onsdag 12 juni 2013

Under bron


Igår efter dagens värv drog vi iväg ut för att förvärva oss en del av havets silver
Embla hade förstås blivit bevattnad, durkarna flöt omkring som små båtar i båten


   Ösning av båt var nödvändig innan avfärd


Sedan tog det inte länge innan vi befann oss under Isaksöbron där strömmingen går till



Silvret togs ombord....



   Även andra var ute i fiskeärenden....en liten båt med tre stora karlar i tuffade förbi oss
   Men de var ute efter större fiskar än vi var...gädda stod högt på deras prioriteringslista,
   gärna någon öring också

   "Tjoff" och så fick jag napp så det förslog...den strömmingen var ingen strömming
   utan en bamsestor gädda som drog iväg under båten. Min häckla brast på mitten.
   Gäddan simmade vidare med två krokar och blytyngden
   Och utan blytyngd så blir det inget strömmingsfiske, trots halva häcklan kvar
   Så där fick jag en väldigt akut semesterstund
   (Nästa gång garderar vi oss med extra häcklor....vi borde ju veta hur det kan gå)
   Medan Uffe fortsatte dra upp silver ur djupet tittade jag mig omkring och bara var


 Det finns ju alltid någonting att vila ögonen på under en bro



 Man kan ju alltid beundra det arkitektoniska från olika håll och kanter



 Bilderna blev förstås litet sneda, men det beror förstås på fotografens gungande underlag



Stegen och stolpen är raka normalt...men nu var ju ingenting riktigt normalt
men kanske ändå väldigt normalt


   Det här är min bro! Måsen sitter där den alltid brukar sitta och bevaka sitt revir


   Fiskhåven granskades noggrant


   De vågade vågorna


   Den molniga himlen


   Båtshaken


   Lite mera fiskhåv



   Elattiraljer på land kan vara riktigt intressanta och vackra


  Brovakten tog en liten översiktsrunda


   Ja nå, inte är de ju så oerhört snygga, men plötsligt blev jag väldigt djupsinnig
   när jag fick ögonen på mina skor. 
   Högt filosoferade jag om det här med fötter och skor en stund
   Uffe tittade på mig men sade ingenting, Kanske att han var idel ädel öra...
   och tyckte att resonemanget var oerhört intressant?
   Jag menar, att det har blivit så inne att visa fötter och skor på många bloggar
   och jag förstår ju faktiskt inte riktigt varför....vem blir glad av att se på mina skor?


   Jag har fått veta att man på stora bloggträffen i Stockholm häromsistens lade stor vikt
   vid skor och fötter på bloggarna....det måste ju ha en betydelse på något sätt?
   Det handlar säkert om att göra reklam och att bli rik på kuppen...tror du inte det? frågade jag
   min äkta hälft...men jag har inget märke på mina skor, fortsatte jag...eller betyder blomman
   där bak någonting?
   Den betyder att det är dina trädgårdsskor, påpekade Uffe, det kan vem som helst se på
   utanskriften....du ska ha andra skor i båten!
   

   Jag förmodar att han hade fått nog av all den djupsinnighet som drabbade den semesterfirande
   hustrun, för plötsligt lyste han upp. Han hade en tyngd till min häckla...nyckelbrickan
   En fisk! Se där, nu var semestern slut och det var bara att börja hjälpa till med
   familjeförsörjningen igen



   Och när hinken nästan var fylld


 
   drog vi hemåt igen


   De är så sköna de här sommarkvällarna


30 kommentarer:

  1. Det här är precis det jag menar med att jag gillar det du skriver o visar, allt från det stora till det lilla. Du har en stor känsla för livet du! Attan att gäddan stack, den hade jag velat se i närbild!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tina!
      Du är la´för go´eller hur ni brukar säga i Götet:)
      Attan säger jag också, men det fanns inte en chans att både fotografera och att rädda spöet

      Kramkram

      Radera
  2. Väldigt fin skildring av det stora och det lilla. Du ser ju allt som händer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!

      Vi lever ju mitt i allt det lilla i det stora:)

      Radera
  3. En härlig tur! Det där med skor har jag missat, kanske i och för sig är lite tur...tror inte så många skulle vara intresserad av mina...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jooo, en riktigt härlig tur var det.
      Och du har nog inte missat särskilt mycket....;)

      Radera
  4. Härligt fiskafänge med ljuuuvliga bilder.
    Och det där blommärket på skorna visar att du har valt dina skor med omsorg! Inga sådana där skor som "alla Andra har" utan sådana du själv har tänkt att du vill ha, inte vad andra har tänkt att du ska ha! Fint det!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undermedvetet har jag valt, för jag upptäckte blomman först igår kväll när jag började "grubbla" på fenomenet skor och fötter.
      Tack Lisbet!

      kram

      Radera
  5. Tack för en fin fiskefärd! Så fiffigt med nyckelringen som tyngd, men tur att Uffe inte kom på det direkt, för då hade vi ju inte fått se dina skor. Och inte alla fina konstverk som till exempel "Blå håv mot gult underlag" eller "Röd stege".

    Såg en rolig skobild på Facebook: ett gäng barfotalöpare som lagt upp en bild på sina icke-skor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du också är med på ett hörn när vi rycker strömming.
      Vi letade lämplig tyngd i båten, men fann ingen, annat än ankaret då förstås, så visst var det bra att talgdanken dök upp så småningom:)

      Innan sommaren är till ända brukar jag ha tjocka sulor på mina fötter...men jag tror inte att någon vill se dem överhuvudtaget då...

      Radera
  6. Ha ha ha, min tanke blev att hur mycket hörde egentligen Uffe av vad du hade att säga om dina skor?. Så är det ju ofta att vi kvinns bablar om en hel del och karlarna låtsas höra, ibland kan de säga vad vi sagt och ibland inte. Bra i alla fall att de öppnar öronen när det verkligen behövs.
    Vilken silvergruva med fisk, där borde nog jag varit med. Lilla fiskeintresset hos oss står nog jag för, inte mannen men äter fisk det gör vi så gärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något ditåt var det nog, ja!:)
      När han inte orkade med mitt babbel, måste en lösning hittas...
      Det är alltid en stor silvergryta under Isaksöbron ända fram till slutet av juni.
      Sedan är det tomt i grytan igen ända fram till hösten.
      Där skulle du ha varit med, så roligt det skulle ha varit

      Radera
  7. Stora bloggträffen? Nu känner jag mig så där kalle bakom igen. Och varför skorna? Hmm. Är inte det man skriver viktigare? ;)

    Hur går det med gäddan nu då? Två krokar och en blytyngd - låter som en smärtsam död lurar i vassen.

    Kram

    PS. Hoppas såren har läkt ihop nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en stor bloggträff i Stockholm, jag tror den 4 maj, men är inte säker. Själv var jag inte inbjuden, men har vänner som var där.
      Det är viktigt att visa fina skor och vackra tånaglar om man vill sälja....tror jag. Vet ju inte säkert

      Gäddan klarar sig, kroken växer ut rätt snart, två- tre dagar bara så är den borta. Kroken är liten, liten...Sådant händer tyvärr. Katten på råttan...jag ville ha strömming, strömmingen ville nappa på en liten krok utan bete och gäddan ville ha strömmingen. Det handlar om en liten krok för gäddan, blytyngden hänger med tills kroken växer ut...Det är inte så farligt när det handlar om stora gäddor. Förstår att du funderar, så gjorde jag också

      Kram
      jo, det är som om jag inte har varit med om någonting överhuvudtaget. Gott läkkött. Tack!

      Radera
  8. En härlig fisketur. Naturligtvis måste du ha båtar på skorna nästa gång ni ger er ut. Varför ska skor vara viktiga på bloggen? Fick du veta det? Så fina bilderna blir när man bara tar detaljer. De påminner om något helt annat då. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa!
      Båtar på fötterna nästa gång...eller stora sjöstövlar kanske?
      Vet inte varför men man ser bara fötter och mycket skor på modebloggarna titt som tätt just nu...tror nog att det handlar om reklam och förtjänst, men vet inte riktigt varför.
      En modetrend, som många följer...tills nästa modetrend kommer
      Tack Gunnel!
      Kram

      Radera
  9. ETT kan jag lova, på min blogg kommer du aldrig att få se bara fötter.
    Skor kanske (för sådana älskar jag), men bara fötter...NEJ, aldrig.
    FATTAR det inte. Inte på Instagram heller. OM ngn visar barfota fötter "gillar" jag inte den bilden, eller likar, som det heter.
    HAHA!!

    Men ni hade ju en jättefin fisketur. Inte så trist att du inte kunde fortsätta fiska, gissar ju? Du fick ju tid till funderingar istället.
    OCH Uffe drog ju upp en massa god strömming.

    NU blev jag galet sugen på en stekt strömmingsmacka med mos.
    OJ, OJ!!!


    KRAMAR!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag vet att du inte visar bara fötter och inte vill se sådana heller:). Jag har ingenting emot varken fötter eller skor men är förundrad över att det blev så oerhört trendigt ett tag....precis som om någon hade bestämt att alla skulle visa fötterna (framfötterna) och sina märkesskor.
      Sådana märkliga funderingar kan uppstå under ett brospann när häcklor går av;)
      Din fotfobi är däremot väldigt intressant....

      Det blev ett fotografiskt tillfälle ett tag ända tills Uffe kom på en tyngd åt mig att använda. Sedan fiskade jag igen, jag också. Men Uffe drog upp allra mest. Så gör han alltid

      Jag blev också sugen nu när du nämner stekt strömmingsmacka.helst på knäckebröd..och utan mos
      KRAMAR!

      Radera
  10. Haha, Uffe är rolig! Men så sant, det ser onekligen ut som du dragit fel skor på fötterna ;-). Har du ett par med en fisk på?
    Din text fick mig att le stort :-D
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  11. :), så kan man lugnt säga. När Uffe ville ut på sjön så stod jag i trädgårdslandet....tiddelipom
    Skorna hör hemma där, onekligen, men nu har de varit ute på stora vida havet också
    Nej, inte några skor med fiskar på men det måste ju gå att ordna på något sätt

    Kram till dig med!

    SvaraRadera
  12. Stekt sill blir det till middag här idag efter att fiskbilen varit i byn i eftermiddags.
    Hade gärna varit med på båtturen i verkligheten också men inte fy skam så här heller!
    Det gläder mig att ni lyckas pila iväg ut på havet då och då trots att ni har öppet fast ni ha stängt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här åt vi foliestekt gädda i ugn...med trädgårdens örter. Blev himlagott.
      Strömmingen har vi saltat in men det blir flere gånger att fara ut. Åtminstone för Uffe men jag försöker prioritera den biten istället för ogräset..
      Låter så gott med stekt sill
      Varje dag kommer det folk, idag måste vi backa ett par husbilar och ett par bilar...Pettas var bokat för ett brainstormingsällskap, men på lördag börjar det. Full rulle till slutet av augusti:)

      Radera
  13. Tur att gäddan försvann så du fick en hel del häftiga bilder att bjuda på. Så många fiskar ni fick och gott med stekt strömming.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Ibland blir det riktigt bra, trots missöden och äventyr.
      Det är gott med strömming på alla sätt och vis.
      Kram!

      Radera
  14. Det kom moln igår kväll men inget regn. Kanske det stannade på vägen. :)
    Visste att det varit en bloggträff i Stockholm men det där med fötter och skor har jag helt missat. Vad var det?
    Tänk, jag har aldrig fiskat i hela mitt liv. Men att ha tillgång till färsk fisk måste vara helt fantastiskt.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch då! Då hade regnet redan regnat färdigt när det kom fram till dig! Ouppfostrat!;)
      Vet inte riktigt vad det var, bara att man talade om att man ska visa fötter och skor på bloggarna..och jag gissar att det handlar om märkesskor och nagellack som man marknadsför för att få in några slantar via reklam. Logiskt borde det vara det det handlar om, annars förstår jag inte alls.
      För vår del så är det en självklarhet att fara ut på havet och hämta hem mat. Naturligt eftersom vi bor vid havet. Som du förstår så är vi kinkiga på fiskkvalitet....det bara blir så
      Kramar!

      Radera
  15. Åh, va jag längtar efter strömming! Älskar den i alla former.
    Min mamma hade matservering, och jag kommer ihåg hur jag fick sitta och rensa flera kilon. DET var inte så populärt med den här, då. tonåriga flickan, ska jag säja

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, det kan jag förstå Ruth. Men allt har sin tid och vi ändrar med den
      Strömming är väldigt gott på alla sätt man kan tillreda den på.

      Radera
  16. Anon. var Ruth i Virginia :)

    SvaraRadera