tisdag 30 juli 2013

Några små noteringar, mitt i allt medan pannkakor gräddas


 Det skördas både det ena och det andra just nu.
 Just nu dignar plantorna i växthuset av tomater och chilipeppar som bärs in.
 Finns det någonting godare än egenodlade solmogna tomater?
 Svarta vinbärsbuskarna är tomma på bär.  Alla  bär är plockade och nerfrysta för senare användning



Den blå alpklematisen blommar så vackert

 

 Lavendel och bolltistlar klipps ner och tas om hand



Gässen har börjat röra på sig..


En cykelturist från Tyskland har övernattat här
Det finns ingen campingplats i Geta, men ryktet har gått att man kan sova hos oss
om det kniper....



Talgoxarna är som små skalmaskiner. Bullarna kläs av och skiner vita efter en stund
Systematiskt pickar de i sig den gräddade ytan från ända till ända....
om nu en bulle kan ha sådana


Iris ser nästan ut som en flygande hund där hon hänger.....och går ton i ton med bullarna som blev
över i förrgår
"Fryser ni inte ner bullarna som blir över och äter dem själva i vinter" ? frågade en kund
Nej, vi gör inte det.....vi är dåliga bullätare och en frys full av gårdagens bullar från sommaren?
Ibland har bullarna rykande åtgång, ibland blir det några över.
Det är svårt att beräkna
Näää...bättre att glädja vännerna i skogen och också våra kunder som får träffa
de rara bullätarna här varje dag



Själva njuter vi just nu av att sprita ärter och äta oss mätta på dem medan ärtens tider är:)
Vretens Alma som vi fick av Mian ger fina goda raringar

Ute är det mulet...det regn som har kommit har knappt fyllt regnmätaren upp till 2 millimeter
Det är fortfarande torrt i  markerna
I trädgården sitter några kunder och förlustar sig på matiga pajer med sallad


18 kommentarer:

  1. Precis när jag hör det där med att äta egenodlade solvarma tomater kan jag känna viss saknad efter växthus och trädgård, men ganska snart kommer jag ihåg att jag inte alls saknar det, utan trivs rätt bra utan...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får en liten de javu ibland...sinnena minns, men sedan besinnar de sig och konstaterar det som du just gjorde. Man kan ju annars bara låta köptomater ligga framme och bli varma och goda. Men det är inte riktigt detsamma, men nästan:)

      Radera
  2. SÅ vacker klematisen är!
    Vilken färg!
    Vilka lyckliga djur ni har som får äta era goda bullar.
    MUMS!!
    Hur många bullar bakar du varje dag? Ganska många va?
    Kramar till Pettas!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klematisen är vacker, jag håller med dig!
      De är aningen bortskämda de söta, rara, både fyrbenta och bevingade, men vad gör det?
      Jag bakar ungefär femtio-sextio bullar varje dag. Vi har ju en hel del annat också på repertoaren. Ibland bakar jag flere gånger om dagen, beroende på. Kommer några in och vill ha tio bullar var så tar det inte lång stund innan allt är tomt igen. Men det finns ju pannkaka, Emmy, tosca, chokladtårta, potatisbakelser, kanapeér, cupcakes och en del till att välja på av det söta. Sedan har vi lika mycket på salta sidan..samt bröd. Så det knådas en del den här tiden.
      Kramar till dig!

      Radera
  3. Vilka rara ärtor! Och härliga bilder som vanligt. Och så läser jag kommentarerna och blir lite tankfull: "Jag bakar ungefär femtio-sextio bullar varje dag." Oj, säger jag, för jag vet ju att du gör en hel del annat också varje dag. Dubbeloj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!

      Ärtorna är rara och goda.
      Att baka 50-60 bullar är faktiskt ingen större match när man är van...det mesta sköter sig självt i olika faser. Emellan jäsningarna kan man göra annat, sätta igång både det ena och det andra. Det går som en dans:)

      Radera
  4. Mmmm vilka godsaker!! Saknar mitt trädgårdsland, måste nog göra ett nytt...Ha det gott vidare :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten kvadrat någonstans brukar räcka bra för att man ska känna sig som jordbrukare. Ibland är det nödvändigt, åtminstone för min del, att jorda sig litet
      Ha detsamma Fjällripan!

      Radera
  5. Bolltistlar skulle jag vilja ha, kanske dags att slå till!

    kramen till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kramen till dig med Tina!
      Bolltistlar är fina...några frön och man har dem för evigt. De blir bara flera och flera här, också från roten. Sänd adressen så sänder jag frön så småningom om du vill?

      Radera
  6. Javisst, det är härliga skördetider med alla goa ärter, bönor, bär och annat. Nästan så man kan gå ut och äta sig mätt. Verkar finnas massor med bär i år så det är bara att njuta och jobba på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fint med skördetider!:)
      Jag njuter av att kunna ta vara på så mycket som möjligt av egenodlad produktion eller naturens.
      Här, har jag förstått, är det så pass torrt i skogarna, att blåbär och hallon har torkat bort på många ställen, men om man har tur kan hitta sådana på låglänta ställen. Själv har vi inte hunnit ut, men vinbärsbuskarna har bjudit till ordentligt i år. Jordgubbar och smultron detsamma. Mycket att glädjas åt

      Radera
  7. Härliga bilder som vanligt.
    Trevligt att läsa om era dagar.
    I Jans torp det då inga ärtor klara på länge, bara tunna ofylla pungar än så länge.
    Nåja, den som väntar på nåt gott...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mian!:)
      Den som väntar på något gott väntar inte förgäves. Ni har allt det lustfyllda och goda framför er nu när vi är mitt i . Varje dag äts det Vretens Alma här...några ska förstås sparas till frö för nästa år också.

      Radera
  8. Det är en gåta hur ni hinner med allt. Jag fröjdar mej åt alla bär men blir lite stressad tillika... En väninna tipsade att man kunde sätta lite lavendel(olja) på en bomullstuss och sedan lägga den i ett kvinnoklädesplagg nära hjärtat... :) Sedan snusar man lite på den och återfår lugnet. Rekommenderas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gåtan kan jag lösa genast Gunilla!
      Vi hinner inte med allt! Enkel lösning eller hur?;)
      Ja, jag känner till detta med lavendeloljan och verkningarna.
      Under första världskriget lät man de engelska soldaterna sova på dynor med ljung i. Samma lugnande verkan, så du som tycker om att vara i skogen kan testa den varianten också.
      Jag känner mig faktiskt lugn och inte särskilt stressad alls, men kanske jag bedrar mig själv mitt i allt. Man kan ju aldrig vara riktigt säker
      Ha det gott!

      Radera
  9. Fargerike og flotte bilder - liker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnar!:)
      Det finns så mycket fagert att fota just nu

      Radera