torsdag 18 juli 2013

Jag kan inte låta bli....


att visa er lilla Iris, här tuggandes på ett förrgårdagens båtbröd...
(för övrigt så tror jag att hon ska bli mamma igen, hon har en liten kula på magen)


Jag var egentligen på väg ut till trädgårdslandet för att klippa vallmofröställningar, men
det fick vänta ett tag, för precis nedanför trappan satt den lilla söta med svans...


Till höger om mig prasslade det till och där satt Kottan och åt pannkaka....


Det blev några frökapslar plockade till tork, jodå, fastän det är svårt att slita sig


från alla rara vänner som kommer till bull/brödträdet


Jag hann hjälpa regnet en liten aning också, att komma igång.
Bilen blev tvättad, äntligen, i kväll och nu regnar det välsignat skönt och ganska mycket

Dagen har som vanligt varit fin med många trevliga gäster
Nu börjar ögonlocken åter falla ner över de spräckliga...
Godnatt världen!

14 kommentarer:

  1. Tycker nog att de skandinaviska ekorrarna är finare än de vi har här. Våra är grå och större.
    Och så min favoritfågel talgoxen. :)
    Vackra frökapslar.
    Härligt med regn hos er. Här kommer det en ny värmebölja igen med uppemot +40 grader. Jag klarar nog inte mycket mer men det verkar fortsätta. Skicka gärna litet regn när ni fått tillräckligt. :) Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om ekorrarna Anne-Marie! De jag har sett på bild och film som finns hos er är rara de också, men de skandinaviska tar (partiskt) nog priset.)

      Mycket efterlängtat är regnet. Mycket, mycket...måtte det hålla på hela natten nu.
      Jag avundas inte din väderlek. Alltför varmt för att jag skulle trivas även om jag har lika varmt i bageriet stundtals, men det kan jag lämna om det känns så. Sänder iväg en skur på momangen...tillräckligt får vi knappast men alltid kan jag dela med mig till dig:)
      Kramar!

      Radera
  2. Aldrig blir det lagom med väder! Den ene har för varmt, den andre för kallt och de tredje för torrt, osv. Här är för torrt - och märkligt blåsigt! - och det börjar bli vattenbrist på vissa håll när folk fyller sina badpooler och vattnar gräsmattan med kommunalt dricksvatten. Nog är vi bortskämda....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagom är sällan hemma, som min mor brukade säga.
      Vi har haft det som ni har det nu och regnet som kom var mycket välbehövligt. Vi behöver fortfarande mera men skönt är ändå att det kom det som kom.
      Jag minns vilket problem det var när vi var anslutna till ett litet vattenbolag i byn, nu har vi tack och lov eget vatten i stora och goda mängder, men trycket sjönk betänkligt under torra perioder för att mera eller mindre göra oss utan vatten, av ungefär samma orsaker som du beskriver. Vi är mera än bortskämda....man behöver bara tänka ett litet tänk och förflytta sig söderut mot ökenområden för att förstå en liten gnutta av hur de har det när det inte finns vatten.

      Radera
  3. De har det ju väldans bra hos er på caféet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djurens café:). Våra gäster tar bilder dagarna i ände när de går förbi brödträdet och våra djurvänner tittar tillbaka på dem som om de var apor i bur. Vilket vi människor kanske också är på sätt och vis, helt beroende på vilket perspektiv man ser det ifrån.

      Radera
  4. Å, Karin. Så vackert! Iris och Kotten, vallmo och talgoxe. Blir lycklig!

    Tack för att du har din kamera så nära, att du är med där det händer ;)

    Sov gott, sköna drömmar!

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag svängde på trappan och smög mig in efter kameran, när jag såg det jag såg:)
      Tack Lotta!
      Nu har jag sovit min Törnrosasömn, åter knådar jag degar och gräddar bröd. En ny dag har randats

      Varm kram!

      Radera
  5. Vad bra! Att du inte kunde låta bli, alltså. För annars hade vi ju inte fått träffa lilla fina Iris och de andra kompisarna. Och vilka fulländade konstverk de är, frökapslarna!

    Skönt med regn, här har det också varit torrt länge, men nu i natt har det regnat så pass att jag slipper vattna i dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog bild av stockrosebarnen igår, för att visa dig på bloggen hur eländiga de ser ut....men det blev som det blev med det. En annan gång, nästa gång.
      Frökapslarna är jättevackra!

      Regn kan vara så oerhört efterlängtat ibland. Här är mulet och blåsigt idag men regnet har dragit vidare igen

      Radera
  6. Fina bilder på djur och natur.
    Här blåser nordan också på och kyler ner min varma sommarluft som jag längtat efter hela veckan i mejerikylen... jaja solen skiner och jag mår bra men önska får vi väl? Jag tror det har droppat något under natten men regnat, nej det har bara blaskat lite.
    Bortskämda är vi minsann, vi är inte alls rädda om vårt dricksvatten... Men som med så mycket annat, vi tar det för givet!
    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack HeLena!:)

      Någon högsommar i egentlig mening har vi inte, men sommar är det i alla fall och det gäller att suga i sig inför tider som stundar. Gubevars så jag låter:)
      Vi förstår knappast hur bra vi har det på våra breddgrader, skulle jag tro.
      Det är först när man själv befinner sig i en liknande situation, utan vatten, som förståelse infinner sig till fullo. Så är det ju, dessvärre.
      Ha en härlig helg du med på andra sidan potten!

      Radera
  7. Har jag sagt förut något om dina bilder???
    Aha, jo jag tror jag sagt hundra gånger.
    De är alldeles underbara.
    Nu far jag iväg med en liten prinsessa till villan,
    en lat dag på kommande. Är i stort behov :)
    Ha en fin lördag där i södern!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du rara prins-och prinsessmormor!
      Lata er så mycket ni bara orkar och hinner!
      Blåsiga, men soliga hälsningar från södern!
      Kram

      Radera