i sitt rätta element med andra ord.

      Radera
  4. Jag blev skraj - tänkte NEEEJ, hinner hon spela golf OCKSÅ????

    För nån vecka sen hittade jag världens godaste paj med räkor, chili, ingefära, bladspenat och citron - och fetaost. Två gånger har jag gjort den redan och den går åt SNABBT! Stark som tusan, men vilket gôtt tryck!

    Håller helt med om det kloka i att inte berätta var husen står tomma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Neeej, hon hinner inte det. Ännu....

      Tack för tipset om paj...Jag bakar pajer varje dag i bageriet till caféet och de har strykande åtgång. Nu ska jag testa chilipepparn ...det låter onekligen väldigt gott

      Man måste tänka efter före....det finns tyvärr oärliga typer som kan läsa det man skriver, som kan utnyttja det på värsta sätt

      Radera
  5. Nu är det sommar när golfklubborna kommer fram ;) Så bra!

    Nu är det full fart i er trädgård, på alla plan. Det ser härligt ut Karin!

    Saknat att titta in här....nu är jag tillbaka och det känns fint.

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du har haft det toppenfint i Stockholm!
      Ska titta in till dig litet senare under dagen, för att läsa

      Ja, nu är det sommar, Lotta!:)

      KRAM!

      Radera
  6. Kikar in för en liten sommarhälsning :) och tackar för de vackraste bilderna!!

    Ha det gott och njut vidare av sommaren :)

    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lollo för sommarhälsningen!:)
      Ha det likaledes du också!

      kramkram

      Radera
  7. Böngolf! Inte helg fel, Karin.
    Stadigt och bra på alla sätt för bönorna med kraftiga golfklubbor i jorden. Vad trevligt med bloggträff.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och däremellan finns det snören:). Mellan klubborna
      Mycket trevligt med bloggträff. Imorgon så får vi mera tid tillsammans under kvällen
      Kramar!

      Radera
  8. Våra tomatplantor strejkar i år. Synd! Det är så gott med grön tomatmarmelad, men jag får väl köpa tomater i stället. Jag log igenkännande när jag såg dina golfklubbor. De är för härliga. Kan du använda dem att spela med sen? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grön tomatmarmelad har jag aldrig testat att göra eller ätit. Något nytt att göra förmodar jag:)
      Jag kan säkert använda klubborna att spela med, men jag gör det nog inte....utan de används till samma sak nästa år. Även i växthuset har jag golfklubbor som stöd till tomaterna.
      Kram!

      Radera
  9. Ja verkligen ser det ut att bli en god skörd av både det ena och det andra, där hos er. Allt växer och frodas så bra. Det ser så ut. Du har verkligen gröna fingrar och ett varmt hjärta. Det är jag säker på. Och fotbadar gör du minsann. Du är en klok kvinna som löser det mesta. Det syns väl klart och tydligt. Vem annars använder golfklubbor som stöd. En underbar bild att se :))

    En stor kram från mig!

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir en del att ta vara på så småningom, något jag tycker om att göra på olika sätt.
      Tomater, paprika, chilipeppar, basilika, örter, bönor, ärter, rödbetor....vilka fröjder det finns som väntar.
      Haha, Ann-Louise, framför allt så är mitt hjärta grönt...jag är så in i baljan grön
      Och fötterna blir svarta och gröna av kvällsarbetet i trädgården, för en ann måste ju gå barfota när det är sommar:)

      En stor kram till dig från mig också

      Radera
  10. Underbart med golfklubborna!
    Har du nånsin spelat golf?
    Så vackert det är hos dig i trädgården!
    Man blir grönsakssugen...men vilket jobb du lägger ner där! Krassen blommar i Haverdal där sonen m fam badar nu.
    Inga kålfjärilar ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har inte spelat annat än minigolf och det tycker jag är roligt, men man vet ju aldrig vad som faller en in. Mitt i allt så rycker jag bort bönstödet och drar iväg till Kastelholm och golfbanan:)
      Inte lägger jag ner ett stort jobb i trädgården, den får sköta sig själv för det mesta och det gör den riktigt bra. Jag bara tillrättalägger emellanåt, när den behagar blomma med tistlar o dylikt...Då rycker jag bokstavligt talat in

      Inga kålfjärilar här heller. Överlag har vi väldigt lite insekter i år

      Radera
  11. Så härlig din trädgård är! Jag är full av beundran av din ork och ditt arbete. Roligt med besök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!
      Igår kväll hade vi en riktig höjdarkväll tillsammans med t.v. okända bloggvännen med familj.
      Jätteroligt!:)

      Radera
  12. Jättefina bilder från din trädgård! Å så bra att du hittat användning för golfklubborna! :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fjällripan!:)
      Javisst är det en bra användning eller hur?;)
      Annars skulle de ju bara stå här och skrota....

      Radera
  13. Bravo, jag tycker om kreativitet av det där slaget, haha. Tycker inte sämre om dina tomat- och chiliplantor. Du verkar trevlig själv, också... men det är inte jag som besöker Åland just nu. Kanske en annan gång. :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Praktiska Karin har varit på farten som vanligt!:)
      Varför slänga när de inte går att kränga
      Chilin är stark och god...här blir det mycket av det goda i grytor och såser
      Tack Aila och hoppas att du också hittar hit en dag!

      Kram

      Radera
  14. Your photos are beautiful!

    SvaraRadera
  15. Spontan tanke då jag såg golfklubban, oj hur ska hon hinna golfa? Men det kom ju en förklaring, bra sådan.
    Har jag använt ordet vidunderliga förr då jag kommenterat dig?
    Här kommer det nu i alla fall:
    Dina bilder är VIDUNDERLIGA!
    Ha en fin dag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vidunderliga Lisbet:!)

      kram

      Radera