söndag 14 juli 2013

Jodå....

Vodoon, pelargonen vi har fått av Olgakatt har börjat sin fagra blomning 
jag lever nog!:)
Jag har bara inte samma tid som tidigare att skriva blogg.
För tillfället
Dagarna är glädjande intensiva, trots att det finns mindre mängd turister på Åland just nu
än vad som är vanligt för årstiden. Så sägs det i alla fall och det märks också....
Men vi är nöjda med tillströmningen av gäster i caféet


Nu kan jag avslöja att Krönikören med bloggen Äntligen måndag var här med familj
Vi hade en skön fredagskväll tillsammans över en bit mat och fina diskussioner, som gav mersmak
Hoppas att det bara var en god början


Så har kusin Karina med syster Chri (också kusin förstås) och svägerska Karin, (gift med kusin Peter)
varit på kärt besök
Vi hann skratta och prata, vara smågalna och glada tillsammans under ett par timmars tid
Tur att de får ändan ur vagnen och gör kusinbesök över havet.
Tack för det kära ni!


Dagarna rullar undan i rasande fart, tycks det som
Tänk ändå, halva sommaren har gått


Just idag är det mulet och det första sommarregnet på länge faller....bara lätt och nästan luftigt
Det får så gärna regna, t.om. ymnigt.
Här är kruttorrt i backarna.
Både växter och djur slokar

De första två familjerna har just avlägsnat sig från caféet

Nu vidare till ett experiment....glutenfri Ålandspannkaka

20 kommentarer:

  1. Ljuvliga bilder.
    Särskilt stenarna o vattnet!

    SvaraRadera
  2. Du tar sådana fantastiska bilder!
    Och visst hinner du med! Du är fantastisk vad du hinner med tycker jag.
    Lycka till med pannkakorna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!:)

      Jag antar att jag lägger ribban för högt som vanligt....är bra på det och då tycker jag att jag inte hinner med så mycket som jag vill hinna med.
      Tack igen, pannkakan blev riktigt god, så nu har vi tjockpannkaka även åt laktos-och gluténintoleranta

      Radera
  3. Så ljuvliga bilder! Var sak har sin tid och nu är det fullt upp med sommarupplevelser! Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pia!:)
      Nu är det fullt upp med café-upplevelser för vår del och allt vad det innebär, men också mycket sommar!
      Stor kram!

      Radera
  4. Härligt mer bloggkontakter som dyker upp så där IRL. Planerar en IRL-tur till Åland men det blir nog "närmre jul" som vi säger i vår familj när det är lite ovisst med tidpunkt. Fina bilder som vanligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så säger vi här också, när vi inte vet riktigt när.
      Tack Karin!

      Radera
  5. ... med bloggkontakter, inte mer – eller kanske det funkar oavsett...

    SvaraRadera
  6. Härliga sommarbilder och visst rusar dagarna! Vill stoppa sommaren nu! Bara för ett litet tag...

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, för ett litet tag. Jag håller med dig Petronella!
      Tack!

      kram
      Karin

      Radera
  7. Så trevligt att träffa bloggvänner "på riktigt". Kan förstå att du har svårt att hinna med att blogga lika mycket som tidigare. Sommarsäsongen måste var intensiv för er. Jag jobbar inte, men tiden tycks inte räcka till allt jag vill göra ändå. Pensionärslivet är verkligen stressigt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt trevligt!:)
      Hinner kanske jag gör vid midnatt någon gång, men tröttheten tar överhand och då blir det ju ändå ingenting vettigt nerprintat.
      Nu är det intensivt, men visst finns det stunder för paus och någonting att dricka nu och då.
      Jag tror jag fortsätter jobba livet ut, för jag har förstått att man får så himla mycket att göra när man är pensionär...då räcker dagarna inte alls till;). Men kanske det blir en deltidspensionering så småningom istället. Kram!

      Radera
  8. Det ser grönt ut hos er trots att det är torrt. Ja, du vet ju att vi har det kruttorrt hos oss.
    Hur blev de glutenfria pannkakorna?
    Ser fram emot den dagen jag kan skriva om att jag träffat Karin på en bloggträff. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt rätt så grönt ännu. Mycket tack vare att vi tog ner tre stora björkar i höstas. Det vatten de annars sög upp märks nu. Annars hade vi också haft det brunt och torrt på ett annat sätt, men växterna börjar sloka rejält, så regn är önskvärt.
      Den glutenfria pannkakan blev riktigt bra om jag får säga det själv:). Ska ta bild på den och Pettas åländska pannkaka (tjock).
      Ser framemot att få skriva om att du också har varit här eller jag där:)
      Kramar!

      Radera
  9. Gosiga bilder! Slit inte ut er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eivor!:)
      Ingen fara, det blir paus också nu och då....och så är det så himla roligt, då blir man inte trött på samma sätt som man annars lätt kan bli

      Radera
  10. Så roligt att Vodoo vill blomma i år! Min är enorm i år, hoppas den inte växer ihjäl sig. Måste ta sticklingar som säkerhet! Berta blommar här och en liten Berta flyttade till njesen häromdagen.
    Finns någon förklaring till att det inte kommer lika många gäster till Åland som vanligt? Vädret har ju varit fint så det är inte regn som håller dem borta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även här har Vodoon vuxit sig stor och skör. Jag har bundit upp den för den ville så gärna stjälpa och gå av, men den har gott läkkött. Lite bast och några pinnar och så fungerar det bra igen.
      Orsaken kan vara att semestrarna i Sverige har ändrat karaktär. Nu är det inte enbart den vanliga tiden från första juli- till sista juli som gäller längre utan semestertiderna är flexibla. Det är en eventuell förklaring som diskuteras. Men hur och varför det är som det är vet man inte riktigt säkert ännu. Vi har i alla fall en jämn och lagom stor ström av gäster och är glada för det. Massorna hinner man ändå inte serva på bästa sätt. Här är soligt, torrt och blåsigt, har så varit en lång räcka av veckor redan, med undantag av någon enstaka dag.

      Radera