lördag 20 juli 2013

Min tanke


var att jag skulle berätta för er att jag har tvättat mattor på kvällarna.
Inte bara en och två stycken, utan många och det är i och för sig ju inte särskilt märkvärdigt
Det är bara det att det är allra minst fyra år sedan jag hade tid att göra det
Vi har varit mera eller mindre mattlösa sedan dess men....
till julen i år ska vi ha rena tallsåpedoftande mattor på våra golv
Härligt och efterlängtat


Jag tänkte också berätta att lupinerna har blommat färdigt för i år
och nu väntar vi bara på knäppandet då de sprättar ut sina frön
Sedan blir det klippning och röjning för hela slanten
Tillsvidare får det se lite risigt ut i vår trädgård, för har vi för bråttom nu
har vi ingen fägring att glädjas åt nästa år


Tanken var också att visa att grytan har börjat koka över så sakteliga
Den gamla bykgrytan som Uffe släpade ut från källaren i våras fylldes
med kompostjord och små plantor av Halloweenpumpa, placerades
på platsen där vi brukar elda ris och gammalt staket
Jag göder med hönsgödsel ett par gånger i veckan och mycket vatten varannan dag
Pumpor kräver jord med mycket kräcka i


Jag tänkte också berätta att den blommar så vackert
där den står där i sluttningen och lyser som solen i Karlstad


  och att det finns många små ämnen som ska bli stora pumpor att äta och glädjas åt


Det lustiga är att trots att jag har tagit frön från samma moderplanta så
ger den både gröna och gula små pumpebarn....
Pappan måtte vara gul, för mamman var grön innan hon blev orange:)


Jag tänkte berätta att det fortfarande är torrt som fnöske i markerna
Det knastrar betänkligt när man går över dem
Det kom regn i förr går om kväll, men blott 5 millimeter fastän det
kändes som självaste Niagarafallet en liten stund


Tanken var att visa er hur de nya små stockrosebarnen ser ut.
De var på väg till Karin men får vänta ett tag ännu
Inte kan man ju sända iväg stockrosebarn med gulsjuka, prickiga som bara den
Nej, jag har inte konsulterat någon doktor, kanske någon vet vad som fattas de små


Jag tänkte visa den allra sista pionen för sommaren


och att det fortfarande finns någon ljuv akleja här och där


att Afrikas blå lilja har blommat färdigt för i år
Nu blir det frön i mängder till nya små liljebarn


Tanken var att visa att de svarta vinbären börjar mogna och att det snart är dags att börja skörda
innan trastarna gör det
Men sjuttsingen heller, vad gör jag istället?
 

Åter visar jag lilla akrobat-Iris i brödträdet



   Henne tänkte jag ju inte alls visa och berätta om
   Ser ni, att hon har åtta små spenar på magen?



  Men likväl så föll jag dit igen
  Hon roar oss rejält den lilla klätterskan



Ja, så här blev det
Det blev ekorre för nästan hela slanten.
Igen.

För hela slanten har vi haft riktigt bra med gäster idag. Också.
Nu just är det en liten paus, tydligen vikt för bloggen
Åter börjar det komma folk och jag ska skynda mig ut till Uffe och hjälpa till

18 kommentarer:

  1. Är dina mattor för stora för tvättmaskinen? Jag slänger in de flesta där, faktiskt, om de inte är FÖR stora. Den soliga kunde gärna få bo hos mig, f ö.
    Lilla Iris är för söt! Fullt förståeligt att du fastnar i betraktande av henne. Det är som jag brukar säga om kattkällingar, man behöver ingen TV, det finns bättre underhållning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några av mattorna kan tvättmaskinen ta hand om och också får göra varje år, men de flesta vi har är vävda i dubbelskaft och tunga som bara den. På bilden kan den blå lilla nog gå i tvättmaskinen, men den fick hänga med i utomhustvättandet i år när jag ändå höll på.
      Några riktigt stora får vänta till ett annat år. Det känns härligt att ha de flesta tvättade nu, äntligen. Lyxigt!
      Iris bedårar våra gäster också, en riktig liten linslusa är hon. Tv-programmen är ofta mycket sämre än mot vad som händer i brödträdet.

      Radera
  2. Det är så vackert med rena trasmattor på tork i en rad! Det var min uppgift om somrarna hos mormor att såpaskura hennes mattor på klappbrädat. Hon tyckte det var bra att jag var stark trots min något klena storlek och jag gnodde på med rotborsten. När jag sedan försökte ta bruket vidare till mitt hem ansåg maken det mycket effektivare att rengöra dem med hjälp av högtryckstvätten. Inte alls lika charmigt men ganska effektivt.
    Din gula matta var fantastiskt vacker. Och uppdateringarna om Iris är mycket trevliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rena trasmattor är sommar för mig och också jul. Att lägga rena mattor på ett rent golv till julen hör till fastän jag inte har gjort det på några år.
      Rotborsten tas fram här också, men också högtryckstvätten för att skölja dem rena.
      Tidigare om åren var det vanligt att tvätta mattorna på klipphällarna i havet för min del, men det är inte bra för Östersjön, så nu sedan några år är det gräsmattan som får ta hand om tallsåpan istället. Bättre filtrering. I år blev gräsmattan chockad efter en längre tid utan såpa:)
      Mattor berättar så mycket om kläder som har använts någon gång. Den gula har jag inte vävt själv men den blå blev till av lakan med fredsduvor på. Tack Hanna!

      Radera
  3. Att du bara hinner med allt du kära "Stormskärsmaja"...
    jag kan bara inte förstå,
    du kockar, bakar, fotar, bloggar och utfodrar både djur och kringresande folk...
    du är helt enkelt inte verklig....finns du ens ???
    Jo det gör du nog för att du är så otroligt effektiv...

    Tjingelingen från Rantamor...en lat en...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, tack Rantamor, men jag hinner inte alls med allt, tar det bara i den ordning det behövs och hinns med. Du skulle se högarna som finns här, dammtussarna under sängarna, de smutsiga fönsterrutorna och en hel del till. Jag är så mänsklig så mänsklig så:)
      När säsongen är över ska jag också bli lat, riktigt lat.

      Fortsätt att ha det skönt och lata dig ordentligt bästa Rantamor!

      Radera
  4. Hahha lille tokige kurre ekorre..jag såg allt dina härliga brödträd när vi mätta i magen av den Ljuvliga Lammfärspajen och blåbärskakan, och vaniljsåsen och det GODA kaffet....lämnade er för en vecka sedan..och jag kan garantera Fru Rantamor att du finns...lilla goa kusin. Visst är det så, att man måste prioritera..och dammtussar kan man alltid priot...era tycker jag...Kram och go söndag. Känns som sommaren är lite på sluttampen, nej, med blomningen är lite över bara..det finns MYCKET kvar..
    //Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Iris är en riktig linslusa. Folk fotograferar henne titt och tätt...men kommer man närmare än 1 meter tar hon till sjappen.
      Skönt att du kan bevisa att jag finns på riktigt med alla mina mänskliga sidor, som dammtussar och ogräs och annat liknande:)
      Sommaren känns så. Redan! Ij, så det går undan.
      Men den är inte slut, absolut inte, ändrar bara skepnad ett tag. Tittar in snart!
      Kramar
      Karin

      Radera
  5. Vilka vackra mattor!
    Vilka vackra bilder!
    Vilka gulprickiga stockrosbarn!
    Vilket fin liten akrobatkrabat!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mattorna är gamla som gatan, nästan lika gamla som jag är:)
      Men visst är de vackra, liksom jag är, trots allt
      Det är så där dina stockrosebarn ser ut....ack ja. Mässling av något slag
      Och Iris är ju förstås Iris

      Radera
  6. Vilken tur att du ändrade dig och visade bilder på Iris. Hon är så underbar. Hemvävda mattor är så mysigt att ha på golven, och jag gillade speciellt den vänstra du hängt upp. Har du själv vävt dem? Det är nästan lite svårt att hinna med allt som händer i trädgården nu, men man får ändå passa på att hinna njuta av allt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ju inte låta bli. Hon är så kul den lilla akrobatkrabaten.
      Hemvävt är härligt. Man känner igen sina egna kläder, minns tider som varit...som en livets väv
      Den blå är egenvävd, den andra till vänster har jag köpt av flitiga damer inom Röda Korset
      Man får ta vara på vad man hinner med. Absolut
      Kram

      Radera
  7. Håller med föregående talare.
    Så snygga bilder!
    Hela tiden.
    Och skön text.
    Trasmattor alltså...skön konst.
    Hahaha....måste tvätta min solkiga i köket.
    Fridens liljor och må gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eive!:)
      Trasmattor är ju också äkta mattor, skön konst och mycket återvinning
      Mattor plägar bli solkiga när man använder dem...våra stackars mattor har nog trott att de
      har blivit bortglömda helt och hållet, men nu stiger jublet i mattraven...hoppet finns att de alla ska bli rena någon gång igen;)
      Fridens liljor! Önskar dig detsamma!

      Radera
  8. Alltså trasmattor som hänger ute på tork är något av det finaste jag vet.
    Så jag blev extra lycklig att få se dem. Och tanken på doften av tallsåpa gjorde att det sa tjong inom mig. Jag har såpa som jag tog med mig från Sverige. Nu vill jag ta fram den!

    Den sista pionen känns lite i hjärtat....vackert, men så snabbt över. Hos Iris vilar inga sorger. Det är fullt ös, så bra och så ska det vara. Tycker om att det blir olika slags pumpor. Vi åt pumpa i fredags, när jag, Annika och Saltis (Anna) åt Koreanskt på 39:e våningen. Så gott! Jag missade helt att vi satt vägg i vägg med Empire State Building, en byggnad jag besökte som sjuåring och som för alltid har en speciell plats i mitt hjärta.

    Oj så mycket jag skrev nu och kom in. Det blir så när jag ser så här mycket fint ;)

    KRAM Karin!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äkta trasmattor är sommar! Vanligen (vart fjärde år ungefär:)) tvättar jag mattorna före midsommar, men här blåser det så bra så de torkar på ett huj
      Tallsåpa är också sommar. Förstår att du vill ta fram den du har med dig hemifrån Sverige

      Pionerna har blommat ovanligt länge i år, troligen för att vi inte har haft särskilt varmt alls.
      Högsommaren är snart förbi men vi har inte känt av den i egentlig mening ännu.
      Det ska bli spännande att se hur många pumpor som grytan åstadkommer och hur de kommer att se ut litet längre fram. Blir det bra får grytan antagligen fortsätta med att koka över varje år:)

      Empire State Building är inte vilket höghus som helst:)...
      Härligt att ni träffades alla tre bloggvänner. Koreansk mat är okänd för min del.
      Ska googla och läsa på

      För min del får du skriva så mycket du vill Lotta! Jag njuter

      Kram Lotta!

      Radera
  9. Vilka underbara ekorrbilder! /Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Susanne!:)
      Ekorrar är härliga varelser, förnöjer och bedårar!

      Radera