tisdag 16 juli 2013

Oj då Telia Sonera!






Tänk så bra det är när det finns "ärliga" personer!
Idag fick jag följande mejl:

*******

"Hallå,


Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande:



  • Vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång
  • ( din fil: 99213_44 )
    För att bekräfta din återbetalning:


  • Klicka här och uppdatera dina uppgifter !

  • Tjänster Kundkrets.
    Telia - Part of TeliaSonera , OrgNr. 556430-0142

    *******



    Helt klart är att Telia Sonera har flera problem än att få åtkomst till mitt konto.
    När jag mejlade tillbaka till dem om att jag inte alls är kund hos dem,
    men ändå tycks ha betalat en faktura två gånger, trots det,
    nämnde jag att jag gärna deltar i utredningen men på mitt sätt.
    Förunderligheter av det här slaget är förstås en sak för polisen.
    (Eller för någon vårdinrättning)
    För om jag har börjat betala räkningar som jag inte ens
    har fått då är det ju helt klart någonting som måste utredas riktigt grundligt

    Och när svarsmejlet  från mig dessutom kom tillbaka....
    Ack ja, användaren är dessutom okänd...

    "l550 5.1.1 : Recipient address rejected: online.net
    550 5.1.1 ... User unknown
    <<< 554 5.5.1 Error: no valid recipients"
    Men alla vet ju att Telia Sonera finns eller hur?
    eller  kanske tog de på näsan när jag bad dem att dra på trissor?


    
    
    
    
    
    
    Outgrundliga äro Herrans vägar eller hur det nu heter, i det här fallet, Telia Soneras
    
    
    
    
    Ha det alla och akta er för att betala samma faktura två gånger 
    till ett företag som ni inte är kund hos....det har jag tydligen (miss)lyckats med
    
    
    
    
    
    
    
    
    Här har vi för övrigt haft en bra dag igen..:)
    Vilket vi givetvis tackar för
    
    
    
    

    24 kommentarer:

    1. Såna där fishing- mejl kommer från litet olika håll. Själv tycks jag vinna priser på google stup i kvarten och även betala teliaräkningar i parti och minut. Banker står också som avsändare ibland, sägs det, men i alla fall min internetbank varnar hela tiden för fenomenet.
      Det gemensamma är ju att det är bovar och banditer som skickar dem. Numera är de också duktiga att få svenskan korrekt och hela mejlet att se proffsigare ut än tidigare så är man kund hos bolaget i fråga kan det nog var lätt att gå i fällan. Turligt nog fastnar det mesta i spamfiltret.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Aha, du betalar också Teliaräkningar i parti och minut!
        Turligt nog så tar spamfiltret hand om det mesta, men idag slank ett in...tidigare slank ett om ett bländande vitt leende, som jag kunde få om jag gjorde si eller så...
        Tydligen går folk på det här, eftersom de fiskar oförtrutet de där banditerna. Hörde på nyheterna att det blir allt vanligare hela tiden. Önskar att de fula fiskarna fastnade i polisens nät och fick betala dyrt för fulheterna de håller på med.

        Radera
    2. Förvirrad kan man väl vara lite då och då, men att betala samma räkning två gånger är väl förvirrat i överkant. Hoppas att den som skickat mailet till dig är lika förvirrad så personen i fråga verkligen betalar tillbaka dina dubbla inbetalningar. Kram

      SvaraRadera
      Svar
      1. Jag antar att det är riktigt fula fiskar som har sänt mejlet...någon som inte alls drar sig för att lura upp folk. Säkert går nog någon på lurendrejeriet är jag rädd för, annars skulle de knappast hålla på som de gör.
        Det kunde de ju göra, betala tillbaka för dubbla fakturor som jag inte alls har haft. Låter rimligt och bra ;). Kram

        Radera
    3. nätfisket har högsäsong nu. Jag fick en faktura från F S support idag trots att jag aldrig har använt betald support i datorsammanhang. Jag anmälde dem som skräppost. klickade inte upp den. Igår var det en rysk dam som ville jag skulle kontakta henne. sjävklart gjorde jag inte det.. usch :(

      SvaraRadera
      Svar
      1. Det är mycket usch. Jag gissar att de ligger i de fulingarna extra mycket nu när de vet att det är semestertider. Alla företagare som vet någonting är sällan på plats och vikarierna kanske tror att det är som bovarna säger.
        Nej, inte går man på tocket skräp:)

        Radera
    4. Hahhaaaha, det är ju inte klokt det.
      Bra att du hålls reda på!

      Och bra att du hängt upp dikten på din anslagstavla! Det är den värd! Jag har tagit till mig att jag är orepeterad för det mesta, ingenting vet jag. Vet inte hur jag ska agera. Men något för mig framåt, trots allt. Hmmm.

      Såna djupligheter var det i kväll.
      kram

      SvaraRadera
      Svar
      1. :D, nog är det bra att ha hjälp ibland.
        Orepeterad är bäst att vara, då är man ju precis som man är och inget mera än det.
        Jag är för trött för djupligheter just nu men ska dyka ner på djupet i min säng.

        Godnattkram!

        Radera
    5. Men har ni regn? Dina dimmiga fina bilder tyder på det. Kan du inte skicka hit lite, för nu är det snustorrt i markerna!

      Och HUR korkade tror de att vi är, alla dessa avsändare till besked om att vi betalat för mycket, överskridit webmailkontot, etc. Det har gått så långt att jag var på väg att slänga ett pappersbrev om att jag betalt för mycket, men så kollade jag och det var alldeles riktigt. Alltså fel. Jag hade betalt till fel kontonummer och sedan också till rätt (ja, ja, jag är lite tankspridd), men det felaktiga hörde av sig.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Nej, inget regn alls, bara torrt, torrt, men mycket morgondagg. Det är den, daggen, som syns på bilderna. Annars knastrar det under fotsulorna när man är ute och vandrar i omnejden. Här vattnas allt som vattnas kan

        Vilken tur att du hajade i tid, men jag förstår väl att det blir så. Man ledsnar på bovar och banditer av den där kalibern. Nåja, av alla slags kaliber förstås:)

        Radera
    6. Hej!

      Jag heter Camilla och jobbar på Telias kundtjänst. Som du redan förstått är detta bluffmail inte skickat från oss. Vi på Telia uppskattar verkligen att du går ut och varnar dina läsare, det gör att risken för att någon ska råka illa ut minimeras.

      Du kan även göra en anmälan om överträdelse till oss här: http://www.telia.se/privat/abuse/anmalan-av-overtradelser.page

      Jag tackar återigen och önskar dig en riktigt fin sommar!

      Med vänlig hälsning
      Camilla Ekman
      Telia Kundservice

      SvaraRadera
      Svar
      1. Tack Camilla!

        Inlägget gjordes just som ett varnande exempel. Bluff och båg måste vi alla stävja på det sätt som vi kan hjälpa till med!

        Önskar dig detsamma!:)

        Karin

        Radera
    7. Det låter lite besynnerligt minst sagt.
      Tur attt du är så klok och redig!

      SvaraRadera
      Svar
      1. Titt och tätt kommer det antingen samtal och nu också mejl som spamfiltret inte har stoppat.
        Klok och redig? I alla fall så har man blivit luttrad med åren:)
        Ha det gott Hanna!

        Radera
    8. Just det! Det gäller att ha hjärnan i trim, även om solen gassar på den. Bra där, alltså.

      Jag har faktiskt dubbelbetalat fakturor ett par gånger, på riktigt. Så blir det när man har för mycket pengar (eller möjligen lite överhettad ordning). Men pengarna har återbetalats, på riktigt. :)

      Fortsatt fin sommar!
      Kram

      SvaraRadera
      Svar
      1. Undrar bara hur många som blir lurade av de där typerna? Det måste ju löna sig eftersom de håller på....
        Dubbelbetalat har även jag gjort, det är ju lätt hänt att slinta på onknappen när man sköter betalningarna via Internet...och ibland är man ju överhettad. Sånt brukar alltid ordna sig

        Önskar dig detsamma Aila!
        Kram

        Radera
    9. oj oj hur det kan bli...inte alls konstigt i dessa dagar av siffror och datorer och hit och dit..konstigt att det inte händer oftare..hahah men ack de finns alltid luringar..jag åker på det ofta..de vill från telia att jag ska betala räkningar och jag HAR inte telia....typer..så det gäller att ha koll.Flera banker vill också ha mina bankuppgifter, trots att jag inte är kund i dessa banker..Luringar....huvva..
      Men vad trevligt vi hade..mysiga du...gillar dig mycket!!!! Och skratta det är vi bra på knäppa är vi också...vi må ses mera mera...Kram kram fina Karin

      SvaraRadera
      Svar
      1. Vi måste ses mera, absolut, skratta mera, vara galna mera, kramas mera:)

        Obs, jag har INTE betalat ngn faktura två gånger, det är lurendrejarna som påstår det bara:)
        Jag har inte alls med TeliaSonera att göra alls, ålänning som jag är.

        Kram till dig KusinaKarinadufina

        Radera
    10. Nya sätt att lura av folk pengar dyker upp och de gamla fortsätter. Jag får också "teliamail" och diverse annat från stackars änkor med låsta kapital osv. Jag är inte lättlurad och hoppas inte bli det heller men jag mår nästan illa när jag läser om damer, som ringer på hos gamla och påstår att de är från hemtjänsten och ska ge massage. Samtidigt plockar de förstås med sig både pengar och smycken.
      Kram, kram /Kerstin

      SvaraRadera
      Svar
      1. Tydligen är uppfinningsrikedomen stor när det gäller just lurendrejeri och att få åt sig andras saker.
        Min faster A. hamnade ut för dylika "damer" . När den ena gav henne massage gick de andra åt roffade åt sig. Visst blir man illamående och jag blir framför allt förbannad...

        Kramar
        Karin

        Radera
    11. Otäckt när man får såna mail...jag har fått flera från Swedbank mfl....men eftersom de varnat för liknande så har jag aldrig öppnat dem med rädsla att dra på mej nåt virus.

      Ha en fortsatt fin sommar :)

      SvaraRadera
      Svar
      1. Många sysslar med liknande fulheter i dagens läge tyvärr.
        Risken är att man inte litar på sådana man kunde lita på.
        Men för det mesta så tar spamfiltret hand om tvivelaktigheterna och man lär sig
        Man ska inte öppna mejl som man är osäker på och absolut inte de länkar de vill att man ska öppna.

        Ha det likadant du med!

        Radera
    12. jag har också fått den skrivelse, flera gånger. Men de har ju varnat
      för dessa skrivelser. jag svarade förstås inte, jag reagerade på en gång, har det varit sant har de ju bara kunnat vänt på den dubbla.
      De varnade från Telia.
      Fy tusan säger jag, man får vara med om så mycket skit.
      Tror de att man är precis tom i huvudet.
      Jag har också fått att jag vunnit ett stor summa, men de måste ha mitt konto.
      Det var roligt att någon mer fått detta, alla jag frågat har inte
      fått något. kramar

      SvaraRadera
      Svar
      1. Det kommer en del i tid och otid. Till all lycka så åker de flesta i papperskorgen omedelbart tack vare spamfiltret som jag har installerat. Jag öppnade papperskorgen för ett tag sedan och blev förskräckt över hur många mejl som var av samma kaliber som det jag har nämnt i inlägget. Otroligt så fräcka typer det finns i vår värld.
        Tydligen finns det tillräckligt många som tror på de här lurendrejarna, annars skulle de knappast fortsätta med sin ljusskygga verksamhet. Jag tror att det är viktigt att man berättar om skräpet offentligt, så man kan varna varandra för det.
        Den här gången var det så uppenbart bovaktigt, men det kan ju hända annat
        Kramar Hajan!

        Radera